E36 coupé budget drifter :)

Köpte mig en e36 coupe med skuren motor som jag satsar på att försöka få till ett budget drifting projekt, satsar fullt för att köra säsongen 2019 då det var lite för mycket bekymmer för att hinna bli klar 2018 :) ska även satsa på att ta tungt släp så jag kan köra bilsläpet själv :)
  • 13 Följare
  • 21 703 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2020
edinZ
9 september 2018 · 409 Inlägg

Sådär! har ju tyvärr inte uppdaterat "bloggen" på länge då jag nästan hade glömt av att jag hade en haha smile projektet har inte stått still utan det har hänt lite saker iallafall smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-1ee6e49209733680e41dcf13899e4c7d.jpg

har fått fästena till stolarna helt klara så att dem e redo att åka i. Fick ju kapa dem modellanpassade fästena då sparco sprint L stolarna är lite bredare än andra stolar (en e ju fet så måste ha breda stolar) men det var smidigt att göra om dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-60421bf161622ba14479ed186f8df9ca.jpg

Har ju även fått den hydrauliska handbromsen inkopplad tillslut och alla rör är dragna och allt e luftat smile tror dock att jag kanske kommer får göra om lite tills nästa säsong men det beror på för måste få köra första gången innan jag gör något haha, upplever att jag är lite för långt ifrån ratten när jag sitter i bilen då när jag frikopplar använder jag nästan bara tårna för att komma ända i bott.  Dock funderar jag på om det kan vara stolen som gör att jag är långt bort ifrån ratten för samtidigt som jag är långt ifrån ratten upplever jag att jag sitter lågt fast jag är typ närmare taket i denna coupén än min vita egentligen. Men det är ju inte svårt att göra nya hål för att flytta fram stolen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-a072593bf08a9f99c8d4131e1010d790.jpg

Nu är det ju en bild när motorn sitter i stativet men motorn sitter nu i bilen med växellådan och kopplingen på plats och den är uppstartat och den startar väldigt lätt smile har dock problem med motorn, Det började med att tomgången låg på 2k varv, Sen satte jag dit avgassystemet och då började den pendla på tomgången istället men det var för att jag missade att sätta dit lambdan. Efter att den sattes dit fortsatte den att ligga på 2k varv så jag gav mig på att försöka få göra rent tomgångsmotorn och den satt fast ordentligt så tänkte att det måste ha varit den som strulade så den sattes dit efter att den rengjordes men efter detta började den pendla nått kopiöst på tomgången, så pass att den dör vid vissa tillfällen. Så jag tror att antingen är tomgångsmotorn trasig eller så är det på grund av att dem lambdan som jag använder är från 318 motorn och enligt realoem är det inte samma lambda så det kan vara den som strular.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
9 september 2018 · 409 Inlägg

Har tänkt igenom lite på vad som måste göras innan jag är helt klar för drabbning på banan. Det jag tror är kvar är:

*svetsa diffen.
*ställa i ordning i coupén.
*laga läckan på servon på grund av skada på banjokoppling.
*sätta dit breddarna i fram.
*sätta dit resten av fronten dock görs detta efter servon är lagad på grund av platsbristen.
*försöka laga eller skaffa ny härva till lamporna i fram på grund av tidigare ägare som varit där och klippt och klistrat i kablarna.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
10 september 2018 · 409 Inlägg

någon som kan ha något annat tipps på varför motorn pendlar så hemskt på tomgången? den reagerar på att lmm tas ur men det är ju svårt att säga att den går sämre med tanke på att den fortfarande pendlar hemskt på tomgången. Tror att lambda är boven i dramat då den betedde sig så när den inte var inkopplad eller så är tomgångsmotorn trasig efter att jag rengjorde den. kan det vara kamgivare eller vevaxelgivare som spökar eller hur beter den sig då?

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
10 september 2018 · 409 Inlägg

var inte rädda att skriva, känns som om jag pratar med mig själv här inne......

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
20 september 2018 · 409 Inlägg

Tjo! en liten textuppdatering om vad som hänt sist. Har bestämt mig att jag ska ta ner diffen och inte svetsa den på plats, har fått loss den överallt förutom vid drivaxlarna men har varit och köpt nya bultar så ska försöka ge mig på att få bort den imorgon då jag är ledig.

Hade en bekant till en polare hemma igår för felsökning på motorn då den gick jätteoroligt på tomgången och gick otroligt fett. Fick egentligen inga "bra" felkoder så att säga utan fick väldigt många okända 252 felkoder och fel på en spridare men vi tog ut det tändstiftet och ett till och dem såg exakt lika svarta ut så det kan inte vara fel på spridare egentligen. Sen felsökte vi några gånger till och den vid ena tillfället varnade om låg strömstyrka eller liknande till dme boxen så den tog vi ut och undersökte den grundligt och hittade till slut ett ställe vi tror var bränt, det var så pass litet märke så vi var tvungna att använda förstoringsglas.

En polare kom idag innan jag skulle till jobbet med en annan original styrbox och efter installationen märkte vi direkt att den gick mycket renare (det sved inte i ögonen och gick faktiskt att andas i verkstaden) men som tidigare började den pendla lite i tomgången men skillnaden nu mot tidigare var att den försökte faktiskt att stabilisera sig så att säga och den pendlade kanske absolut max 2-500 varv istället för 1-2000 varv som den gjorde tidigare. Ska imorgon även testa att sätta tillbaka original tomgångsmotor men fungerar den inte efter det ska jag beställa alla slangar som är vanliga att dem ger upp.

Någon annan som har en tanke på varför den beter sig så?

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
21 oktober 2018 · 409 Inlägg

Tja boys and grills smile har upptäckt att jag inte har uppdaterat här på ett tag och det är lite dåligt av mig wink. Har äntligen hänt en del på bilen som jag har skrivit sen tidigare. Har äntligen hittat felet på varför motorn gick som en kratta skit på tomgången när den började bli varm, Var tempgivaren till databoxen som det var nått galet med så boxen kunde inte känna av ifall om motorn var varm eller kall så därför den skickade på bränsle som en tok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-4d7a7c3479e146ebadbbfa5401b765a7.jpg

tempgivarna sitter under insuget direkt bakom oljefilterbehållaren på motorn, Det var inte alls komplicerat att byta eller jobbigt, krävdes endast förlängare och en led på spärrskaftet så lossade den lätt och var smidig att skruva i den nya smile. Var orolig i början för den började med samma tendenser igen att gå dåligt men det var förmodligen för att boxen hade inte haft tiden att läsa av dem nya givaren. Tror dock att jag måste ändå byta tomgångsmotorn igen för gasar jag till den och släpper gasen så kan den dö för att den inte "hittar" tomgången men om jag gasar och försiktigt stiger av gasen går det mycket bättre.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
23 oktober 2018 · 409 Inlägg

tjo! kan säga att lyckan var kortvarig för mig. Bilen började i går att då fett och oroligt på tomgången igen som den har gjort tidigare, kan säga att skillnaden nu är att när motorn går riktigt varmt så kommer den och går typ, ena sekunden går den bra och andra dåligt. Det konstiga är att den reagerar på att man rör lmm och man typ drar den uppåt eller neråt typ, funderat på att det kanske e glapp i sladdarna till lmm men den reagerar inte på att man "drar" i sladdarna. Funderar på om det kanske e glapp i kamaxelgivare sladden eller liknande för försökte göra rent den och den började varva direkt efter som satan men den gick tillbaka som tidigare med orolig på tomgången sad vad fan kan det vara?

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
25 oktober 2018 · 409 Inlägg

tja tja bloggen! hade ju bekymmer ändå efter att jag bytte tempgivaren så jag blev lite irriterad efter ha lagt en del pengar och framför allt tid på att felsöka och undersöka varför motorn beter sig så som den gör. En bekant till mig kom som har hjälpt mig att felsöka tidigare för att göra det igen och se om det är nått annat som har ändrat sig. Felsökte flera gånger men inget "poppade" upp som kunde va orsaken så förmodligen var inte nått givarfel. Men efter lite sökningar fram och tillbaka medans motorn gick dåligt så tog mikael av oljelocket för att lukta så att det inte var bensin i oljan och då helt plötsligt så gick motorn bra igen och låg stabilt på tomgången. Så vi började fokusera på vevhusventilationen och samma där när man tog av slangarna till den så gick den mycket bättre, men vi kunde inte hitta nått fel på vevhusventilationen förutom att mikael snackade om att vissa bmw motorer har en oljefälla under insuget och vad vi kunde se satt det ingen där men har pratat med olika "källor" och enligt dem har m50 inte sån oljefälla så vet inte vad det är för fel på vevhusventilationen vet jag inte, men ska sätta dit en öppen tank till vevhusventilationen istället så borde det lösa sig smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
27 oktober 2018 · 409 Inlägg

om någon har en bra bild på hur en catchtank kan se ut så var inte rädda att skicka den till mig smile vet inte varför orsaken till att jag måste köra med öppen vevhusventilation men ska försöka att testa mig fram lite och se om det enbart räcker att sätta den stora slangen till öppen eller om jag måste även göra det till den lilla slangen från vevhusventen smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
11 november 2018 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-4a0617b8c8941550f160533e11d9cad8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-014b26e579ec717f5caaa2d590c040ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-2c98ed5d12f7788b8619c5d1e29427d0.jpg

Tjo! har gett mig in på att sätta in catchtanken jag köpte på kl-racing. Gjorde ett fäste till tanken och svetsade fästet och målade det och skulle sätta dit tanken och insåg att den blir för hög när jag sätter den så som jag har gjort haha smile ska skära bort en kant i motorutrymmet så jag kan sänka ner den 2-3 cm smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
11 november 2018 · 409 Inlägg

någon som vet om biltema har en smidig slang som tål olja? behöver köpa en längre så jag kan dra ena slangen till vevhusventilationen bättre smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
Mitsubishi
13 november 2018 · 169 Inlägg

Ser bra ut fortsätt så wink

Mercedes E220 "CDI" (2014)
BMW E90 "M Sport" (2008)
BMW E46 "Högerstyrd" (1999)
edinZ
14 november 2018 · 409 Inlägg

Mitsubishi skrev:
Ser bra ut fortsätt så wink

självklart smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
19 november 2018 · 409 Inlägg

Tja! har pillat lite på bilen i helgen men det blev inte mycket, Har haft av termostathuset i helgen för att laga en läcka som har varit på det så tog biltemas högvärme siliconpackning och smetade på ordentligt i hop om att det skulle tätas och vad jag kan se så trycker det ut glykol på översidan av huset men är osäker på om det är så farligt när det är så himla lite som det fuktar ut. Sen flyttade jag på catchtanken från där på högersidan till framför kylet istället, Anslutningarna till slangarna satt så dåligt på den tanken så slangarna blev liksom över filtret så kunde inte stänga huven.

sen mitt i allt när jag höll på att lufta kylet efter packningen så upptäckte jag att kylet läckte, eller jag är ganska säker på det för det var så det nästan bubblade där på nerkanten av kylet men ska starta bilen igen för att kolla ordentligt om det verkligen läcker eller om det var för att det tryckte ut glykol i överkant från luftskruven ibland när jag öppnade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-2fc619e5606890be1f52ebb36acd76d2.jpg

Har fortfarande problem med att servon verkar inte fungera, är systemet beroende på helt förslutning eller ett helt tätt system så att säga? för jag har en läcka som vägrar bli helt tätt fast det har liksom blivit bättre för tidigare läckte det så det droppade men nu är det mer att det fuktar än droppar eller kan det vara så att pumpen e trasig för märkte i lördags att den låter en del beroende på hur man rör ratten, någon som har en ide?

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
19 november 2018 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-4e19b21b654dad9c0616954fbee209b1.jpg

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
25 november 2018 · 409 Inlägg

Tjo! en liten allmän fråga, Ni som har "installerat" sportstol i e36 upplever ni att ni sitter lågt? Jag har ju en sparco sprint L med J-specs modell anpassade stolsfästen och jag upplever att jag sitter väldigt lågt fast jag egentligen sitter nästan högre än vad jag gör i min 320 och 328. Någon mer som upplever detta problemet? det jag funderar på är om det är för att sportstolen blir per automatik lite bakåtlutat mot vad original stolarna är? ska man behöva köpa nya stolar för att slippa detta problemet? jag förstår att man måste sitta lite bakåtlutad i dem stolarna för att det ska va säkert men det är så himla irriterande problem, plus att fast jag har modifierat stolsfästena för den stora stolen jag har så sitter jag nästan ändå för långt bak så att jag precis kan trycka kopplingen helt i bott, fast jag kanske inte behöver det om jag får tiden till att lufta kopplingen ordentligt. Var väldigt snälla och ge input haha wink

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
21 april 2019 · 409 Inlägg

Tjo tjo bloggen! här är det inte helt dött mot vad man kan tro, har hållit på med att bygga verkstad hemma så det är därför det har stått still med bilen men nu är de ändring på det. Håller på med bilen så mycket som möjligt då det är tänkt att köra bilen på driftbashen den 27/4.

Kylet läcker fortfarande även efter byte av oring på expansionskärlet så kylet måste vara sprucket i nederkant dock köpt nytt så det är redo att kopplas in, får inte ihop min servo som den ska, tryckslangen både uppe vid pumpen läcker och nere vid styrväxeln. Funderar på om kopparbrickorna jag använder kanske hamnar snett eller liknande så att det trycker olja igenom, nån mer som haft bekymmer med läckage på e36?

ska imorgon kväll förhoppningsvis fixa läckaget på oljepluggen med en sån där helicoil som farsan ska hjälpa mig med. Annars är väl bilen i stora hela färdig.

någon som gjort egen hjulinställning med t-parts 55mm kit? tänkte göra bonna knepet med två brädor och mäta med hjälp av dem.

Sen är det lite småplock förhoppningsvis med lite rutor som inte vill gå upp med knappen och en baklucka som ärjat igen efter att ha stått i 4 år typ.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
22 april 2020 · 409 Inlägg

tja boys and grills, efter en säsong med bilen kanske det är dags med en lite recap eller vad det heter. Tre drifting event på driftbash och Hultsfred och 1 bankörnings pass på Kinnekulle så känner jag mig ganska nöjd med bilen faktiskt. helt och hållet har bilen inte fungerat, tappade svängshjulsdämparen ena passet på driftbash och förstörde som tur va bara remhjulet till vattenpumpen och servon som pajade så det kunde gått mycket värre. Körningen på Hultsfred gick klockrent och bilen höll hela passet förutom att jag tappade avgasröret precis i slutet av dagen haha. Körningen på Kinnekulle var riktigt kul, att ligga och pressa mot vad både bilen och vad jag själv klarade var riktigt nice, fick en tid på 1:15:33 som personbästa så det finns mycket tid att ta tillbaka där.

Så vad har jag gjort nu under vintern på bilen, ja ni, jag har inte ens rört bilen. Faktiskt knappt varit ute och kollat på den. Har insett att det är riktigt kul att köra, lutar åt att förmodligen köra mera bankörning än drifting då jag upplevde att det var mera utav min typ av körning.

Lutar också åt att kanske sälja den blåa bilen, inser att även fast jag har råd att köra och så, så är jag sugen att flytta hemifrån inom 2-3 år och då har jag inte ekonomin att båda spara pengar för ett hur eller att köra. Men jag tänkte försöka att preppa min vita e36 till att köra bankörning då det är väldigt nice att kunna köra till och från varje körning istället för att behöva hyra biltransport varje gång.

så är det någon som e sugen på bilen, skicka ett pm på Facebook under namnet andreas edin ifall om någon skulle va intresserad så kanske vi kan göra en deal smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang