Verktyg för luftning, frågor.

Cupra_
2 januari 2018 ·

Slog till på den här billigare varianten. Burken med backventil. Har hört både bra och dåligt om alla typer av modeller nu, och den kostade hälften av vad luftmannen kostar.

Var riktigt sugen på en tryckluftsdriven men avstod. Jag har en gammal kompressor, dock rejäl, från 70-talet, och jag har ingen aning vilket tryck den lämnar och har ej heller någon tryckreglering på den. Så att få korrekt arbetstryck då kan bli sådär..

I värsta fall funkar inte burken, men den kostade bara 159 spänn också, och då får jag tvinga en polare att hjälpa mig i vilket fall. Känns som att det är minst risk att jag gör något tokigt med en sån också. I värsta fall funkar inte backventilen och då får jag lufta manuellt.

Tack för alla svar, kan återkomma sen med hur det gick.

Cupra_
8 januari 2018 ·

Bytte bromsvätska med biltemaverktyget idag.

Gammal i burken, ny i slangen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-5d46364cd56b69b110396ca3b19e0659.jpg


Den funkade riktigt bra, men det tog lite tid då man fick springa och kolla behållaren med jämna mellanrum. Upptäckte att det fanns luft i de främre oken också. 
159 spänn var den klart värd i alla fall.

Meaganeowner
8 januari 2018 · 2 250 Inlägg

Och är det jobbigt att skruva på och av lock o annat, så finns det ju bilreparatörer smile

Cupra_
8 januari 2018 ·

Meaganeowner skrev:
Och är det jobbigt att skruva på och av lock o annat, så finns det ju bilreparatörer smile

Precis, men jag betalar inte någon 1500/timme för något jag kan göra själv..

OttoM
20 oktober 2018 · 321 Inlägg

Traditionella metoder pratas det om. Men är det någon som provat köra bromsoljan motsatt håll? D v s fylla på på oken och tappa av i bromsvätskebehållaren? En droppflaska i en 2 meters hängare borde räcka.
Om det inte finns en klar anledning att inte göra så, tänkte jag prova. Jag tänker som så att luft vill ju uppåt så varför inte jobba medströms istället för motströms?
Synpunkter emottages tacksamt.

Snurriis
21 oktober 2018 · 761 Inlägg

OttoM skrev:
Traditionella metoder pratas det om. Men är det någon som provat köra bromsoljan motsatt håll? D v s fylla på på oken och tappa av i bromsvätskebehållaren? En droppflaska i en 2 meters hängare borde räcka.
Om det inte finns en klar anledning att inte göra så, tänkte jag prova. Jag tänker som så att luft vill ju uppåt så varför inte jobba medströms istället för motströms?
Synpunkter emottages tacksamt.

Gjorde samma sak när jag praktiserade på verkstad fast med pump som tryckte oljan genom oken och upp i behållaren och runt igen.

V4Bergman
21 oktober 2018 · 140 Inlägg

Finns det inte också något typ av verktyg där man trycker den nya bromsvätskan bakvägen? Det vill säga genom nippeln upp till burken? smile Och att man då gör det på samtliga (normalt sett) fyra hjul.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
OttoM
21 oktober 2018 · 321 Inlägg

Snurriis skrev:

OttoM skrev:
Traditionella metoder pratas det om. Men är det någon som provat köra bromsoljan motsatt håll? D v s fylla på på oken och tappa av i bromsvätskebehållaren? En droppflaska i en 2 meters hängare borde räcka.
Om det inte finns en klar anledning att inte göra så, tänkte jag prova. Jag tänker som så att luft vill ju uppåt så varför inte jobba medströms istället för motströms?
Synpunkter emottages tacksamt.

Gjorde samma sak när jag praktiserade på verkstad fast med pump som tryckte oljan genom oken och upp i behållaren och runt igen.

Brukade de göra så, eller var det av någon speciell orsak?
Fungerade det?
Med en pump hade det ju gått snabbare, men tror att det räcker med 2m vätskepelare.
Jag har bytt huvudcylinder och bilprovningen menar att det finns luft kvar i systemet. Och jag har luftat både med tryck och backventil, dragit igenom några liter. Men bromsen tar mjukt i början och inte stom förrän halva sträckan är passerad. Det är anledningen till att jag kanske provar nämnda metod, nu när jag ändå ska byta ett bromsrör.

OttoM
21 oktober 2018 · 321 Inlägg

Frågan är ju fortfarande intressant. Men jag blev av med luften, använde backventilen, men denna gång startade jag motorn, blev bättre fart på oljan och luften är väck. Luften har nog åkt fram å tillbaks tidigare.

simlar
21 oktober 2018 · 5 516 Inlägg

OttoM skrev:
Frågan är ju fortfarande intressant. Men jag blev av med luften, använde backventilen, men denna gång startade jag motorn, blev bättre fart på oljan och luften är väck. Luften har nog åkt fram å tillbaks tidigare.

Var det ABS på bilen du luftat på?
Vissa bilar behöver tändningen vara på för att man ska få ut luften ur ABS-enheten.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
OttoM
21 oktober 2018 · 321 Inlägg

simlar skrev:

OttoM skrev:
Frågan är ju fortfarande intressant. Men jag blev av med luften, använde backventilen, men denna gång startade jag motorn, blev bättre fart på oljan och luften är väck. Luften har nog åkt fram å tillbaks tidigare.

Var det ABS på bilen du luftat på?
Vissa bilar behöver tändningen vara på för att man ska få ut luften ur ABS-enheten.

Jo det har den. Men jag har provat med tändning till tidigare, blev ändå inte bra.
Jag tror att luftbubblorna varit snabbare än mig, men med servon inkopplad gick det lätt.

OttoM
25 oktober 2018 · 321 Inlägg

Eländes elände. Som jag skrev blev bromsen bra efter att luftat med motorn igång, och det var den ända tills jag var halvvägs till ombesiktningen, då plötsligt blev den som tidigare, sumpig och inte hård förrän pedalen nått halva vägen ner.

Jag luftade bara den ledningen jag bytt ut. Kan jag ha fått luft i ABSen? Efter 4 byten på raken av huvudbromscylinder finns ju möjligheten.
4 byten undrar ni? Jo jag köpte först ett på Laga, det var kass, fick då ett nytt utan kostnad, det var kass, började tänka att felet var någon annan stans och bytte tillbaka till originalet, ingen skillnad. Kom på att det går att kolla dessa innan man byter.
Anslöt korta rör på cylindern och en manometer på dem, pressade in pistongen, konstaterar att ena kammaren inte håller trycket.

Med 3 oanvändbara cylindrar kostar jag på mig att plocka sönder en för att söka felet. Felet var att den lilla backventilen som sitter i kolven inte höll tätt. Köpte en ny cylinder, testade den på samma sätt, den höll trycket. Det var förklaringen till mina många byten.

Så det är stor risk att jag fått in luft i ABSen.
Hur gör jag för att bli av med den? Jag har vakuumpump och  kompressor, och slangen med backventil. Kan säga att jag inte gillar tanken på att sätta vakuum på systemet då packningarna inte är konstruerade för detta utan för tryck, jag vill inte ha in mer luft och ev skit.

Så hur gör man?

Senast redigerat av OttoM (25 oktober 2018)

jaka54
25 oktober 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Min erfarenhet är att man luftar bromsar med ABS på samma sätt som bilar utan.
Jag har kört med Mekonomens "slang och gula lock" där man tar ut tryck från ett av däcken och leder ner luften från däcket ner i bromsvätskebehållaren.
Men...jag har också ,för att vara på den säkra sidan satt mig i bilen och pumpat på vanligt sätt (med en medhjälpare).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang