Hög offert för att lacka dörrar? VW Passat B7

Anything But Ordinary.. · 60 Inlägg
Skrivet 13 november · Inlägg av trådskaparen #1

Hej!
Fick förra veckan en offert på att fixa mina dörrar där lacken bubblat sig runt handtag. VW åf vill ha 31000:- för att åtgärda detta, och jag är inte insatt speciellt mycket om lackering men priset är ju helt otroligt!

Bilen är 7 år gammal å full servad hos vw, så lär inte bli nån mer passat om de ska vara såhär.

Vad gör jag?

Forummoderator · 7 397 Inlägg
Skrivet 13 november #2

ToP skrev:
Hej!
Fick förra veckan en offert på att fixa mina dörrar där lacken bubblat sig runt handtag. VW åf vill ha 31000:- för att åtgärda detta, och jag är inte insatt speciellt mycket om lackering men priset är ju helt otroligt!

Bilen är 7 år gammal å full servad hos vw, så lär inte bli nån mer passat om de ska vara såhär.

Vad gör jag?

31.000? Jisses. De kanske skickar bilen till nån av plåtknackargängen på Discovery channel? Låter helt galet.

Du har väl 3 alternativ:
Fler offerter från mindre firmor.
Lacka själv dvs köpa/låna/hyra utrustning, läsa på och öva eller:
Gilla läget och åka runt med bubblor.

Trist.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 13 november #3

En i vårt kvarter hade samma problem med sin Passat från 2012. De fick också sjuka offerter. Fast den var rätt illa i lacken. Märkligt. De sålde bilen i detta skicket och köpte en annan av annat märke. Fast samma där: Aldrig mer en VW.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Jag ska hjälpa dig.. · 2 953 Inlägg
Skrivet 13 november #4

På en 7 år gammal bil är det inte så noga..
Det fixar du till själv med sandpapper och färg.
Men du får nog vänta tills det blir åtminstonde 15 grader, alltså i början juni nästa år..
Så tills dess så kan du så smått börja investera i ditt behov och val av förbrukningsmaterial..
Troligtvis kommer du undan med 300 kr om du själv fixar det..

Senast redigerat av bagatellen (13 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 397 Inlägg
Skrivet 13 november #5

bagatellen skrev:
På en 7 år gammal bil är det inte så noga..
Det fixar du till själv med sandpapper och färg.
Men du får nog vänta tills det blir åtminstonde 15 grader, alltså i början juni nästa år..
Så tills dess så kan du så smått börja investera i ditt behov och val av förbrukningsmaterial..

Hmm. 7 år är ju inte direkt mycket. Det är alltså en bil från 2010-12. Ny bil i mina ögon. Att då ta lite ”sandpapper och färg” är nog faktiskt inget alternativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 13 november #6

caromania skrev:

bagatellen skrev:
På en 7 år gammal bil är det inte så noga..
Det fixar du till själv med sandpapper och färg.
Men du får nog vänta tills det blir åtminstonde 15 grader, alltså i början juni nästa år..
Så tills dess så kan du så smått börja investera i ditt behov och val av förbrukningsmaterial..

Hmm. 7 år är ju inte direkt mycket. Det är alltså en bil från 2010-12. Ny bil i mina ögon. Att då ta lite ”sandpapper och färg” är nog faktiskt inget alternativ.

Håller nog med där. Fast borde väl TS kunna få ner priset rejält?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Jag ska hjälpa dig.. · 2 953 Inlägg
Skrivet 13 november #7

Det är en folkavagn, ingen outobahnracer vi ska lackera..sad
Och kommer det redan slika problem på en såpass NY bil så kan man ju undra om man ska lägga så mycket..

Senast redigerat av bagatellen (13 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
1 422 Inlägg
Skrivet 13 november #8

Kanske lackfirman förväntar sig att problemen skall återkomma och bli garantijobb och därför ger ett högt "skrämpris" för att slippa?

Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 13 november #9

Svarte_Orm skrev:
Kanske lackfirman förväntar sig att problemen skall återkomma och bli garantijobb och därför ger ett högt "skrämpris" för att slippa?

Inte omöjligt. Den tanken hade jag med. De rostar ju friskt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Forummoderator · 7 397 Inlägg
Skrivet 13 november #10

Hybrid_ skrev:

Svarte_Orm skrev:
Kanske lackfirman förväntar sig att problemen skall återkomma och bli garantijobb och därför ger ett högt "skrämpris" för att slippa?

Inte omöjligt. Den tanken hade jag med. De rostar ju friskt.

Absolut. Vill man ta ett sånt jobb? Jag tror också priset är satt för att slippa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jag ska hjälpa dig.. · 2 953 Inlägg
Skrivet 13 november #11

Då är mitt svar kanske inte så tokigt..smile
GDS alltså..
Jag började själv med lite lackering när jag köpte corollan , begagnad i 4 år..
Varför slänga pengar när man kan gdsa..

Senast redigerat av bagatellen (13 november )

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Of World · 2 339 Inlägg
Skrivet 13 november #12

Jag har en skoda superb som är 5 år och lackbehandlad 2 gånger hos ditec men bubblor finns ändå.. Och ren synlig brun rost. Inget rostskyddsgarantin täcker trots bevis om lackskydd. 👍

Du får nog leva med det eller leta upp mindre firmor.

Presidento saknar signatur
658 Inlägg
Skrivet 13 november #13

Har man inte 10 års rostskyddsgaranti ?

Of World · 2 339 Inlägg
Skrivet 13 november #14

amazinjoey skrev:
Har man inte 10 års rostskyddsgaranti ?

Gäller bara om det är inifrån och genomrostat...om ens då.

Presidento saknar signatur
Allfixare · 1 351 Inlägg
Skrivet 13 november #15

Presidento skrev:
Jag har en skoda superb som är 5 år och lackbehandlad 2 gånger hos ditec men bubblor finns ändå.. Och ren synlig brun rost. Inget rostskyddsgarantin täcker trots bevis om lackskydd. 👍

Du får nog leva med det eller leta upp mindre firmor.

Fast lackskydd har ju ingenting med rostbubblor att göra. Man får ju liksom inte en bepansrad bil för att man har ett lackskydd, på sin höjd får man en mer lättvättad bil... Inget mer.

Of World · 2 339 Inlägg
Skrivet 14 november #16

fish skrev:

Presidento skrev:
Jag har en skoda superb som är 5 år och lackbehandlad 2 gånger hos ditec men bubblor finns ändå.. Och ren synlig brun rost. Inget rostskyddsgarantin täcker trots bevis om lackskydd. 👍

Du får nog leva med det eller leta upp mindre firmor.

Fast lackskydd har ju ingenting med rostbubblor att göra. Man får ju liksom inte en bepansrad bil för att man har ett lackskydd, på sin höjd får man en mer lättvättad bil... Inget mer.

Inte bepansrad men lackskydd säljs som rostskydd. Och på en 5 år gammal bil bör det iaf skydda lite om det saknas det från fabrik förstås,vilket det verkar göra på v.a.g

Presidento saknar signatur
*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 375 Inlägg
Skrivet 14 november #17

Det känns som att ordet "rostskyddsgaranti" bara är text på ett papper och är helt innehållslöst.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
2 680 Inlägg
Skrivet 14 november #18

För ett antal år sedan fick hustruns (nyköpta) Golf rostbubblor lite här och var, dock inte i fronten så att stenskottspåverkan kunde misstänkas.
Bilen var 2 år gammal när de första "plitorna" kom.
Möller bil vägrade ta det på garantin för lack- resp rostskador.
Min (nyköpta) Vento drabbades av samma sak, fast i mindre omfattning.
Båda bilarna silverfärgade, om det har någon betydelse.
Aldrig aldrig aldrig mera någon VW eller VAG.

2 377 Inlägg
Skrivet 14 november #19

bilfirmor brukar ta en hög timkostnad....gå till mindre lackfirmor o be om offert ,visa upp bilen så ska du se att du kommer undan med bra mycket på pris......lackade själv en dörr på helt ny bil där nån hade kört in en skruvmejsel o typ rispat med jack i dörren....kostade då runt 4500 kr...o jobbet blev riktigt bra

döden kommer tillbaka
Jag ska hjälpa dig.. · 2 953 Inlägg
Skrivet 14 november #20

Det ska bli intressant att höra vad st kommer fram till..
Antingen billig gds eller dyr bortlämning.
Och det är ju somsagt BARA en wv..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang