Problem med stereoljudet i Audi A4 -03. Ljudet funkar sporadiskt; försvinner, kommer tillbaka osv.

Konjusina2
22 oktober 2018 · 3 Inlägg

Jag har en Audi A4 B6 -03 med Bose soundsystem. Ljudet i den kan plötsligt bara försvinna helt för att en stund senare komma tillbaka och fungera felfritt. När det försvinner så är det knäpptyst i samtliga högtalare och när det fungerar så är det fullt ös i samtliga högtalare. Ibland försvinner ljudet en kortare stund (några sekunder upp till någon minut) och ibland är det borta bortåt halvtimmen.

Har någon varit med om det här tidigare? Vad kan detta bero på?

Jag har bytt ut originalstereon till en eftermarknadsstereo med blåtand. Ljudet beter sig likadant på den nya stereon som den gjorde med den gamla.

it_mutt Avstängd
22 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

Antar att du har lågnivåadaptrar då? Om det är BOSE menar jag.

Skulle spontant gissa på att det felar i steget/stegen. Iom att det var så även med originalstereon

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Konjusina2
22 oktober 2018 · 3 Inlägg

it_mutt skrev:
Antar att du har lågnivåadaptrar då? Om det är BOSE menar jag.

Skulle spontant gissa på att det felar i steget/stegen. Iom att det var så även med originalstereon

Ursäkta min okunskap men vad är lågnivåadaptrar? Det är Bose i hela bilen.

Tänker du på slutsteget då, dvs förstärkaren? Om det skulle vara detta, då är det i så fall att byta ut steget, inget som är värt eller går att laga tänker jag?

it_mutt Avstängd
22 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

Konjusina2 skrev:

it_mutt skrev:
Antar att du har lågnivåadaptrar då? Om det är BOSE menar jag.

Skulle spontant gissa på att det felar i steget/stegen. Iom att det var så även med originalstereon

Ursäkta min okunskap men vad är lågnivåadaptrar? Det är Bose i hela bilen.

Tänker du på slutsteget då, dvs förstärkaren? Om det skulle vara detta, då är det i så fall att byta ut steget, inget som är värt eller går att laga tänker jag?

Du har någon form av adapter för att få ljudet från din eftermarknadsstereo till originalstegen.

Antingen en högnivå (dvs "högtalarnivå") till lågnivå...eller bara ett adapterkablage som är kopplat till lågnivåutgångarna på din eftermarknadsstereo.

Jag tänker på originalförstärkaren/arna till ditt bose-system. Personligen är jag väl dock tveksam till om jag skulle byta ut det, utan istället bara köra det "direkt" från huvudenheten.

Är det ALLT ljud som försvinner? Dvs i alla högtalare?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Konjusina2
22 oktober 2018 · 3 Inlägg

it_mutt skrev:

Konjusina2 skrev:

it_mutt skrev:
Antar att du har lågnivåadaptrar då? Om det är BOSE menar jag.

Skulle spontant gissa på att det felar i steget/stegen. Iom att det var så även med originalstereon

Ursäkta min okunskap men vad är lågnivåadaptrar? Det är Bose i hela bilen.

Tänker du på slutsteget då, dvs förstärkaren? Om det skulle vara detta, då är det i så fall att byta ut steget, inget som är värt eller går att laga tänker jag?

Du har någon form av adapter för att få ljudet från din eftermarknadsstereo till originalstegen.

Antingen en högnivå (dvs "högtalarnivå") till lågnivå...eller bara ett adapterkablage som är kopplat till lågnivåutgångarna på din eftermarknadsstereo.

Jag tänker på originalförstärkaren/arna till ditt bose-system. Personligen är jag väl dock tveksam till om jag skulle byta ut det, utan istället bara köra det "direkt" från huvudenheten.

Är det ALLT ljud som försvinner? Dvs i alla högtalare?

Jag köpte stereon och kablage på BRL i Göteborg. Eftersom det är rattstyrning också i bilen så behövde jag en hel harang med kablar, så att även rattstyrningen skulle fungera. I den förpackningen ingick en liten svart adapter som de sa är till slutsteget.

Allting fungerar som rattstyening blåtand med mera. Och när ljudet fungerar så är det ett riktigt bra tryck i högtalarna. När det funkar så funkar det överallt i samtliga högtalare och när det lägger av så är det tyst i samtliga högtalare. Då är det allt ljud som försvinner.

Du menar att det går koppla förbi sig förstärkaren? Hur gör man då? Behöver inte Bose effekten egentligen, utan mest att ljudet ska fungera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang