Passagerardörr låser inte upp sig, Audi a4 -10

Mack855
15 november 2018 · 1 354 Inlägg

Vi har liknande fel på våran nyköpta A6a av samma år. Dock fungerar dörren att öppna när man fått upp värmen i kupén, inte orkat felsöka detta ännu själv men går din att öppna när du fått upp värmen?

Meaganeowner
15 november 2018 · 2 250 Inlägg

Asch.... lämna in på Lecab. De har ork och fixar detta..

Bilen ska vara decefiserad och nytvättad, när de slipsklädda teknikerna tar emot.

Kostar därefter, men man slipper givetvis bli lortig om naglarna.

Bara att swicha...

Ska dit i december... dock försäkringsärende.  Gud ske lov.
Aldrig annars. Nyttjar privat bymecken, med skitigt golv o oljig lyft.
Verktygen brinner som törstecker...

Inga större lokalkostnader eller kaffedrickande dubbelbemanning för att ta emot kunder.



BTT... Fett, smörja mm blir mer lättflytande i värme... Lutar åt mekaniskt fel.

Blir än en kall vinter,  med krånglande lås...

Senast redigerat av Meaganeowner (15 november 2018)

MustangHT1967
31 maj 2019 · 94 Inlägg

Skriver ett svar till andra (tror TS redan fått felet fixat) Man måste byta låskistan , kostar tyvärr 3100:- på VAG
No 2: Har man köpt bilen på bilfirma är garantin alltid 6 mån , så rör inget som är trasigt !

nestor-x
29 december 2019 · 20 Inlägg

Bilen en Audi A4 Avant  B8  09/10. Haft problem med upplåsningen av höger bakdörr med nyckelns fjärrkontroll under några år och levt med det. Fungerar till och från men något bättre under sommarmånaderna. Har försökt byta låskistan en gång som köptes från bilskrot online men strömkontakten passade inte. Tydligen hade Audi bytt ut den delen under hösten 2009 och bilen ifråga var tillverkad ett par månader tidigare. Nu har förardörren också börjat krångla på ett liknande sätt. Hände första gång strax efter att batteriet blivit utbytt men trodde då det var en tillfällighet och det gick mer än en vecka innan samma fel kom tillbaka på riktigt. Nu är det bara någon enstaka gång som det går att låsa upp dörrlåset med fjärren. Att låsa går bra. Öppna dörren manuellt med den delade nyckeln går också bra och de två övriga dörrarna fungerar fortfarande som de ska. Har läst igenom tråden grundligt och det förekommer många olika svar hur man ska åtgärda problemet. Det skulle vara intressant att veta hur det löste sig för TS till slut. Tvunget att byta låskistor i dörrarna?  Elektroniskt fel eller kabeldragningen som fallerar?

nestor-x
30 december 2019 · 20 Inlägg

Fann ett tyskt forum med en gigantisk tråd om detta ämne startad redan 2012 och som fortfarande uppdateras regelbundet. Även om mina kunskaper i det tyska språket inte är något att skryta över går det ändå att förstå det mesta genom att använda översättningsfunktionen. Problem med Bowdenkabel skrivs det ofta om liksom kvalitetsskillnad mellan delar som är original eller eftermarknad (replik).                 
https://www.motor-talk.de/forum/zentral … 70731.html

nestor-x
28 januari 2020 · 20 Inlägg

Bytte låskistan på verkstad för tre veckor sedan och nu fungerar dörrlåset återigen. Sparade pengar genom att köpa låskistan online från Tyskland. Originaldel till ungefär halva priset jämfört med vad Audi Sverige ville ha. Sök Audi Göttingen på Google.

Ugga
30 januari 2020 · 1 Inlägg

Tack för info nestor-x! Jag har samma problem med min Audi A4 B8 från 2009.. Förardörren och höger back krånglar när det är kallt ute men fungerar bra sommartid.

Så byta låskista är det enda som hjälper? Knepigt att det är precis samma dörrar.. Bytte du både förardörren och höger bak?

nestor-x
2 februari 2020 · 20 Inlägg

Felet drabbar tydligen alla bilar från VAG ungefär lika mycket. Enligt verkstaden beror 95% av problem med fjärrupplåsning av dörr på fel i låskistan. Bytte bara låskistan i förardörren nu. Ett akut problem som behövde åtgärdas snarast. Väntar med att åtgärda höger bakdörr tills då jag lämnar in bilen för service om ett halvår. Det dörrlåset började krångla hösten 2015. Försökte byta med en låskista köpt från bilskrotsfirma men den passade inte. Tydligen ändrade Audi på strömkontaktens anslutning under november 2009. Dörrlåset utvändigt öppnar bara ibland med fjärrkontrollen, har varken blivit sämre eller bättre sedan dess men fungerar oftare när det är varmt väder.

Eddyeriksson
8 september 2023 · 2 Inlägg

Tjena, hänt samma för mig här nu med:( hitta du nåt fel och hur fixa du det

MustangHT1967
15 september 2023 · 94 Inlägg

Har ägt en A6:a från 2003 + en från 2010 , bägge två har jag bytt låskistor i framdörrar på .
Klassiskt Audi fel .....
https://www.trodo.se/ kan du köpa kvalitets lås .
Gjorde så på senaste kärran , köpte först på Ebay (kinaskit) som funkade i 2-3 år .
Eller om du är mycket händig kan du skruva isär låskistan och försöka renovera elmotorerna eller köpa nya elmotorer ......
Har inte hittat ersättare själv .

Pellelov
12 november 2023 · 1 Inlägg

Mack855 skrev:
Vi har liknande fel på våran nyköpta A6a av samma år. Dock fungerar dörren att öppna när man fått upp värmen i kupén, inte orkat felsöka detta ännu själv men går din att öppna när du fått upp värmen?

Har du fått någon lösning på det?
Har haft samma problem i flera år på min a4 - 09. Nu har även hela handtaget börjat glappa på utsidan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang