Guide: Ett annat sätt att göra hjulinställning hemma.

172 Inlägg
Skrivet 21 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Att göra hjulinställning hemma.
 
Verktyg: U-nycklar eller skiftnycklar till styr-stagen.
               2 domkrafter
               2 laservattenpass
               1 stativ, ( brukar följa med vattenpassen ). ( Behövs ju inte om man är två ).
                Något att anpassa vattenpassen till fälgen med, ( jag använde fyrkantsprofil från ett
                 partytält ).                                     
               1 lång linjal några dm bredare än bilens spårvidd utvändigt. ( Om man ingen hjälpare har ).
               4 remmar eller liknande.
 
Börja med att kalibrera vattenpassen, de är sällan rätt. På den typen jag har finns det under lasern en täckbricka, under den finns en justerskruv.
Lägg passen på ett plant underlag, tänd lasern, mät exakt avstånd från underlaget till laserpunkten. Flytta nu mätpunkten någon meter från passet, är det rätt skall det vara samma mått som invid passet. Gör likadant med det andra passet och kolla att mätvärdet på det längre avståndet är samma. Det är viktigt att de visar lika.
Nu är det bara att fästa vattenpassen vid ex röret och bygga på ett par klossar så att anordningen går fri från navet och karossen.
 
Kör bilen så att den står vinkelrätt mot en vägg, ca 3-4 meter från. Ju längre ifrån ju noggrannare hjulinställning.
Lyft framhjulen på bär-armen så nära spindelleden som möjligt, dock inte så nära att det låser hjulet. Hjulen skall nätt och jämnt lätta från marken så att de går att justera.


Sätt fast passen vågrätt på bakhjulen och tänd lasern, markera lasern på väggen, ( kan vara bra att först tejpa där punkten kommer ). Nu har vi referenspunkterna. Dessa används för att få fram ett centrum från vilken man sedan sätter ut inställningspunkterna.



Sätt fast passen på framhjulen och ställ ratten rätt, obs. inget rattlås aktivt.
Nu behövs linjalen som är monterat i stativet, ställ det så nära bilen som möjligt och mät avståndet mellan laserpunkterna, ( är man två går det utan stativ och linjal, då räcker det med ett måttband).
Dela nu skillnaden på väggens och linjalens mått på två och markera resultatet på väggen på båda sidor om c-linjen.
(Om bakhjulens TOE är 0 grader och framhjulen också ska vara 0 grader gives dessa inställningspunkter direkt och proceduren mätning är överflödig).
En sak till, om hjulen står mycket off rekommenderas att skruva dem någorlunda rätt innan man mäter avståndet mellan hjulen, ganska självklart men nämner det ändå.

Nu återstår bara att justera hjulen så att laserpunkterna träffar dessa markeringar, och hjulens TOE- inställning är 0 grader.
Ibland rekommenderas att det skall vara ut eller in, det kan man då höfta eller räkna fram med Pythagoras sats.
Bra hjälp är då: http://dataverktyg.se/triangel



Är man nyfiken på Cambervinkeln låter man bilen vila på marken, fäster passet så att laserpunkten syns långt ned på väggen, markerar, ändrar passet till att ge en så hög punkt som möjligt, dra en linje mellan dessa, vinkel mellan detta streck och ett lodrätt vid lägsta mätpunkten är Cambervinkeln.

Senast redigerat av OttoM (23 oktober )

2 242 Inlägg
Skrivet 22 oktober #2

Eller så åker man helt enkelt till en verkstad..hålla på med allt o inget??

Forum- och sitemoderator · 24 074 Inlägg
Skrivet 22 oktober #3

zzr94092 skrev:
Eller så åker man helt enkelt till en verkstad..hålla på med allt o inget??

Fast det är väl kul om det, då förutsättningarna finns, går att fixa hemma?
För övrigt en riktigt trevlig guide.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
2 591 Inlägg
Skrivet 22 oktober #4

Du glömmer att nämna det viktigaste.
Hjulen måste kontrolleras så att de inte skevar. Märk med krita högsta resp lägsta avvikelse i sidled.
Bilen måste köras minst 1, men helst 2, hjulvarv framåt för att eliminera spel i leder och länkar.
Dessutom går det enklare och smidigare med snörmetoden (+vattpass).

172 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #5

torsen skrev:
Du glömmer att nämna det viktigaste.
Hjulen måste kontrolleras så att de inte skevar. Märk med krita högsta resp lägsta avvikelse i sidled.
Bilen måste köras minst 1, men helst 2, hjulvarv framåt för att eliminera spel i leder och länkar.
Dessutom går det enklare och smidigare med snörmetoden (+vattpass).

Aldrig har jag sett att de gör det på en verkstad, undrar hur många som kör med skeva fälgar. Eliminera glapp? Jag gör hjulinställning just för att jag har eliminerat glapp, bytt slitna delar i framvagnen.
Det finns andra metoder som går ut på att mäta fram på fälgen vs bak, ja. Men med laser blir det mer exakt och det sättet har jag använt i många år  nu . Tänkte bara dela med mig.  Är det för dyrt med 2 vattenpass kan det räcka med 1 men då blir det besvärligare.
Så klart man får räkna med invändningar på de flesta ideer på ett sånt här forum där många medlemmar är verksamma i branschen och drar in 1500 på att dra ett ½ varv på en mutter. Visst ska utrustningen betalas, men det gör man inte med priser som skrämmer bort kunderna.

172 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #6

zzr94092 skrev:
Eller så åker man helt enkelt till en verkstad..hålla på med allt o inget??

Det var ju ett intelligent svar.
Ett sådant spännande forum detta skulle vara om alla skulle ges det svaret. "åk till verkstad". Har jag möjligen hamnat fel.

1 403 Inlägg
172 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #8

rcy skrev:
Är det någon som provat nåt sånt här? Funkar det?
https://verktygsboden.se/ljus-hjulinsta … ment-gauge

Den var ju intressant, man ska tydligen köra över den. https://www.youtube.com/watch?v=dpBMrKmoS7E

2 591 Inlägg
Skrivet 22 oktober #9

rcy skrev:
Är det någon som provat nåt sånt här? Funkar det?
https://verktygsboden.se/ljus-hjulinsta … ment-gauge

Sådana här hade vissa bilprovningsstationer inbyggda i golvet "på den gamla goda tiden".
Bl a Norrköpingsstationen.
Kunden fick således en gratis uppgift om bilens hjulskränkning.

147 Inlägg
Skrivet 22 oktober #10

Riktigt bra liten guide! Fast några bilder för oss trögskallar hade ju inte skadat smile

172 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #11

Ibland har man tur. Var ute och gjorde hjulinställning nu, nåja det behövdes inte. Otroligt efter att ha bytt spindelled och dessutom haft länkarmen av.
15 min, god timlön.

172 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #12

_Budda_ skrev:
Riktigt bra liten guide! Fast några bilder för oss trögskallar hade ju inte skadat smile

Tog några bilder, men hur bifogar man dem? Har lyckats nån gång men vet inte hur jag gjorde.
Nu vet jag:P till nästa gång, då har jag glömt det igen:rolleyes:

Senast redigerat av OttoM (22 oktober )

172 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #13

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-a9f4d9f35f81e1ed9b01b3414d4556c6.jpg
Skapa referenspunkter.


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-3385d052b726ef59547eb973b0794f9f.jpg
Justera in hjulen mot punkterna.



https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-128d08b5b47910215e3155fc0f4e07eb.jpg
Nära nog.

Viktigt är att kolla upp vilken angiven TOE bilen ska ha. På min Astra är det 0 grader +-10´ fram och +12´bak. ( Ungefär 0,15 grader toe out ). Jag får alltså lite för mycket toe out när jag lägger lasern på kryssen, hade varit bättre om jag lagt den på andra sida X. Men lat som jag är lät jag det bero. Kanske gör jag om det senare.

ps: Anledningen till att det tycks vara ett överskott på rör är att klacken är flyttbar för att passa även 16" , 17" fälgar.

Senast redigerat av OttoM (22 oktober )

2 591 Inlägg
Skrivet 23 oktober #14

Bra tråd OttoM med fina bilder.
Inspirerar säker flera till hjulinställningskontroll.

1 627 Inlägg
Skrivet 23 oktober #15

Har gjort mig en stor bygel av 20 x 40 rör, som jag placerar framför, respektive bakom framhjulen (eller bakhjulen), som jag vill kolla toe på.

Bygeln med ett fastsvetsat anhåll i ena änden, placeras på utsidan av ena framfälgens framkant, i höjd med navcentrum. Där ritar jag även ett streck med vaxkrita.
I andra änden har jag svetsat ett plattjärn, som hamnar ca 50 mm utanför den andra fälgens framkant.
Mäter avståndet mellan plattjärn och den senare fälgkanten. Noterar.

Rullar sen bilen, så att hjulen roterar ett halvt varv. Strecket hamnar då på fälgens bakkant i höjd med navets centrum.

Flyttar min bygel bakåt och mäter  som tidigare, fast nu med bygeln bakom hjulen.
Är måtten lika är toe = 0 mm.

Går utmärkt att mäta även på fälgar som inte är helt jämna.

Står ratten fel vid körning, så skruvar man helt enkelt in ena styrleden, kanske ett varv. Och skruvar ut den andra lika mycket.
Försökte tänka ut vilken som skulle ut och vilken skulle in, då ratten lutade åt vänster. Jobbigt.
Enklast var bara att göra en ändring och kolla läget. Kanske vrida tillbaks o s v, tills man blir nöjd.

Kostnad. Försumbar.

Visst... detta är absolut ingen fyrhjulsinställning. Men mäter man upp både fram- och bakhjulen då bilen gpr bra och inte snedsliter däcken, så har man goda möjligheter att återställa vid byte av delar i framvagn.
Hjulaxellutning, (camber?) utåt i överkant mäter jag med hjälp av vattenpass vertikalt och skjutmått och noterar.

Men visst... de som har gott om flis och ändå byter t ex sliten styrled, lämnar givetvis in för hjulinställning, efter varje reparation i hjulupphängning.
Eller byter däck allt eftersom de slits ned i förtid.

Har man riktigt bra ställt, eller om man inte kan ta sig tid, så lämnar man alltid in på verkstad, för minsta småsak.

Det kostar mycket att ligga på topp, och inget göra själv.

Tycker f ö att det är allt för bökigt att använda snörmetoden.




.

Senast redigerat av Meaganeowner (23 oktober )

172 Inlägg
Skrivet 23 oktober · Inlägg av trådskaparen #16

Meaganeowner skrev:
Har gjort mig en stor bygel av 20 x 40 rör, som jag placerar framför, respektive bakom framhjulen (eller bakhjulen), som jag vill kolla toe på.

Bygeln med ett fastsvetsat anhåll i ena änden, placeras på utsidan av ena framfälgens framkant, i höjd med navcentrum. Där ritar jag även ett streck med vaxkrita.
I andra änden har jag svetsat ett plattjärn, som hamnar ca 50 mm utanför den andra fälgens framkant.
Mäter avståndet mellan plattjärn och den senare fälgkanten. Noterar.

Rullar sen bilen, så att hjulen roterar ett halvt varv. Strecket hamnar då på fälgens bakkant i höjd med navets centrum.

Flyttar min bygel bakåt och mäter  som tidigare, fast nu med bygeln bakom hjulen.
Är måtten lika är toe = 0 mm.

Går utmärkt att mäta även på fälgar som inte är helt jämna.

Står ratten fel vid körning, så skruvar man helt enkelt in ena styrleden, kanske ett varv. Och skruvar ut den andra lika mycket.
Försökte tänka ut vilken som skulle ut och vilken skulle in, då ratten lutade åt vänster. Jobbigt.
Enklast var bara att göra en ändring och kolla läget. Kanske vrida tillbaks o s v, tills man blir nöjd.

Kostnad. Försumbar.

Visst... detta är absolut ingen fyrhjulsinställning. Men mäter man upp både fram- och bakhjulen då bilen gpr bra och inte snedsliter däcken, så har man goda möjligheter att återställa vid byte av delar i framvagn.
Hjulaxellutning, (camber?) utåt i överkant mäter jag med hjälp av vattenpass vertikalt och skjutmått och noterar.

Men visst... de som har gott om flis och ändå byter t ex sliten styrled, lämnar givetvis in för hjulinställning, efter varje reparation i hjulupphängning.
Eller byter däck allt eftersom de slits ned i förtid.

Har man riktigt bra ställt, eller om man inte kan ta sig tid, så lämnar man alltid in på verkstad, för minsta småsak.

Det kostar mycket att ligga på topp, och inget göra själv.

Tycker f ö att det är allt för bökigt att använda snörmetoden.




.

Jag såg en liknande metod på yuotube  där man markerade på däcket och hade snickrat ihop mätstickan av trä. Och visst funkar det som grundinställning, men det blir inte särskilt exakt, har provat metoden men anser att laserpassen på fälgarna är betydligt lättare att hantera och betydligt känsligare. En millimeter fel i kritstrecket blir markant på väggen om man läser med laser.

Kostnaden för ett laserpass ligger på, 129kr IKEA och 199kr på JULA (med stativ). Som jag skrev, det är viktigt att kalibrera dessa billiga pass. På IKEAs vet jag inte hur, men JULAs har en skruv under den röda plasten i gaveln. Det gäller ju även om man ska använda det som det är tänkt, tror att många blivit förbannade när deras bygge inte blivit rakt. Kanske därför jag inte ser något lvp på Biltema mer, köpte ett där också, såg ut som JULAs fast blått.
Som sagt, kostnad för utrustning mindre än hälften vad en hjulinställning kostar, och jag har använt den många gånger.

172 Inlägg
Skrivet 23 oktober · Inlägg av trådskaparen #17

torsen skrev:
Bra tråd OttoM med fina bilder.
Inspirerar säker flera till hjulinställningskontroll.

Tack.
(Ser att jag behöver svabba porten).

172 Inlägg
Skrivet 23 oktober · Inlägg av trådskaparen #18

Såg att mod har lagt till GUIDE i rubriken, känner mig smickrad, som ett erkännande att när man skrivit något användbart. TACK


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang