VW Passat Balansaxelmodul och Turbo ras. TDI 140hk

-Deltaa-
5 november 2018 · 19 Inlägg

Hej.
Har en Passat 2005 2.0 TDI 140 hk 4 Motion som gick super bra.  Den blev bärgad till verkstad, varnade då för oljetryck. Nu står den på auktoriserad verkstad och dom säger att balansaxelmodulen gett upp och till följd av de har även turbon gått. Delar nya kostar 36k och det är mer än vad bilen är värld.
Min fundering är nu, vad skall man göra? Man kan skicka axel och turbo på rep för ca 10k. Hitta en ny kompet motor?
Någon som bytt motor på passat och kan komma med tips?
Finns det någon annan lösning?

Tack på förhand!

Senast redigerat av -Deltaa- (5 november 2018)

mb_pucken
5 november 2018 · 5 087 Inlägg

Min bror råkade ut för samma sak på sin passat tdi.
Vi beställde en renoverad balansaxelmodul från Tyskland och köpte sedan oljepump, kedia, drev och lite annat på vag. Kedja och drev byttes då bilen gått långt.
Vi fick även byta turbon kort där efter då den skar.
När vi demonterade kamrem osv så kollade vi även kamaxellager dom visade sig vara nernötta. Om detta beror på avsaknad av oljetryck vet vi ej.
Det var inte direkt svårt att byta balansaxelmodul men oljetråg, kamremmen osv måste demonteras. Sen behöver balansaxelmodulen ställas mot öd med ett specialverktyg. Dock mätte jag in rätt läge med vanligt skjutmått då det "bara" ska stå i våg mot 2 klackar.
Dock krävs det lite mekvana och åtdragningsmoment osv vilket jag lyckades fjäska åt mig på min förra arbetsplats dvs vag.

Jag hade satsat på och byta balansaxelmodulen samt turbon då det finns risk att en beggad motor lider av samma fel.
Motorn tas enklast ur nedåt på en passat vilket medföljer att framvagn osv behöver tas bort, det behövs även vid turbobyte om jag mins korrekt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Presidento Of World
5 november 2018 · 3 324 Inlägg

Drabbar detta även 170hk? Hur vet man om det är på G!? Blev nojig nu.. Förlåt för kapningen av tråd..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
-Deltaa-
5 november 2018 · 19 Inlägg

mb_pucken skrev:
Min bror råkade ut för samma sak på sin passat tdi.
Vi beställde en renoverad balansaxelmodul från Tyskland och köpte sedan oljepump, kedia, drev och lite annat på vag. Kedja och drev byttes då bilen gått långt.
Vi fick även byta turbon kort där efter då den skar.
När vi demonterade kamrem osv så kollade vi även kamaxellager dom visade sig vara nernötta. Om detta beror på avsaknad av oljetryck vet vi ej.
Det var inte direkt svårt att byta balansaxelmodul men oljetråg, kamremmen osv måste demonteras. Sen behöver balansaxelmodulen ställas mot öd med ett specialverktyg. Dock mätte jag in rätt läge med vanligt skjutmått då det "bara" ska stå i våg mot 2 klackar.
Dock krävs det lite mekvana och åtdragningsmoment osv vilket jag lyckades fjäska åt mig på min förra arbetsplats dvs vag.

Jag hade satsat på och byta balansaxelmodulen samt turbon då det finns risk att en beggad motor lider av samma fel.
Motorn tas enklast ur nedåt på en passat vilket medföljer att framvagn osv behöver tas bort, det behövs även vid turbobyte om jag mins korrekt.

Kanon och tack för infon. Tror det får bli samma för mig då. Har du nån gissning om vad projektet kostade er i slutändan? Vet du från vart ni beställde axeln?

Mvh

-Deltaa-
5 november 2018 · 19 Inlägg

Presidento skrev:
Drabbar detta även 170hk? Hur vet man om det är på G!? Blev nojig nu.. Förlåt för kapningen av tråd..

Som jag förstått det kan det även ske på den. Detta då (vad jag förstått) sitter pumpen med kugg drivning två/tre led efter kedjan. Förstår du hur man menar? Om du googlar/youtubar lite så får du en bättre förklaring med bilder.  Den har alltså en axel som drivs av kedjan som via kugghjul driver axeln med oljepump och om något går fel i det ledet av kedja och kugghjul kan detta ska.
Jag märkte inget på min mer än att den varnade för oljetryck och bilen sänkte till (saftymode, kommer ej ihåg vad det kallas, du kan inte gasa och tappar effekt) och när jag väl kunde stanna på säkert ställe var det för sent.. Min har gått 24k nu och efter lite sökningar verkar det vara efter 20k detta kan ske.

mb_pucken
5 november 2018 · 5 087 Inlägg

Sitter en sexkantig axel från ena drevet i balansaxelmodulen som driver oljepumpen och denna tappar med tiden formen och blir mer eller mindre rund och börjar snurra i drevet vilket leder till att oljepumpen stannar :-)

Kan höra med min bror i morgon om han minns mer angående priser. Har för mig att det inte var skit dyrt med renoverad balansaxelmodul om man skickade in sin gamla i utbyte. Var någon firma i Tyskland vill jag minnas.
Tror även det ingick en uppdaterad axel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
5 november 2018 · 2 250 Inlägg

Kostar man på nämnda pengar på en snart 15 år gammal bil?
Visserligen knappt inkörd, men ändå...

Varför inte sätta i en begagnad motor?

Kuda68
10 mars 2021 · 1 Inlägg

mb_pucken skrev:
Min bror råkade ut för samma sak på sin passat tdi.
Vi beställde en renoverad balansaxelmodul från Tyskland och köpte sedan oljepump, kedia, drev och lite annat på vag. Kedja och drev byttes då bilen gått långt.
Vi fick även byta turbon kort där efter då den skar.
När vi demonterade kamrem osv så kollade vi även kamaxellager dom visade sig vara nernötta. Om detta beror på avsaknad av oljetryck vet vi ej.
Det var inte direkt svårt att byta balansaxelmodul men oljetråg, kamremmen osv måste demonteras. Sen behöver balansaxelmodulen ställas mot öd med ett specialverktyg. Dock mätte jag in rätt läge med vanligt skjutmått då det "bara" ska stå i våg mot 2 klackar.
Dock krävs det lite mekvana och åtdragningsmoment osv vilket jag lyckades fjäska åt mig på min förra arbetsplats dvs vag.

Jag hade satsat på och byta balansaxelmodulen samt turbon då det finns risk att en beggad motor lider av samma fel.
Motorn tas enklast ur nedåt på en passat vilket medföljer att framvagn osv behöver tas bort, det behövs även vid turbobyte om jag mins korrekt.

Hej. Jag undrar om du kommer ihåg hur du ställde in modulen mot öd? Saknar nu bara två drev till modulen så är snart på gång att montera den. Tack på förhand. Mvh Kurt

mb_pucken
10 mars 2021 · 5 087 Inlägg

Kuda68 skrev:

mb_pucken skrev:
Min bror råkade ut för samma sak på sin passat tdi.
Vi beställde en renoverad balansaxelmodul från Tyskland och köpte sedan oljepump, kedia, drev och lite annat på vag. Kedja och drev byttes då bilen gått långt.
Vi fick även byta turbon kort där efter då den skar.
När vi demonterade kamrem osv så kollade vi även kamaxellager dom visade sig vara nernötta. Om detta beror på avsaknad av oljetryck vet vi ej.
Det var inte direkt svårt att byta balansaxelmodul men oljetråg, kamremmen osv måste demonteras. Sen behöver balansaxelmodulen ställas mot öd med ett specialverktyg. Dock mätte jag in rätt läge med vanligt skjutmått då det "bara" ska stå i våg mot 2 klackar.
Dock krävs det lite mekvana och åtdragningsmoment osv vilket jag lyckades fjäska åt mig på min förra arbetsplats dvs vag.

Jag hade satsat på och byta balansaxelmodulen samt turbon då det finns risk att en beggad motor lider av samma fel.
Motorn tas enklast ur nedåt på en passat vilket medföljer att framvagn osv behöver tas bort, det behövs även vid turbobyte om jag mins korrekt.

Hej. Jag undrar om du kommer ihåg hur du ställde in modulen mot öd? Saknar nu bara två drev till modulen så är snart på gång att montera den. Tack på förhand. Mvh Kurt

Oj ne inte direkt. Jag fick ut beskrivning från VAG på hur det skulle göras.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang