2 Nm för högt

52 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Jag tänkte höra hur mycket betyder egentligen två newtonmeter extra på en hjulbult? På min SAAB V4 ska hjulbultarna dras med 98Nm men de lägst ställda momentstavar för muttersnurra jag hittar är på 100Nm. Just nu kör jag med momentnycket men skulle vara skönt att använda snurran just ur tidsbesparande anledning

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
87 Inlägg
Skrivet 21 oktober #2

V4Bergman skrev:
Jag tänkte höra hur mycket betyder egentligen två newtonmeter extra på en hjulbult? På min SAAB V4 ska hjulbultarna dras med 98Nm men de lägst ställda momentstavar för muttersnurra jag hittar är på 100Nm. Just nu kör jag med momentnycket men skulle vara skönt att använda snurran just ur tidsbesparande anledning

Det betyder ingenting för hjulbultar, med momentstavarna får du minst +-20% variation i moment bara så du vet.

52 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #3

pucko97 skrev:

V4Bergman skrev:
Jag tänkte höra hur mycket betyder egentligen två newtonmeter extra på en hjulbult? På min SAAB V4 ska hjulbultarna dras med 98Nm men de lägst ställda momentstavar för muttersnurra jag hittar är på 100Nm. Just nu kör jag med momentnycket men skulle vara skönt att använda snurran just ur tidsbesparande anledning

Det betyder ingenting för hjulbultar, med momentstavarna får du minst +-20% variation i moment bara så du vet.

Så med andra ord bättre och mer pålitligt att fortsätta med momentnyckeln? :)Kan tillägga att jag är den typen som står det exempelvis 2dl mjöl så ska det vara 2dl och inte 2.1dl i receptet. ^^

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
1 367 Inlägg
Skrivet 21 oktober #4

Om du är så noga borde du använda ett vanligt spärrskaft med förlängare så det blir 1m och räkna ut exakt hur många grams tryck i änden som krävs för att få 82Nm

49 Inlägg
Skrivet 21 oktober #5

Kör med 100nm du, jag lovar dig att inget händer av 2nm, så länge inte hjulbultarna består av rost smile

1 314 Inlägg
Skrivet 21 oktober #6

Om du är rädd om bultar och fälgar och vill kunna lossa dem enkelt nästa gång de ska loss så fortsätter du dra med momentnyckel, momentstavar är och förblir ett stort skämt!

52 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #7

Hilmer skrev:
Om du är rädd om bultar och fälgar och vill kunna lossa dem enkelt nästa gång de ska loss så fortsätter du dra med momentnyckel, momentstavar är och förblir ett stort skämt!

Då får det bli så. smile
Och jo det är inte det lättaste att hitta nya fälgar till min bil då bultcirkeln är lite speciell.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
2 591 Inlägg
Skrivet 22 oktober #8

Hilmer skrev:
Om du är rädd om bultar och fälgar och vill kunna lossa dem enkelt nästa gång de ska loss så fortsätter du dra med momentnyckel, momentstavar är och förblir ett stort skämt!


Instämmer till fullo.

1 403 Inlägg
Skrivet 22 oktober #9

Du uppnår aldrig ens i närheten av 2Nm felmarginal med mutterknack eller ens med dom flesta momentnycklar.
Du ska ha rätt dyr utrustning för att komma ner på dom felmarginalerna.

9 790 Inlägg
Skrivet 22 oktober #10

kör på känn med mutterknack gör alla andra annars får du gott fortsätta med din momentnyckel  smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
2 552 Inlägg
Skrivet 22 oktober #11

Hej!
??? Hjulbultar drar man väl på känn?!

Forum- och sitemoderator · 11 198 Inlägg
Skrivet 22 oktober #12

Jag kör ibland med knack och momentstav. Kollar man dessa med momentnyckel sedan så skiljer det en del. Kör alltid nyckel på mina egna bilar.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang