B230FK stryper/hackar vid fullgas? (Med video)

tewo22
31 oktober 2018 · 118 Inlägg

CCRobin skrev:

tewo22 skrev:

CCRobin skrev:
Tvivlar starkt på att du skulle känna någon skillnad med annan soppa.

Tror mer på bränslepump som börjar strula. Gör rent stiften och sen kör en fullgas repa sen kolla färgen på dom så ser du ju om du har soppa eller inte.

Sotiga stift = ingen soppa?

Känns som att det borde vara sotiga om dom blir täckta?

Tack för svar smile

Tvärtom.

Dom blir mer vita om den går snålt, här står det lite om det.

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Tandsti … stift.html

Jag får kolla, den "spikar" med tändchippet i (Som ska vara tillhörande bränslechippet om jag skulle ladda på typ dubbelt än vad jag kör nu).

Jag tippar på att stiften antingen redan är trasiga eller något eller att pumpen är slut.

tewo22
3 november 2018 · 118 Inlägg

FenioN skrev:
Tändning eller bränsletillförsel alt proppad kat

Mack skrev:

tewo22 skrev:

FenioN skrev:
Katten brukar skramla om man slår på den. Troligtvis är det dåligt med bränsle. Vad kör du i laddtryck? Pröva sänk det en aning

Menar du typ att jag inte ska köra 95 eller menar du att pumpen är slut?

Kör typ 0.6-0.7 i laddtryck tror jag, inte mer än så.
Jag har ju drömmar om att bygga till den med fler ponnysar, så vad skulle det vara som gör att den inte pallar laddtrycket? soppa?

Lite nyfiken på hur du vet vilket laddtryck du kör med.
Kör du på känsla eller med mätare?

Magnedal skrev:

Mack skrev:

tewo22 skrev:

Menar du typ att jag inte ska köra 95 eller menar du att pumpen är slut?

Kör typ 0.6-0.7 i laddtryck tror jag, inte mer än så.
Jag har ju drömmar om att bygga till den med fler ponnysar, så vad skulle det vara som gör att den inte pallar laddtrycket? soppa?

Lite nyfiken på hur du vet vilket laddtryck du kör med.
Kör du på känsla eller med mätare?

Ursäktar för att jag lånar tråden lite, men jag har lite samma problem som TS. Dock bara ibland, kör just nu 0.9 i ladd (945 lt med chippad både tändning/bränsle) och det börjar redan vid 0.4 i ladd. Skruvar jag ner laddtrycket till 0.5-0.6 händer det fortf runt 0.4/0.5 laddtryck. Lite lätta ryckningar/vibrationer alltså, enbart om man kör plattan i mattan.

Får även vibrationer, känns exakt lika som när stödlagret till kardan krånglade, vid fullgas på femmans växel. Enbart femman av någon anledning.

CCRobin skrev:
Tvivlar starkt på att du skulle känna någon skillnad med annan soppa.

Tror mer på bränslepump som börjar strula. Gör rent stiften och sen kör en fullgas repa sen kolla färgen på dom så ser du ju om du har soppa eller inte.

Tjena! Jag köpte idag nya stift (kallare, då dom jag har var kritvita, alltså kördes för varmt), och nu går bilen som ett skott smile

För referens så köpte jag BPR7ES (NGK)-stift.

CCRobin
3 november 2018 · 737 Inlägg

Skönt att det löste sig då smile

tewo22
3 november 2018 · 118 Inlägg

CCRobin skrev:
Skönt att det löste sig då smile

Riktigt skönt, tack som fan för hjälpen! smile

tewo22
6 november 2018 · 118 Inlägg

CCRobin skrev:
Skönt att det löste sig då smile

Trodde jag... Nu spikade den på vägen hem från jobbet...
Tankade på nytt med 95 eftersom att det verkade fungera när jag bytt stift (Och för att det var det enda som fanns när det började brista), kan kvaliteten variera mellan tankstationerna även om det är samma kedja? (i detta fall Circle K)

Senast redigerat av tewo22 (6 november 2018)

tewo22
6 november 2018 · 118 Inlägg

Kan det vara att spridarna inte klarar med trycket? Trots allt så känns det ju konstigt att det skulle bli bättre efter att jag bytt stift ett litet tag?

CCRobin
6 november 2018 · 737 Inlägg

Tror fortfarande på pumpen, hur långt har den gått?

Senast redigerat av CCRobin (6 november 2018)

tewo22
7 november 2018 · 118 Inlägg

CCRobin skrev:
Tror fortfarande på pumpen, hur långt har den gått?

Bilen? 27.6K ungefär.
Pumpen? Ingen aning, köpte bilen i våras

tewo22
7 november 2018 · 118 Inlägg

CCRobin skrev:
Tror fortfarande på pumpen, hur långt har den gått?

Hur felsöker jag pumpen? Tyckte jag läste något om någon nippel på fuelrailen, kan jag köra en vanlig tryckmätare med slang som brukar använda till turbon/insuget (den används väldigt extremt sällan)

turbodeath
7 november 2018 · 2 452 Inlägg

oftast så är bensinen olika har man sett många som lagt upp att det håller ej....sen en chippad bil skall gå på 98 a enligt alla....bytt du bränslepumpen samnt kolla över bränslefilter o bytt allt där...

döden kommer tillbaka
siiimooon Påstängd
7 november 2018 · 1 194 Inlägg

Slang mellan lmm och turbo som suger ihop sig?

tewo22
7 november 2018 · 118 Inlägg

turbodeath skrev:
oftast så är bensinen olika har man sett många som lagt upp att det håller ej....sen en chippad bil skall gå på 98 a enligt alla....bytt du bränslepumpen samnt kolla över bränslefilter o bytt allt där...

Du tror alltså att det är soppan som är felet?



siiimooon skrev:
Slang mellan lmm och turbo som suger ihop sig?

Det tvivlar jag på

tewo22
14 november 2018 · 118 Inlägg

Att tanka 98 hjälpte inte, är nästa steg soppapump och andra steget större spridare?

tewo22
14 november 2018 · 118 Inlägg

Ju mer jag googlar på det här, desto mer vill jag köra bilen till skroten....

En vän till mig har en 940LTT med likadant chip och likadan wastegate som sitter i min, vad kan man testa lätt för att försäkra sig om att man inte kastar pengar i sjön när man köper nya delar?

K4
20 november 2018 · 10 Inlägg

Hej!
Hade inte ork till att läsa hela tråden men svarar endå.
Orklös vid visst varv? Då har det med timingen på tändning och insprut att göra.
Det lättaste hade vart å byta lambdazon, ev. chip. Hade den vart orklös i hela registret hade jag ju tippat på kam å ventiler.  Hoppas det löser sig, mvh K4 smile

tewo22
20 november 2018 · 118 Inlägg

K4 skrev:
Hej!
Hade inte ork till att läsa hela tråden men svarar endå.
Orklös vid visst varv? Då har det med timingen på tändning och insprut att göra.
Det lättaste hade vart å byta lambdazon, ev. chip. Hade den vart orklös i hela registret hade jag ju tippat på kam å ventiler.  Hoppas det löser sig, mvh K4 smile

Mja, det verkar vara visst varv, men också varierande... Jag börjar ana spridare/pump som är slut. Spridarna klickar högt och vibrerar ganska mycket. Kände med skruvmejsel på spridarna och toppen/ventilkåpan och det är definitivt hårda vibreringar från spridarna.

Känns som att den kan tappa lite var som i registret, men endast på fullgas och i varv högre än 2400, dock inte upplevt det övef 3500varv.

Tror att jag eventuellt ska testa spridare från en polares bil som är chippad med samma chip och samma wastegate och lite mer tryck och se om dom håller bättre.

tewo22
8 december 2018 · 118 Inlägg

Biltemas tändspole var problemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227913/227913-9b5673376f2a847e80f27c9c43c9960f.jpg


Så här såg kontaktytan ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227913/227913-e8a1de5e5938a0199b6fcd0a6a67c47d.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang