Min Audi A6 C5-01 kokar utan någon direkt anledning!

9 Inlägg
Skrivet 13 november · Inlägg av trådskaparen #1

Min Audi A6 2,4liters V6a vill inte hålla rätt temp... jag skruva ner hela fronten och tänkte byta termostat och vattenpump. Men till min förvåning sitter där ingen gammal termostat:/? Den har alltså inte haft någon termostat? Utan termostat så borde ju bilen hålla låg temp hela tiden, eller? Vattenpumpen såg jätte bra ut men bytte ändå. Det bubblar inte i expansionskärlet, den tar absolut inget vatten alls. Vad kan felet vara? Den har inga felkoder heller:(

Jag ska hjälpa dig.. · 2 954 Inlägg
Skrivet 14 november #2

Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 399 Inlägg
Skrivet 14 november #3

bagatellen skrev:
Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Han bytte ju vattenpumpen och att båda skulle vara kassa är inte troligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
3 228 Inlägg
Skrivet 14 november #4

är det bra vattenflöde? har du bra värme i kupen?
Om den kokar utan termostat måste det vara stopp nånstans:(

9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #5

Den vattenpumpen jag satte dit var ny. Värmen i kupén är sådär. Blåser inte bra men de kommer värme. Men att de blåser dåligt är ju kupéfläktens fel eller? Blåste med tryckluft igenom kylaren och motorn, det kom då luft på motsatt sida kylaren och motorn. Den gamla kylarvätskan var ju fin, inget skit i osv, borde ju knappast va tätt då eller?

2 612 Inlägg
Skrivet 14 november #6

Hej!
Enligt Autopartsmarket har Audi A6 med 2,4 lit motor termostat.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Senast redigerat av jaka54 (14 november )

Of World · 2 339 Inlägg
Skrivet 14 november #7

Inte bara mätaren som är mongo då? Inte ovanligt på dom.

Presidento saknar signatur
9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #8

Det va den termostaten jag bytte eller ja, tänkte byta men satte dit en ny eftersom de inte satt nån gammal, ett jävla krångel, bort med kamrem spännrulle osv

Temperaturmätaren borde ju inte ha något med att den kokar eller skickar den någon typ av felsingnaler till styrningen och så kanske den kokar fast att den egentligen inte borde?

9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #9
1 693 Inlägg
Skrivet 14 november #10

Läck i övrkant på kylsystemet, eftersom inget vatten förbrukas.
Kan vara fel på den ventil, som bestämmer övertrycket i hela systemet. Sitter ofta i locket till expandionskärlet

Jag ska hjälpa dig.. · 2 954 Inlägg
Skrivet 14 november #11

caromania skrev:

bagatellen skrev:
Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Han bytte ju vattenpumpen och att båda skulle vara kassa är inte troligt.

Usch då..
Kan jag skylla på specksavers dåliga glasögon ?..:)

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Forummoderator · 7 399 Inlägg
Skrivet 14 november #12

bagatellen skrev:

caromania skrev:

bagatellen skrev:
Vattenpumpen såg bra ut..
Kolla du att impellern satt fast?

Han bytte ju vattenpumpen och att båda skulle vara kassa är inte troligt.

Usch då..
Kan jag skylla på specksavers dåliga glasögon ?..smile

Det är ok, bara du inte försöker kyssa mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Kungen av dagspendlande. · 1 136 Inlägg
Skrivet 14 november #13

ValdemarJensen skrev:
Min Audi A6 2,4liters V6a vill inte hålla rätt temp... jag skruva ner hela fronten och tänkte byta termostat och vattenpump. Men till min förvåning sitter där ingen gammal termostat:/? Den har alltså inte haft någon termostat? Utan termostat så borde ju bilen hålla låg temp hela tiden, eller? Vattenpumpen såg jätte bra ut men bytte ändå. Det bubblar inte i expansionskärlet, den tar absolut inget vatten alls. Vad kan felet vara? Den har inga felkoder heller:(

Låter ju som om någon haft problemet tidigare om man plockat bort termostaten.
Luft i kylsystemet kan orsaka kok.
Dessa bilar är dryga att lufta, finns oftast luftskruvar på kylrören som går runt motorn men dessa är ofta i plast o går sönder.

The drive...
1 Inlägg
Skrivet 14 november #14

Har en A6:a med 4.2  V8 2001 och hade kylproblem. Efter en del rotande med termostat och temp givare,  fann jag att en av kylfläktarna(elektriska) inte snurrade pga utslitna kol. Den fläkten går alltid när AC:n är på. Byte av den fläkten fixade problemen med motorkylningen.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 377 Inlägg
Skrivet 14 november #15

TS har inte skrivit hur motorn uppför sig med den nya vattenpumpen och med termostat. Inte vad jag kan se iaf. Kokar den fortfarande?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #16

Vettemannen skrev:
TS har inte skrivit hur motorn uppför sig med den nya vattenpumpen och med termostat. Inte vad jag kan se iaf. Kokar den fortfarande?

/Benny

Har inte provat än men de kan ju knappast vara någon skillnad när de inte ens fanns en termostat innan och den gamla pumpen såg och snurrade som ny.

9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #17

Coggen skrev:
Har en A6:a med 4.2  V8 2001 och hade kylproblem. Efter en del rotande med termostat och temp givare,  fann jag att en av kylfläktarna(elektriska) inte snurrade pga utslitna kol. Den fläkten går alltid när AC:n är på. Byte av den fläkten fixade problemen med motorkylningen.

Ja precis. Jag har kollat min elfläkt. Den snurrar när bilen når en viss temp.

9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #18

Cuefa skrev:

ValdemarJensen skrev:
Min Audi A6 2,4liters V6a vill inte hålla rätt temp... jag skruva ner hela fronten och tänkte byta termostat och vattenpump. Men till min förvåning sitter där ingen gammal termostat:/? Den har alltså inte haft någon termostat? Utan termostat så borde ju bilen hålla låg temp hela tiden, eller? Vattenpumpen såg jätte bra ut men bytte ändå. Det bubblar inte i expansionskärlet, den tar absolut inget vatten alls. Vad kan felet vara? Den har inga felkoder heller:(

Låter ju som om någon haft problemet tidigare om man plockat bort termostaten.
Luft i kylsystemet kan orsaka kok.
Dessa bilar är dryga att lufta, finns oftast luftskruvar på kylrören som går runt motorn men dessa är ofta i plast o går sönder.

Jag har också hört om att det ska vara jobbigt att lufta. Kan ju ha varit så att dom tagit bort termostaten för att dom inte kunnat lufta ordentligt. Jag får lufta tills ja stuper så får jag hoppas den går sen

9 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #19

Meaganeowner skrev:
Läck i övrkant på kylsystemet, eftersom inget vatten förbrukas.
Kan vara fel på den ventil, som bestämmer övertrycket i hela systemet. Sitter ofta i locket till expandionskärlet

Menar du att de sitter ventil på undersidan av locket till expansionskärlet?

1 693 Inlägg
Skrivet 15 november #20

På de flesta "moderna" bilar i locket, så sitter det två ventiler. Eller kombinerad ventilfunktion i locket, som på min Octavia
(Audi-symbol).

Skruvat.se har lock till din bil med originalnr (står på locket) 8E0 121 321, för 59:- + frakt 39:-.

(På min vattenkylda snöskoter sitter ventilerna monterade i locket till kylsystemet, vid vattepumpen. Därifrån går en slang till expansionskärlet. Trycket regleras till 19 - 20 psi.)

En som reglerar hur högt trycket ska bli när motorn är varm, och en som släpper in luft när motorn kallnar.

Moderna motorer o kylsystem  behöver övertryck för att inte koka.
Kommer sig av att motorerna tillverkas med tunnare gods i block och topp, som då med ett trycklöst system på vissa delar når över 100 grader och då kokar kylvätskan just där.
Annat var det med äldre järnspisar som
t ex Volvo B18. De var tjocka i godset. Metallen ledde bort värmen från de hetaste delarna och det behövdes inga ventiler, utan ett helt öppet kylsystem.

Låt vara att glykolblandat vatten inte kokar vid exakt 100 grader trycklöst, vid havets nivå, och normalt lufttryck mm.

Krånglande ventiler, eller ett läck ovanför kylvätskenivån, t ex i gaveln på kylaren, eller sprucket expansionskärl, leder till att kylvattnet kokar, men ingen kylvätska rinner ut.

Jämför med tryckkokare för matlagning.
Där kokar t ex potatis på 10 minuter vid 130 graders vatten.

Vilken bilverkstad som helst kan provtrycka kylsystemet... men då med ett speciellt lock, utan ventiler.


Så den som hade bilen tidigare, "åtgärdade" felet, genom att plocka ur termostaten, och fick bilen såld till en då ovetandes nöjd köpare.
Motorns temperatur blir då överlag lägre, med längre tid innan den når upp i beräknad arbetstemperatur o s v, vilket leder till ökad bränsleförbrukning, risk för ökad utspädning av motorolja, ökat slitage e t c.

Att köpa ett lock är en bra och inte allt för dyr investering. Kanske t o m lösningen på ditt problem.

Tjolahopp...

Senast redigerat av Meaganeowner (15 november )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang