Problem med laddning

11 Inlägg
Skrivet 12 november · Inlägg av trådskaparen #1

Hej
Har en Skoda Octavia 1.8t från 2003. För ca 1 vecka sen började generatorlampan lysa och det hela slutade med att bilen fick slut ström efter vägen på väg till jobbet. Mätte upp generatorn och mycket riktigt så laddade den ingenting alls. Igår bytte jag till en ny generator, har dock upptäckt att generatorlampan lyser tills man trycker på gasen första gången för att sen slockna och inte lysa igen förrens man startar bilen på nytt. Tänkte inte mer på detta utan körde mot jobbet imorse, sen märkte jag att ABS-lampan och antisladdlampan började lysa (vilken var första tecknet på att strömmen var på väg att ta slut sist) och då släckte jag extraljus och övriga strömförbrukare och då slocknade varningslamporna och då insåg jag vad som höll på att hända och vände hemmåt igen...tillslut fick bilen slut ström, men batterilampan/generatorlampan hade inte börjat lysa. Vad kan det vara för fel? Kan det vara kablaget mellan generator och batteri som spökar? Borde inte batterilampan lysa även då?

1 693 Inlägg
Skrivet 12 november #2

Förmodligen inte.

Är väl bara att mäta spänningen mellan motorblocket och batteriets pluspol.
Därefter mellan motorblocket och heneratorns D+,  d v s där den grövsta kabel  är ansluten.

Motorn ska då vara igång.

Ger båda mät ingarna samma resultat så är det inget fel mellan generator och batteri.

1 693 Inlägg
Skrivet 12 november #3

Kan vara som så att laddningen styrs av en dator och inte av en traditionell laddningsgenerator inbyggd i generatorn.

Att laddlampan slocknar vid högre varvtal, beror förmodligen på att generatorn blrjar ladda först vid högre varv. Handlar om att det induceras, skapad tillräckligt hög fältspänning, så att laddningen kommer igång utan laddningsrelä / dators hjälp.
Har med kvarvarande remanens  / magnetism, i fältet att göra.
(Så funkar det i min båt, om jag vill.)

Bytte du generator mot fabriksny?

Funkar ev frihjul i generatorns remskiva, även då du snurrar för hand?

Senast redigerat av Meaganeowner (12 november )

1 693 Inlägg
Skrivet 12 november #4

På min 0-5 finns en säkringsbrygga med huvudskringar mm, ovanpå batteriet.
Det är plussidan som är avsäkrad till olika förbrukare.

Kanske är det så på din också.

Om Du mäter mellan motorblock (-), så ska det vara samma spänning som på batteriets pluspol, på alla delar, alla kabelskor mm i säkringsbryggan.
Motorn ska vara igång, då du mäter.

Känn även efter med fingrarna. Det ska inte  vara varmt någonstans där. Är det så, så har du dålig kontakt just där.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 november )

2 318 Inlägg
Skrivet 12 november #5

Söm det sas i förra inlägget: kolla säkringarna ovanpå batt.även så att plasten inte är smält, glappkontakt..det är väl bladsäkringar där? Kan vara olika beroende på årsmod.

11 Inlägg
Skrivet 12 november · Inlägg av trådskaparen #6

Tack för hjälpen! I den där luckan ovanför batteriet uppdagades ett ganska uppenbart problem http://www.bilddump.se/bilder/201811121 … 45.130.jpg
Här har jag problemet, kabeln som förser batteriet med ström har ärjat i kontakten, har 14,4 v på koppardelen på kabeln men ingen kontakt därifrån till batteriet. Är det någon som vet vart man kan beställa en ny sån där plåt bit som sitter under och vad isåfall den kallas för nå?

Jag ska hjälpa dig.. · 2 953 Inlägg
Skrivet 12 november #7

Då var det kanske inte fel på den gamla generatorn..sad

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
2 608 Inlägg
Skrivet 12 november #8

Hej!
Du behöver inte köpa ny "Plåtbit" ! Gör bara ren ytan med stålborste och spraya på elspray och skruva dit kabelskon och på med lite vaselin.

* Voff voff * · 4 289 Inlägg
Skrivet 12 november #9

jaka54 skrev:
Hej!
Du behöver inte köpa ny "Plåtbit" ! Gör bara ren ytan med stålborste och spraya på elspray och skruva dit kabelskon och på med lite vaselin.

Med tanke på hur varm (se lockets insida på bilden) och deformerad den ser ut att ha blivit så skulle jag nog säga att, jo köp en ny "plåtbit"...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1 693 Inlägg
Skrivet 12 november #10

Jaka54,  har nästan rätt, som det ser ut på bilden.
I vart fall inte många cm ifrån!

Tror inte det räcker med borsta och spraya på nåt undermedel eller kleta på vaselin.
Felet kvarstår.

Tro deffinitivt inte på allt som skrivs smile

Men jag är rätt säker, på just detta fel.
- Felet finns mellan grova svarta kabeln, och den pressade kabelskon, synes det mig. Kabeln går mellan säkringsbrygga och generatorns D+.

Lossa nu först polskon på batteriets minuspol, innan du gör nåt annat!

Skulle tro att du sen kan lossa det "brända" kabeln med tillhörande kabelskor (i båda ändar). Förmodligen upphängd med några gummiförsedda kabelklämmor.

Ingen ide att klippa och sätta på en ny kabelsko, då kopparkabeln varit ordentligt varm och bl a oxiderat. Och man måste ha passande verktyg.

Knalla iväg till en skrot och få en begagnad... eller till vilken elinstallationsfirma som helst, så fixar de lätt en ny kabel, med ordentligt pressade passande kabelskor.

Sen när du gjort detta, kan du lossa bladsäkringen och putsa upp ytorna på denna. Eller hämta en sån på skroten. Fint när det blänker...

Kolla märkningen på bladsäkringen. Står t ex 50 A, 100 A eller nåt högre. Ser ut att vara på 110A på bilden.  Bör vara samma.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 november )

2 318 Inlägg
Skrivet 12 november #11

Hur ser det ut på undersidan?

11 Inlägg
Skrivet 13 november · Inlägg av trådskaparen #12

bagatellen skrev:
Då var det kanske inte fel på den gamla generatorn..sad

Släpringarna var ganska slitna men den hade nog förmodligen hållit några mil till ja.

jaka54 skrev:
Hej!
Du behöver inte köpa ny "Plåtbit" ! Gör bara ren ytan med stålborste och spraya på elspray och skruva dit kabelskon och på med lite vaselin.

När jag tog lös kabeln så föll den så kallade bladsäkringen isär så har tillfälligt kopplat förbi säkringen och beställt en ny säkring

Meaganeowner skrev:
Jaka54,  har nästan rätt, som det ser ut på bilden.
I vart fall inte många cm ifrån!

Tror inte det räcker med borsta och spraya på nåt undermedel eller kleta på vaselin.
Felet kvarstår.

Tro deffinitivt inte på allt som skrivs smile

Men jag är rätt säker, på just detta fel.
- Felet finns mellan grova svarta kabeln, och den pressade kabelskon, synes det mig. Kabeln går mellan säkringsbrygga och generatorns D+.

Lossa nu först polskon på batteriets minuspol, innan du gör nåt annat!

Skulle tro att du sen kan lossa det "brända" kabeln med tillhörande kabelskor (i båda ändar). Förmodligen upphängd med några gummiförsedda kabelklämmor.

Ingen ide att klippa och sätta på en ny kabelsko, då kopparkabeln varit ordentligt varm och bl a oxiderat. Och man måste ha passande verktyg.

Knalla iväg till en skrot och få en begagnad... eller till vilken elinstallationsfirma som helst, så fixar de lätt en ny kabel, med ordentligt pressade passande kabelskor.

Sen när du gjort detta, kan du lossa bladsäkringen och putsa upp ytorna på denna. Eller hämta en sån på skroten. Fint när det blänker...

Kolla märkningen på bladsäkringen. Står t ex 50 A, 100 A eller nåt högre. Ser ut att vara på 110A på bilden.  Bör vara samma.

Har satt på en ny kabelsko och det laddar då iaf, men vid nått tillfälle när jag inte behöver bilen så blir det att byta kabeln också. VW skulle ha 800 spänn för en ny kabel

Jo en 110A skulle det vara

zzr94092 skrev:
Hur ser det ut på undersidan?

Plasten hade smällt lite grann men inte nå mycket, blir nog även att byta ut boxen men det också vid tillfälle, VW skulle ha över 1000 spänn för boxen så blir nog att beställa en från nätet alternativt plocka en från skroten

Senast redigerat av sho0330 (13 november )

2 608 Inlägg
Skrivet 13 november #13

Hej!
Ja en kabeln så ju inte grann ut! Massor av svart oxid!  -Men det är enkelt fixat!
Som gammal modellflygare använder jag ett silverlödtenn  som heter Stay-Brite (finns på Minicars i Enköping), alltså ett lödten som smälter med vanlig lödkolv.
I denna sats med tenn medföljer ett fantastiskt bra flussmedel som tar bort allt i oxidväg. Så det är bara att ta loss kabeln hälla på flussmedlel och i detta fall  värma med gasollåga (eftersom kabeln kräver  så mycket värme)och ha på stay-brite tenn. Men var noga med att ha göra rent från flussmedel efteråt och ha på vaselin då flussmedlet är mycket korrosivt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-02f746d30fdfc891295838322a29b35d.jpg

Senast redigerat av jaka54 (13 november )

1 693 Inlägg
Skrivet 14 november #14

Satsa du på begagnade delar... duger gott på en väl brukt bil.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang