Volvo 745 -88 går märkligt/hög bränsleförbrukning

kardanknut StukFöreBruk
17 november 2018 · 134 Inlägg

Söker någon som kan ta sig ann denna lilla kluring å kanske kan ge mig några tips...kanske någon varit med om samma?

745 -88 med b230f som går bra när han är kall, svarar som den ska på gasen å går fint. Men efter några minuter å den börjar bli varm, så går den oroligt och hugger vid körning. Även söver sig själv, nästan som om insugsslangen suger ihop sig, men är hel tyvärr..kan även tillägga att bränsleförbrukningen ligger upp mot 1,5l/mil.

Har monterat NY lambda o bränslefilter (resterande saker beg). Bytt lmm, alla givare i toppen på insugssidan, bränsletrycksreg , stift, rotor+lock, hallgivare. Kollat pumpen i tanken och den fungerar som den ska. Kamrem står rätt!

Utan någon vidare förbättring...

Har lossat spridare var för sig med motorn igång, och sett om det gjort någon skillnad. De verkar göra sitt jobb..

Söker seriösa svar, har slut på idéer angående detta fel ! Väl mött:)

Senast redigerat av kardanknut (17 november 2018)

Sukkan
17 november 2018 · 451 Inlägg

Funkar den begagnad bränsletrycksregulatorn som den ska? Jag hade liknande problem med 740in jag hade. Konstatera direkt att den hade hängt sig så hämtade en på skroten och satte dit och den funkade inte heller så dit till skroten igen o byta till en annan som funkade. Men koppla loss returledningen till tanken där den går på vid insugningsröret. Trä på en lös slang som går ner i en flaska eller något och starta så ser du om det kommer bensin i flaskan.

kardanknut StukFöreBruk
17 november 2018 · 134 Inlägg

Sukkan skrev:
Funkar den begagnad bränsletrycksregulatorn som den ska? Jag hade liknande problem med 740in jag hade. Konstatera direkt att den hade hängt sig så hämtade en på skroten och satte dit och den funkade inte heller så dit till skroten igen o byta till en annan som funkade. Men koppla loss returledningen till tanken där den går på vid insugningsröret. Trä på en lös slang som går ner i en flaska eller något och starta så ser du om det kommer bensin i flaskan.

Gick din också konstigt när den blev varm? Men om bränsletryckreg inte funkar som det ska, då ska det inte komma någon bensin då alltså om jag gör som du skrev med returslangen å flaskan ? Eller hur märker jag om regulatorn är kass...?

Sukkan
17 november 2018 · 451 Inlägg

Om regulatorn funkar så kommer det bensin i flaskan, men du ska nog ha en som håller flaskan för om den funkar så kommer det en hel del bensin så en 1,5 liters flaska blir fort full. Regulatorn öppnar vid 3 bar om ja minns rätt 🤔 och släpper tillbaka överflödig bensin till tanken. Om regulatorn inte öppnar så trycks bensinen in i förbränningsrummen och då hinner inte motorn förbränna all bensin så då späds motoroljan ut med bensin och det är ju inte bra. Min bil gick dåligt och ströp sig själva på tomgång,  gick inte köra med under 3000-varv och då gick den inte så bra iheller. Den ryckte och spikade ville stanna hela tiden. Hoppas du hittar felet.

kardanknut StukFöreBruk
17 november 2018 · 134 Inlägg

Sukkan skrev:
Om regulatorn funkar så kommer det bensin i flaskan, men du ska nog ha en som håller flaskan för om den funkar så kommer det en hel del bensin så en 1,5 liters flaska blir fort full. Regulatorn öppnar vid 3 bar om ja minns rätt 🤔 och släpper tillbaka överflödig bensin till tanken. Om regulatorn inte öppnar så trycks bensinen in i förbränningsrummen och då hinner inte motorn förbränna all bensin så då späds motoroljan ut med bensin och det är ju inte bra. Min bil gick dåligt och ströp sig själva på tomgång,  gick inte köra med under 3000-varv och då gick den inte så bra iheller. Den ryckte och spikade ville stanna hela tiden. Hoppas du hittar felet.

Så jag ska ner vid tankarmaturen, skruva loss returen (som sitter bredvid den grova ner till pumpen) för att se om det kommer bränsle ?

kardanknut StukFöreBruk
17 november 2018 · 134 Inlägg

Sukkan skrev:
Om regulatorn funkar så kommer det bensin i flaskan, men du ska nog ha en som håller flaskan för om den funkar så kommer det en hel del bensin så en 1,5 liters flaska blir fort full. Regulatorn öppnar vid 3 bar om ja minns rätt 🤔 och släpper tillbaka överflödig bensin till tanken. Om regulatorn inte öppnar så trycks bensinen in i förbränningsrummen och då hinner inte motorn förbränna all bensin så då späds motoroljan ut med bensin och det är ju inte bra. Min bil gick dåligt och ströp sig själva på tomgång,  gick inte köra med under 3000-varv och då gick den inte så bra iheller. Den ryckte och spikade ville stanna hela tiden. Hoppas du hittar felet.

Då har jag bara en sista fråga, för att vara helt säker... vilken sida sitter returen på armaturen?

Sukkan
17 november 2018 · 451 Inlägg

Nej om du följer röret där btr sitter så kommer du till en slang som går vidare ner under Bilen på höger sida av motorn framifrån sett vid bromsservot. Ta loss den slangen och sätt dit en slangen som ska ner i flaskan 😀

kardanknut StukFöreBruk
17 november 2018 · 134 Inlägg

Sukkan skrev:
Nej om du följer röret där btr sitter så kommer du till en slang som går vidare ner under Bilen på höger sida av motorn framifrån sett vid bromsservot. Ta loss den slangen och sätt dit en slangen som ska ner i flaskan 😀

Kollar det, tack

zzr94092
17 november 2018 · 4 378 Inlägg

Det är väl iallafall VÄNSTER sida!

Sukkan
17 november 2018 · 451 Inlägg

Ja, men om man står vid fronten på bilen och tittar in i motorrummet så blir det höger framifrån sett hehe. Nä nu är det dax för en öl. Trevlig kväll 😀

zzr94092
17 november 2018 · 4 378 Inlägg

Är väl fan vänster , kanske för mycket öl redan...

Sukkan
17 november 2018 · 451 Inlägg

Står man mitt framför och tittar in i motorrummet så har du den ihöger synfält!
Nog om de skål på dig 😁

zzr94092
17 november 2018 · 4 378 Inlägg

Det dummaste jag hört.men det skiter vi i nu.skål. är  ölglaset halvtomt eller halvfullt??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang