Ny modell Toyota Auris/Corolla och fler nya märken med hybridmodeller ?

KenthIJ
7 juni 2018 · 1 429 Inlägg

Har hört att Hatchback modellen troligen kommer sista kvartalet i år och att även en Touring Sports modell kommer i början på nästa år.
(lite "spy" bilder på TS modellen här)
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- … ForumLinks

KenthIJ
30 juli 2018 · 1 429 Inlägg

Fick tips om den här sidan. Där finns lite bilder , både interiört och exteriört samt specar och mått på Toyota Corolla 2019 (Auris heter väl så i USA? )

https://www.toyota.com/corollahatchback … /6272/6275

Tänker mig att nya Auris hybrid kommer att vara i stort sett lika dan.

Räknade lite, enligt 1 inch = 25,4 mm och fick då fram att avståndet sätessitts-innertak fram blir 975.36 mm och bak 955.04 mm (om jag inte räknat alldeles galet) och isf blir ju utrymmet något bättre än i nuvarande Auris.
Ny Aurisen verkar ju enligt specarna även bli något längre och bredare än nuvarande modell.

Senast redigerat av KenthIJ (30 juli 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2018 · 17 379 Inlägg

Jag jobbar ju med bilar som du vet... Och KIA kommer med flera hybridvarianter framöver. Först ut är nog Niro som ren elbil och snart kommer Ceed som mildhybrid. Optima PHEV säljer redan som smör så den låter de nog vara ett tag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
1 september 2018 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med bilar som du vet... Och KIA kommer med flera hybridvarianter framöver. Först ut är nog Niro som ren elbil och snart kommer Ceed som mildhybrid. Optima PHEV säljer redan som smör så den låter de nog vara ett tag.

Jobbar med bilar och KIA i samma mening???

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2018 · 17 379 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med bilar som du vet... Och KIA kommer med flera hybridvarianter framöver. Först ut är nog Niro som ren elbil och snart kommer Ceed som mildhybrid. Optima PHEV säljer redan som smör så den låter de nog vara ett tag.

Jobbar med bilar och KIA i samma mening???

Nu ska du inte vara sån big_smile
Och nej, jag jobbar inte på en verkstad. De brukar sällan hamna där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
3 september 2018 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med bilar som du vet... Och KIA kommer med flera hybridvarianter framöver. Först ut är nog Niro som ren elbil och snart kommer Ceed som mildhybrid. Optima PHEV säljer redan som smör så den låter de nog vara ett tag.

Tackar för tips och engagemang. Jo, tror mig veta att du kör Kia och äger Prius :-D Vet du hur mycket mildhybrid systemet kan tänkas spara in i bränsle/utsläpp?  Kia Niro som Hybrid och Plug in har jag kollat och gillat

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2018 · 17 379 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med bilar som du vet... Och KIA kommer med flera hybridvarianter framöver. Först ut är nog Niro som ren elbil och snart kommer Ceed som mildhybrid. Optima PHEV säljer redan som smör så den låter de nog vara ett tag.

Tackar för tips och engagemang. Jo, tror mig veta att du kör Kia och äger Prius :-D Vet du hur mycket mildhybrid systemet kan tänkas spara in i bränsle/utsläpp?  Kia Niro som Hybrid och Plug in har jag kollat och gillat

Vet inga siffror ännu. Den kommer tydligen inte att släppas fören nästa år. Däremot kommer jag säkerligen att få prova någon innan jul. Verkar som de ska göra verklighet av det som fler tillverkare i branschen pratar om: nämligen att överge det gamla 12-voltsystemet och införa 48 volt som ny standard. Bilarna idag blir allt mer tekniska och slukar mer och mer ström. Genom att öka spänningen blir allt mer hanterbart. Dessutom kan alla kablar göras bra mycket  tunnare... Gissa vilka som tjänar på det?

Vad det gäller Niro är plug-in att föredra. Den är bra mycket kvickare. Med växelväljaren i sportläge känns den reptilsnabb även om det inte är så. Men känslan är det inget fel på! Merkostnaden för denna går jämnt ut runt ~8000 mil om jag inte minns fel. Bonus-Malus är inräknat i kalkylen. Men bensinen lär väl knappast bli billigare med åren?

Niro hybrid har en kul grej: Den har inget startbatteri, bara en resetknapp för att återställa signalaccen inför start om så skulle behövas. Man behöver således aldrig vara orolig för batteristopp en kall vintermorgon.

Niro kan i dagsläget inte köpas med bensinvärmare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
6 september 2018 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag jobbar ju med bilar som du vet... Och KIA kommer med flera hybridvarianter framöver. Först ut är nog Niro som ren elbil och snart kommer Ceed som mildhybrid. Optima PHEV säljer redan som smör så den låter de nog vara ett tag.

Tackar för tips och engagemang. Jo, tror mig veta att du kör Kia och äger Prius :-D Vet du hur mycket mildhybrid systemet kan tänkas spara in i bränsle/utsläpp?  Kia Niro som Hybrid och Plug in har jag kollat och gillat

Vet inga siffror ännu. Den kommer tydligen inte att släppas fören nästa år. Däremot kommer jag säkerligen att få prova någon innan jul. Verkar som de ska göra verklighet av det som fler tillverkare i branschen pratar om: nämligen att överge det gamla 12-voltsystemet och införa 48 volt som ny standard. Bilarna idag blir allt mer tekniska och slukar mer och mer ström. Genom att öka spänningen blir allt mer hanterbart. Dessutom kan alla kablar göras bra mycket  tunnare... Gissa vilka som tjänar på det?

Vad det gäller Niro är plug-in att föredra. Den är bra mycket kvickare. Med växelväljaren i sportläge känns den reptilsnabb även om det inte är så. Men känslan är det inget fel på! Merkostnaden för denna går jämnt ut runt ~8000 mil om jag inte minns fel. Bonus-Malus är inräknat i kalkylen. Men bensinen lär väl knappast bli billigare med åren?

Niro hybrid har en kul grej: Den har inget startbatteri, bara en resetknapp för att återställa signalaccen inför start om så skulle behövas. Man behöver således aldrig vara orolig för batteristopp en kall vintermorgon.

Niro kan i dagsläget inte köpas med bensinvärmare.

Tackar för, som vanligt,  utförlig info. och engagemang

KenthIJ
6 september 2018 · 1 429 Inlägg

Nyheter om Nya Toyota (Auris) Corolla Touring Sports

https://teknikensvarld.se/nya-toyota-co … officiell/

verkar lovande tycker jag

KenthIJ
23 oktober 2018 · 1 429 Inlägg

Lite mer Toyota hybrid info. på svenska

http://www.mynewsdesk.com/se/toyota/pre … is-2731413


Komplettera som sagt gärna och gärna även andra bilmärkens hybrider

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2018 · 17 379 Inlägg

Fick lite info igår.

Kia som jag mest jobbar med har stora problem att få ut bilar från fabriken. Alla vill ha hybrider, även i Europa och USA. Fabrikerna går på fullt men hinner inte möta efterfrågan. Lilla Sverige får inte så mycket vi behöver för de andra större länderna vill ha 10 gånger mer. Hybrider är det enda som går att sälja i nuläget.

Lite OT då du är intresserad av Toyota men prutmån på hybrider är nog svårt i nuläget då de troligen sitter i samma sits.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
24 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fick lite info igår.

Kia som jag mest jobbar med har stora problem att få ut bilar från fabriken. Alla vill ha hybrider, även i Europa och USA. Fabrikerna går på fullt men hinner inte möta efterfrågan. Lilla Sverige får inte så mycket vi behöver för de andra större länderna vill ha 10 gånger mer. Hybrider är det enda som går att sälja i nuläget.

Lite OT då du är intresserad av Toyota men prutmån på hybrider är nog svårt i nuläget då de troligen sitter i samma sits.

Bra OT dock. Ett intressant komplement till miljöbilstråden där många också förstår och inser att det är så verkligheten ser ut - utanför bubblan med motorintresserade. Det är bilar för vanligt folk helt enkelt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
25 oktober 2018 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fick lite info igår.

Kia som jag mest jobbar med har stora problem att få ut bilar från fabriken. Alla vill ha hybrider, även i Europa och USA. Fabrikerna går på fullt men hinner inte möta efterfrågan. Lilla Sverige får inte så mycket vi behöver för de andra större länderna vill ha 10 gånger mer. Hybrider är det enda som går att sälja i nuläget.

Lite OT då du är intresserad av Toyota men prutmån på hybrider är nog svårt i nuläget då de troligen sitter i samma sits.

Nej då, inte OT alls.
Tackar återigen för info. tips och engagemang.

Är inte bara intresserad av Toyota Hybrider (är dock bara de som passat oss hittills men det verkar ju komma massa nytt inom ett par år), tror att jag bett om tips på fler bilmärken tidigare i tråden.
(bör helst hålla sig under halvmiljonen i nypris dock :-) )

Skulle mycket väl kunnat tänka mig både Niro vanlig hybrid eller PHEV och Optima SW plug-in men ingen av dem lastar rullstolen (utan att ta isär den) .Optiman var faktiskt några cm för låg golv-tak i bagagen (min Auris är högre). Synd för både Niro och Optiman SW börjar ju dyka upp som bättre begagnade nu.

Här är några andra märken som verkar komma med hybrider (även PHEV) innom nåt år

Honda CR-v Hybrid
https://teknikensvarld.se/nya-honda-cr- … r-sverige/

http://www.vibilagare.se/nyheter/honda- … som-hybrid

Peugeot Plug-In Hybrid

https://teknikensvarld.se/peugeot-508-o … ider-igen/

http://www.vibilagare.se/nyheter/peugeo … r-laddbara

KenthIJ
29 oktober 2018 · 1 429 Inlägg

Tycker som sagt att nya hybrid Corollan , både hatchback och framförallt Touring Sports verka väldigt intressant.

Verkar ju komma ganska nära Prius gen4 i bränsleförbrukning, utrustning och körkomfort. Spec 1.8 litarn.
2.0 litarn verkar ju oxå intressant som ett lite starkare, men fortfarande bränslesnålt alternativ .

Är dock lite bekymrad över att den totala höjden på nya Corollan sänkts med ett par centimeter i förhållande till nuvarande Auris hybrid modell. Hoppas verkligen att det inte påverkar höjden sits-tak i baksätet. Jag kan precis sitta rak när jag har huvudet mot nackstödet, i vår nuvarande Auris TS 2014 och HB 2016. så lägre får det inte bli.
Man ser ju lite baksätesinteriör i nedanstående klipp men reportern envisas ju med att luta sig framåt hela tiden så man får ju ingen riktig uppfattning om han (med sina 182cm ,tror jag 6fot) kan sitta rak.

Någon som vet mer om höjdmåtten sits-tak i baksätet på nya Corollan?

https://www.youtube.com/watch?v=eWXzVO3MkS8

viccoA
10 december 2018 · 3 109 Inlägg

Själv hade jag aldrig köpt en hybrid som inte går att ladda i uttaget.
Kör sen ett tag tillbaka elbil som första bil, det går utmärkt, trevligt att slippa tanka på macken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang