Renault megane -05, motorn hackar efter den blivit varm (efter ca 20 min)

daviiid1
14 november 2018 · 4 Inlägg

Skriver åt farsan och hans  bil som han håller på bli galen på.
Bilen har varit inlämnad på massvis olika bilverkstäder, ingen kan hitta felet.
Den funkar jättebra att starta och köra när den är kall, efter ca 20 min och tempen gått upp så börjar den hacka och han får sitta tex i rödlysen att varva med kopplingen för att inte bilen ska dö.

Tändspolar och tändstift är bytta.
Varningstexten "Check Emissions" dök upp, men släcktes efter man hällde i vätska som renar tanken.

Känns som det kan vara någon givare av något slag? Nån som har idér? Känns synd att behöva skrota en sån annars fin bil som går jättebra när den är kall som sagt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2018 · 17 380 Inlägg

Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
daviiid1
14 november 2018 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Det stämmer att den är svårstartad när den är varm.
Vet du var på motorn sensorn sitter? Och vad heter den?
Jättetack för svar, mvh.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2018 · 17 380 Inlägg

daviiid1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Det stämmer att den är svårstartad när den är varm.
Vet du var på motorn sensorn sitter? Och vad heter den?
Jättetack för svar, mvh.

Tyvärr. Men då är tempsensor en trolig orsak iallafall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
daviiid1
15 november 2018 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:

daviiid1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Det stämmer att den är svårstartad när den är varm.
Vet du var på motorn sensorn sitter? Och vad heter den?
Jättetack för svar, mvh.

Tyvärr. Men då är tempsensor en trolig orsak iallafall.

Tack för svar, ska vidarebefodra detta till min far och återkommer hur det gick smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2018 · 17 380 Inlägg

Gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang