Dålig värme i cupé Renault Megane 2 -2008

7 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!
Jag upplever att värmen i kupén inte längre blir lika varm som det brukar. Fläkten fungerar som den ska och det kommer även värme. Jag måste ha värmen ställd till max för att det ska bli tillräckligt varmt.

Förra året hade jag problem med kupéfläkten med glappkontakt. Smällde jag till på sidan på mittkonsolen så startade fläkten. Jag fick plocka ur pedalställ och sedan fläkten. Jag gjorde rent och satte tillbaka den och den har funkat som den ska sedan dess. När jag googlade runt hur man skulle fixa fläkten (innan jag visste vad som var trasigt) så stötte jag på denna:

https://www.skruvat.se/Motstand-kupeflakt-P848677.aspx

Kan denna vara trasig på något sätt så att värmen blir sämre, eller styr den bara hastigheten på fläktmotorn? Den har ju kylflänsar på sig så kanske det finns en tempsensor i den

Finns det några andra orsaker till att värmen är sämre?

Skulle bli ytterst tacksam för svar!

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 320 Inlägg
Skrivet 21 oktober #2

Eazy_ skrev:
Hej!
Jag upplever att värmen i kupén inte längre blir lika varm som det brukar. Fläkten fungerar som den ska och det kommer även värme. Jag måste ha värmen ställd till max för att det ska bli tillräckligt varmt.

Förra året hade jag problem med kupéfläkten med glappkontakt. Smällde jag till på sidan på mittkonsolen så startade fläkten. Jag fick plocka ur pedalställ och sedan fläkten. Jag gjorde rent och satte tillbaka den och den har funkat som den ska sedan dess. När jag googlade runt hur man skulle fixa fläkten (innan jag visste vad som var trasigt) så stötte jag på denna:

https://www.skruvat.se/Motstand-kupeflakt-P848677.aspx

Kan denna vara trasig på något sätt så att värmen blir sämre, eller styr den bara hastigheten på fläktmotorn? Den har ju kylflänsar på sig så kanske det finns en tempsensor i den

Finns det några andra orsaker till att värmen är sämre?

Skulle bli ytterst tacksam för svar!

Kolla kylarvätskan så den har en riktig nivå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
7 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #3

jo, det har jag kollat, eller man kanske ska kolla nivån när bilen är varm?

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 320 Inlägg
Skrivet 21 oktober #4

Eazy_ skrev:
jo, det har jag kollat, eller man kanske ska kolla nivån när bilen är varm?

Håller motorn samma temperatur som den ska?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
1 071 Inlägg
Skrivet 21 oktober #5

Till att börja med, vilken sorts glykol har du i den? Ska va nån typ av ELF-glykol. Har man fel sort i dessa bilar så sätter det igen värmepaketet.

7 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #6

Jag får anta att det är rätt glykol i. Den har varit servad på Liljas (Volvoverkstad). Motorn har rätt temperatur när den är varm.

Forum- och sitemoderator · 11 179 Inlägg
Skrivet 22 oktober #7

Har du ACC?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
7 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #8

Hybrid_ skrev:
Har du ACC?

Japp.

1 362 Inlägg
Skrivet 22 oktober #9

Värmen styr väl av en elektrisk ventil som släpper på lagom mängd varmt vatten. Dessa ventiler kan kärva ibland och inte öppna hela vägen. Vissa bilar har även en lite elektrisk cirkulationspump som hjälper till att pumpa in varmvatten till värmepaketet, om den stoppar kanske det bara går en rännil igenom. Men detta är rent generellt, jag vet inte hur det är på just din bilmodell.

7 Inlägg
Skrivet 23 oktober · Inlägg av trådskaparen #10

Har beställt motståndet jag länkade till. får se om det hjälper. Annars så är det nog en ventil som inte riktigt funkar.

1 362 Inlägg
Skrivet 24 oktober #11

Motståndet ställer bara hastighetslägena på fläkten så det gör nog ingen skillnad


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang