Jag vet inte vad jag ska göra, behöver råd.

MediocreGuy
12 november 2018 · 3 Inlägg

Hej!

Nu är det så att jag var tillräckligt dum och la min väns bil på mitt namn. Det hela började med att vi tog min bil och åkte tillsammans för att köpa hans nya bil. När de skulle skriva över bilen till honom så var inte hans körkort giltig då han hade anmält den borttappad. Så vi fick lägga bilen på mitt namn. Han fick med en massa delar (Avgas, stötfångare osv.) Som jag fyllde upp min lilla garage med tillfälligt och han lovade mig att han skulle hämta allt inom 3 dagar då han skulle rensa sitt garage. Allt detta var för ca 2-3 månader sedan och killen kan fortfarande inte hämta dem tydligen, han har skrivit "Jag hämtar dem imorgon" i 2 månader nu...

On top of that, har jag fått hem ca 7 olika parkerings böter, han har betalat några av dem men han har börjat klicka mig när jag ringer honom och det tar honom en vecka att svara på messenger. Jag har även varit tvungen att betala försäkringen på bilen då den står på mitt namn, även fått hem inkasso på en av parkeringsböterna.

Nu till min fråga: Jag har fått nog av detta och han vägrar att skriva över bilen på hans namn. Jag har frågat flera gånger och han kommer alltid på någon ursäkt, (Han är väldigt bra på att manipulera...).
Vad ska jag göra? Ska jag anmäla bilen stulen? Ska jag förklara allt för polisen? Ska jag dra hem till honom och ta hans nyckel och bil?

Hur hade ni löst detta?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 november 2018 · 4 917 Inlägg

Säg upp bekantskapen när du är färdig med ägarskapet på bilen.
Gör inte om denna dundertabbe.
Skriv över bilen på kompisen om det är möjligt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MediocreGuy
12 november 2018 · 3 Inlägg

bagatellen skrev:
Säg upp bekantskapen när du är färdig med ägarskapet på bilen.
Gör inte om denna dundertabbe.
Skriv över bilen på kompisen om det är möjligt.

Tro mig jag har försökt flera gånger, jag har sagt till honom minst 15 gånger att det räcker nu och att han måste skriva på pappret men han svara alltid med "Vi tar det i helgen eller vi tar det imorgon." Och när dem dagarna väl kommer är han omöjlig att få tag på.

KolGruvan
12 november 2018 · 1 450 Inlägg

Jag hade åkt hem till honom och hämtat bilen. Det är ju ändå "din" bil.  Så hade ja gjort utan tvekan. Det slutar väl kanske med att man förblir ovänner men att göra så som han gör är inte ok.
Böterna kommer du nog inte undan tyvärr

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
MediocreGuy
12 november 2018 · 3 Inlägg

KolGruvan skrev:
Jag hade åkt hem till honom och hämtat bilen. Det är ju ändå "din" bil.  Så hade ja gjort utan tvekan. Det slutar väl kanske med att man förblir ovänner men att göra så som han gör är inte ok.
Böterna kommer du nog inte undan tyvärr

Jag försöker undvika saker som kan användas mot mig ifall detta skulle gå såpass långt.
Han bor i en lägenhet och jag vettefan vart han ställer bilen.

RiskyPickle
12 november 2018 · 55 Inlägg

Du har nog kommit till den punkt i ert vänskap där du inser att det kanske är en vän värd att behålla.

Åk dit och begär att ett av två alternativ sker:

1. att han betalar samtliga innestående böter samt skriver över bilen och hämtar den och samtliga delar som tillhör bilen

.eller...

2. Lämnar över nycklarna samt bilen till dig. Nämn att bilen kommer vänta på honom i säg 14 dagar, därefter finns den på blocket.

Vägrar han så är det att bara att ringa farbror blå, för det är DU som äger bilen iom att den är skriven på dig.

Kommer ni vara vänner efter detta? Nej, säkerligen inte, men det kanske inte är hela världen.

En giftig vän är inte värd att behålla om priset är betalningsanmärkningar smile

Notera: är inte jurist så jag är inte helt säker på ovan, vill du vara helt säker så ring 11414 och fråga.

Senast redigerat av RiskyPickle (12 november 2018)

Janneutanb
12 november 2018 · 7 271 Inlägg

Säg åt honom att han kommer och skriver över bilen direkt och betalar alla böter osv annars anmäler du bilen stulen och ställer av den.

Sen är det bara att agera efter hans beslut sen be han dra åt helvete.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2018 · 17 473 Inlägg

Det är din bil och vill du inte att han använder den och kräver att den återlämnas så ska den göra det.

Annars anmäler du den stulen. Så får du tillbaka den så småningom och kan sälja den och hämta hem lite av de pengar du lagt ut. För jag tror inte att det är en bil som är värd 100k?

Du bör prata med Polisen för korrekta uppgifter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
12 november 2018 · 4 387 Inlägg

Eller att en bärgare bara hämtar bilen, du står som ägare...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang