Audi a4 2.0fsi misständer trots ny spole och stift. [LÖST]

NamnFan
14 september 2018 · 59 Inlägg

Myhran skrev:
Då är min fråga har du verkligen felkod på tändspolen?
Har du inte felkod på misständning lokaliserad på cylinder 4?

Har aldrig sett en ren felkod på just tändspole avbrott eller liknande,

Du har rätt i det du påstår. Inget som säger tändspole, bara samma kod som när spolen går "missfire cylinder 4".

Och till tidigare fråga har jag inte bytt plats på dessa otroligt svårtillgängliga spridarna.

Volvo v70 (2006)
Myhran
14 september 2018 · 452 Inlägg

NamnFan skrev:

Myhran skrev:
Då är min fråga har du verkligen felkod på tändspolen?
Har du inte felkod på misständning lokaliserad på cylinder 4?

Har aldrig sett en ren felkod på just tändspole avbrott eller liknande,

Du har rätt i det du påstår. Inget som säger tändspole, bara samma kod som när spolen går "missfire cylinder 4".

Och till tidigare fråga har jag inte bytt plats på dessa otroligt svårtillgängliga spridarna.

För att fortsätta felsökningen så skulle jag rekommendera det ”jobbiga” arbetet med att utesluta spridare,
Som sagt missfire cyl4 kan vara vad som helst!
Kan vara dålig kompression tom, du har lite framför dig i ditt felsökande, men mirakelkurer och hokuspokus medel kommer inte reparera din bil tyvärr,

Med vänlig hälsning,

NamnFan
14 september 2018 · 59 Inlägg

Myhran skrev:
För att fortsätta felsökningen så skulle jag rekommendera det ”jobbiga” arbetet med att utesluta spridare,
Som sagt missfire cyl4 kan vara vad som helst!
Kan vara dålig kompression tom, du har lite framför dig i ditt felsökande, men mirakelkurer och hokuspokus medel kommer inte reparera din bil tyvärr,

Med vänlig hälsning,

Ja, låter logiskt. För börja på med detta. Planen blir nu att få loss spridare, ul tvätta då den ändå är bortplockad och sedan byta plats med en annan.

Tackar för hjälpen så länge!

Volvo v70 (2006)
Myhran
14 september 2018 · 452 Inlägg

NamnFan skrev:

Myhran skrev:
För att fortsätta felsökningen så skulle jag rekommendera det ”jobbiga” arbetet med att utesluta spridare,
Som sagt missfire cyl4 kan vara vad som helst!
Kan vara dålig kompression tom, du har lite framför dig i ditt felsökande, men mirakelkurer och hokuspokus medel kommer inte reparera din bil tyvärr,

Med vänlig hälsning,

Ja, låter logiskt. För börja på med detta. Planen blir nu att få loss spridare, ul tvätta då den ändå är bortplockad och sedan byta plats med en annan.

Tackar för hjälpen så länge!

Eller köp en begagnad spridare på skroten, tror inte de är jättedyra där,

NamnFan
16 november 2018 · 59 Inlägg

Myhran skrev:
Eller köp en begagnad spridare på skroten, tror inte de är jättedyra där,

Helt rätt! Bytte plats på spridare 3 och 4 och mycket riktigt så flyttade sig felkoden till annan cylinder. Köpte för ett tag sedan en begagnad spridare för ynka 300kr och nu går bilen som den ska igen 👌

Nu är denna tråden för dig för mig fel.
Och igen, Tack för hjälp och tips 😊

Volvo v70 (2006)
Blayquiz
1 januari 2019 · 1 Inlägg

NamnFan skrev:
Vi Audi ägare vet hur det är med spolar som går sönder och känner igen symtomen. Men nu har jag kört fast.

Började med att bilen betedde sig precis som när en spole blir dålig.

Felsökte och fick fram att bilen misständer på cyl 4, köper nu spole, samma problem, köper nya stift, problemet kvarstår. Får fortfarande fram koden att det är cylinder 4.

Jag möblerat om spolarna och stift nr 4 i hopp om att kanske koden flyttar sig, men icke...

Så det är gamla vanliga problemet att bilen misständer vid gaspådrag då motorn blivit varm, och då jag tvingar fram problemet(att bilen misständer) kommer även felkoden.

Någon vänlig själ som kan komma med tips om vad det kan vara eller vad jag kan göra?

Redigerade rubrik och lade till [LÖST] / Mod.

Haft exakt samma problem. Bytte tändstift, bilen funkade felfritt några km. For tillbaka och bytte tändspole. Den funkade 30-40 mil, sen samma problem igen. Efter att åkt in till 2 olika bilservice,så hittade den 3felet. Han sa att de är bara ett visst program som kan hitta felet. Han sökte med 2olika program som inte hitta felet. Men den tredje sa att de va ett svart lock som sitter ovan ventilkopan. Så han bytte allt, "locket" på motorn och allt som kopplas därtill. Fick hela paketet för 600kr av en mekaniker som gjorde de svart. Bytte allt ihop och efter de så har bilen gått felfritt i över 600mil nu. Kommer inte ihåg vad han sa att locket heter. Men de sitter uppe på motorn. Ett svart lock med en liten "pip" med ett hål i. Om man lyfter på locket så sitter en gummiring runt locket på insidan.

De är viktigt att alla delar som är kopplade upp till de "locket" byts. Annars sa mekanikern att de kommer bli problem igen.

Bäst att du be någon mekaniker koppla, då de va väldigt pillrigt och han hade speciella verktyg.

Hoppas de kan hjälpa dig, även om jag inte kommer ihåg namnet på grejerna. Men som sagt, du har exakt samma problem jag hade och mina första två mekaniker bytte samma saker som du har bytt. Jag köpte alla nya stift och två nya tändpolar

Senast redigerat av Blayquiz (1 januari 2019)

Utmarks-Loke
2 januari 2019 · 5 791 Inlägg

Nu blir man ju lite nyfiken på vad det där "locket" är för något

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2019 · 13 644 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Nu blir man ju lite nyfiken på vad det där "locket" är för något

Pcv ventilen låter det som

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Myhran
2 januari 2019 · 452 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Nu blir man ju lite nyfiken på vad det där "locket" är för något

Gissar att det är pcv breather valve som Han har bytt.

Det ger liknande symptom om den är trasig!

Men TS bil va ju bevisligen en spridare trasig på.

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang