Problem med Audi A3 1.6 2004

texaspete
30 september 2018 · 25 Inlägg

Hej!

Köpte nyligen en Audi A3 1.6 2004 i fint skick med bara 10k mil.
Den har fungerat fint tills häromdagen då bromsarna började gnissla riktigt ordentligt, låter inte alls bra och det låter både när man bromsar och kör.

Funderar om det kan kommit in någon liten sten eller så?
En annan sak jag undrar är om någon har koll på bensinförbrukning på dessa bilar?
Känns som den är uppe och nosar på 1l/m när jag ligger på motorväg 100-110 km/h vilket känns helt sjukt för den här bilen.

Hoppas någon har någon input smile

/T

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 oktober 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir till att ta av hjulen och inspektera och smörja anliggningsytor där bromsdetaljerna vilar.
Men först så kan man vrida på hjulen innan man tar av dom för att hitta den skyldige till oljudet..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
1 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

texaspete skrev:
Hej!

Köpte nyligen en Audi A3 1.6 2004 i fint skick med bara 10k mil.
Den har fungerat fint tills häromdagen då bromsarna började gnissla riktigt ordentligt, låter inte alls bra och det låter både när man bromsar och kör.

Funderar om det kan kommit in någon liten sten eller så?
En annan sak jag undrar är om någon har koll på bensinförbrukning på dessa bilar?
Känns som den är uppe och nosar på 1l/m när jag ligger på motorväg 100-110 km/h vilket känns helt sjukt för den här bilen.

Hoppas någon har någon input smile

/T

ja, 1 liter per meter är lite mycket wink

Nej, men lite mer seriöst; känns som? Har du kollat snittförbrukningen något? Att man "tycker det känns som"  att bilen drar mycket soppa innebär ju inte att det de facto är så.

Tanka, kör, räkna smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack855
1 oktober 2018 · 1 354 Inlägg

En påliggande broms KAN vara boven ifall du har en hög förbrukning. Efter körning så känner du på alla fyra fälgarna om någon känns ORDENTLIGT mycket varmare än någon annan fälg. Är det på framaxeln kan det vibrera kraftigt i ratten. När det låg på, på baxaxeln på min bil var det så grovt så efter 5 km körning så hörde man ett ljud som liknade kokande vatten ifrån oket och det luktade typ bränd koppling.

Slitna bromsklossar kan också vara anledningen till gnisslande bromsar, det ser du med blotta ögat om du tex jämför mot en bild på nya klossar (ifall du har noll mekvana).

texaspete
1 oktober 2018 · 25 Inlägg

Mack855 skrev:
En påliggande broms KAN vara boven ifall du har en hög förbrukning. Efter körning så känner du på alla fyra fälgarna om någon känns ORDENTLIGT mycket varmare än någon annan fälg. Är det på framaxeln kan det vibrera kraftigt i ratten. När det låg på, på baxaxeln på min bil var det så grovt så efter 5 km körning så hörde man ett ljud som liknade kokande vatten ifrån oket och det luktade typ bränd koppling.

Slitna bromsklossar kan också vara anledningen till gnisslande bromsar, det ser du med blotta ögat om du tex jämför mot en bild på nya klossar (ifall du har noll mekvana).

Ah okok. De främre fälgarna var bra mycket varmare men det låter som felet kommer från vänster framhjul.
Ser ut som klossarna är rätt slitna så kanske är läge att byta. Är det något man kan göra själv eller kanske läge att lämna in? Är inte någon meknisse direkt smile

texaspete
1 oktober 2018 · 25 Inlägg

it_mutt skrev:

texaspete skrev:
Hej!

Köpte nyligen en Audi A3 1.6 2004 i fint skick med bara 10k mil.
Den har fungerat fint tills häromdagen då bromsarna började gnissla riktigt ordentligt, låter inte alls bra och det låter både när man bromsar och kör.

Funderar om det kan kommit in någon liten sten eller så?
En annan sak jag undrar är om någon har koll på bensinförbrukning på dessa bilar?
Känns som den är uppe och nosar på 1l/m när jag ligger på motorväg 100-110 km/h vilket känns helt sjukt för den här bilen.

Hoppas någon har någon input smile

/T

ja, 1 liter per meter är lite mycket wink

Nej, men lite mer seriöst; känns som? Har du kollat snittförbrukningen något? Att man "tycker det känns som"  att bilen drar mycket soppa innebär ju inte att det de facto är så.

Tanka, kör, räkna smile

Räknade ut nu att den drog 0,7 motorväg så det kanske är ok ändå. Det är väl i stan den drar mer.. Gillar bilen men motorn är riktigt tråkig.. Kan man hitta nån bättre motor som drar typ lika mycket i 30k klassen?

jaka54
1 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Friktion ökar bränsleförbrukningen! Se till att du byter bromsbackarna om de är slitna (enkelt att göra själv) och passa samtidigt på att fetta in tapparna som gör att bromsoket kan röra sig (vilket förhindrar att backarna ligger på skivan hela tiden).

texaspete
23 oktober 2018 · 25 Inlägg

Missade helt och svara här men det var en sten som hade fastnat så det var ett enkelt fix. Tack för alla svar!!

jaka54
23 oktober 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Men om kärran drar mycket soppa och fälgarna blir varma så beror det på att något är fel och det är inte en liten sten som är orsaken.
Se till att ta bort och fetta in glidpinnarna så bromsoken kan röra på sig och inte ligger på bromsskivorna och orsakar onödig friktion.

it_mutt Avstängd
23 oktober 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men om kärran drar mycket soppa och fälgarna blir varma så beror det på att något är fel och det är inte en liten sten som är orsaken.
Se till att ta bort och fetta in glidpinnarna så bromsoken kan röra på sig och inte ligger på bromsskivorna och orsakar onödig friktion.

Fast 0.7 på motorväg för en 1.6:a är inte -så- mycket...har ju redan konstaterats i tråden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang