Extraljus till Audi B8

harresan
4 november 2018 · 4 Inlägg

Hej,

Har köpt en Audi B8 och tänkte montera extraljus, frågan är nu vilka. Vill endast ha de på höst-vinter och då främst för att bilen kommer rulla Sthlm-Dalarna.

Tanken är 3st av något slag, LED eller Xenon? Det jag upplever som nackdel med LED är att de inte bildar någon värme, dock har jag inte upplevt de problemen med min Passat som har de som standard, dvs ett lager snö som aldrig smälter bort.

Funderar på detta paket:
https://www.j-spec.se/exterior/belysnin … t-3-x-185w

Eller 3st NBB225 70w Snabbstart Xenon.

Har ni några erfarenheter, behövs det också extraljusstag?

torsen
5 november 2018 · 7 189 Inlägg

Hej harresan.
Antar att du bestämt dig för runda snygga X-ljus i stället för fula s k ramper.
Klokt enligt min mening.
Nyare LED lär enligt vad jag läst vara utrustade med "värmeslinga" av något slag.
Annars är det, som du skriver, problem med att snö bildar ett "ispansar" fram på lamporna.
Speciellt problematiskt blir det om lamporna är lågt placerade, t ex med hållare bakom regskylten.
Då stänker slask från mötande bilar, och bilar du kör om upp och "bättrar på ispansaret".
Ett annat alternativ är att montera lamporna på taket på en lastbärare som monteras på railsen, om du har.
Så har jag monterat mina runda lampor.
Demonterar lastbågen med lamporna i april och återmonterar i november.
Jag har förstärkt/styvat upp lastbäraren med en U-profil av aluminium i dimensionen 50x50x50mm med 5 mm godstjocklek.
Aluminiumprofilen rätt monterad medger lägre montering än utan.
Lastbäraren får inte monteras allt för långt fram för då riskerar man bländning i motorhuven.
Elledningen drar jag utefter högra A-stolpen.
Finns "dropplist" kan man fästa ledningen med Silicon i listen.
Jag har valt att på min bil, som inte har dropplist, fästa elledningen på A-stolpen med bred tejp, typ Gaffa.
Min bil hade inte tillräckligt stor spalt mellan motorhuvens bakkant och fyllnadsplåten mot vindrutan.
Fyllnadsplåten mellan motorhuven och vindrutan är på min bil av "plast".
Klippte med sidavbitare ett litet urtag så att elkablarna inte kläms.
Vet man inte om urtaget så ser man det inte.
Och visst, får man inte tag på tejp i passande kulör så kan det kanske störa petimetrar.

Den allra bästa placeringen av X-ljus är i vindrutans nedre hörn på A-stolpen.
Men alla bilar är inte så designade att medger den placeringen.
Jag har haft den placeringen på JEEP:ar, Suzuki:n och GeländeWagen.
En vanlig placering på rallybilar.

harresan
16 november 2018 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Hej harresan.
Antar att du bestämt dig för runda snygga X-ljus i stället för fula s k ramper.
Klokt enligt min mening.
Nyare LED lär enligt vad jag läst vara utrustade med "värmeslinga" av något slag.
Annars är det, som du skriver, problem med att snö bildar ett "ispansar" fram på lamporna.
Speciellt problematiskt blir det om lamporna är lågt placerade, t ex med hållare bakom regskylten.
Då stänker slask från mötande bilar, och bilar du kör om upp och "bättrar på ispansaret".
Ett annat alternativ är att montera lamporna på taket på en lastbärare som monteras på railsen, om du har.
Så har jag monterat mina runda lampor.
Demonterar lastbågen med lamporna i april och återmonterar i november.
Jag har förstärkt/styvat upp lastbäraren med en U-profil av aluminium i dimensionen 50x50x50mm med 5 mm godstjocklek.
Aluminiumprofilen rätt monterad medger lägre montering än utan.
Lastbäraren får inte monteras allt för långt fram för då riskerar man bländning i motorhuven.
Elledningen drar jag utefter högra A-stolpen.
Finns "dropplist" kan man fästa ledningen med Silicon i listen.
Jag har valt att på min bil, som inte har dropplist, fästa elledningen på A-stolpen med bred tejp, typ Gaffa.
Min bil hade inte tillräckligt stor spalt mellan motorhuvens bakkant och fyllnadsplåten mot vindrutan.
Fyllnadsplåten mellan motorhuven och vindrutan är på min bil av "plast".
Klippte med sidavbitare ett litet urtag så att elkablarna inte kläms.
Vet man inte om urtaget så ser man det inte.
Och visst, får man inte tag på tejp i passande kulör så kan det kanske störa petimetrar.

Den allra bästa placeringen av X-ljus är i vindrutans nedre hörn på A-stolpen.
Men alla bilar är inte så designade att medger den placeringen.
Jag har haft den placeringen på JEEP:ar, Suzuki:n och GeländeWagen.
En vanlig placering på rallybilar.

Tack för svar, jag körde en chansning på kul och beställde 2st 9" 185w led från Kina. Eftersom jag inte vill klippa och skarva eller använda strömtjuv på signalkabeln så hittade jag en styrning från xbb till bla extraljus. Den klarar dock max 10A/utgång fattar jag det som. I den bästa av världar vilket inte stämmer så 185W/13,2V = ~14A

Men hur mäter jag lampans effekt exakt om jag kopplar sladdarna direkt på ett bilbatteri?

harresan
16 november 2018 · 4 Inlägg

Fick låna en tångamperemeter och kom fram till att de låg på 10,5A. Så 126W alltså...?

mb_pucken
16 november 2018 · 5 082 Inlägg

harresan skrev:
Fick låna en tångamperemeter och kom fram till att de låg på 10,5A. Så 126W alltså...?

Det var relativt högt ändå smile
Hur var ljusbilden då? Mycket ströljus likt mina viklight? Dvs ljust som fan på marken i 50 meter. Letar nämligen något nytt till vintern :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-0323da0c804ef9b7ff39f0e8256e8afe.jpg

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
harresan
17 november 2018 · 4 Inlägg

mb_pucken skrev:

harresan skrev:
Fick låna en tångamperemeter och kom fram till att de låg på 10,5A. Så 126W alltså...?

Det var relativt högt ändå smile
Hur var ljusbilden då? Mycket ströljus likt mina viklight? Dvs ljust som fan på marken i 50 meter. Letar nämligen något nytt till vintern :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-0323da0c804ef9b7ff39f0e8256e8afe.jpg

Lyste bara in i garaget igår men de verkade lysa väldigt rakt så funderar på att köpa nya skydd för att få mer spridning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang