Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)
Lopphunden skrev: Ja man tackar! Det går framåt... typ.. Nej men jag har grejjat en hel del sen senaste uppdateringen vilket var alldeles för länge sen. Bilen fungerar och är egentligen redo för mappning, men pga lathet och ett oljeläckage så har det inte skett än. Kan väl lägga upp lite bilder och beskrivning på vad som är gjort sen sist! Kan göra det denna vecka!
Lovade att uppdatera men givetvis så drog man ut på tiden.. aja har grävt fram lite bilder och mer kommer härefter!
Råkade bli några 2200cc spridare då 875cc var inte riktigt nog för effektmålet. Flödestestade hos Bjp
Fixade till downpipen med nytt rör till wastegaten. Jag valde i slutändan att köra med originalfjädern i wastegaten då jag styr den via sprutet istället med en mac-ventil. Grundtrycket hamnade då runt 1 bar. Byggde också ett stålrör som retur från för att förhindra det som hände förut med att avgaser brände slangen..
Blev "nytt" kopplingspaket denna gång också, köpte begg men är från Dannej drift om jag minns rätt! 765-platta och sen kördes det med en originallamell från Bakaxeldelar. Lagom tungtrampat men fungerar bra med lamellen
Såhär löste jag kopplingsslangen till nya slaven. Tog det gamla röret och åkte till Hydroscand och köpte en skärringskoppling och en bit teflonslang. Fungerade skitbra! Finns dom där slangarna som man kan köpa på typ L-M-R men har sett att det blir väldigt tajt mot fjäderbenstornet från kopplingscylindern.
Blev en ny pump också, en Walbro GST 450
Blev också en ny växellåda när man ändå höll på! En 6-växlad BMW låda från en 320d. Köpte också en växellådsbalk från ASS för det tyckte jag verkade smidigast
Och sen spisen i sin helhet. Köpte på mig ett insug som kommer från KL-racing av någon snubbe. Fick med ett 80mm-spjäll men valde att modda dit original istället. Anledningen är att få ett bättre register med gaspedalen då areaökningen med ett 80mm blir väldigt stor med ett litet tryck på pedalen.
Har lite mer bilder som jag kan gräva fram. Bilen var inne på mappning häromveckan vilket var väldigt sent på säsongen, betyder väl att man är redo för våren då!
Morsning! En liten uppdatering när jag fixade till bakvagnen en smula!
Har sett ut såhär mer eller mindre sen jag köpte bilen.. Hade tänkt förstärka fästöronen till hundbenen så plockade ner rubbet.
Det är väl det här som kallas för brunkrom? Tog och slipade ner rubbet vilket tog sin tid helt enkelt.
Grundade och slängde på Hagmans halvblanka om jag minns rätt! Och sen ser man den extra plåten som är fastsvetsad på öronen då dom har tydligen en tendens att kunna vika sig.
Och sen det färdiga resultatet, blev ett redigt lyft måste jag säga! Passade på att köpa ett justerbart panhardstag från Mkm så att hjulen blir centrerade i hjulhusen på båda sidorna.
Halvar92 skrev: Har sträckläst rubbet nu och jag kräver att få höra om projektet lever än 😄
Nämen, någon som grävt fram min gamla tråd!
Jorå, bilen finns kvar men projektet har stått stilla sen förra året pga andra prioriteringar (båt...). Motorn är för tillfället återställd till besiktning som antagligen kommer ske nu i vinter. Hade ju oturen att skjuta en lashcap som ställde sig på sidan på en ventil när man labbade med ignition cut och launch control. Ventilen tog inte i kolven så det var väl tur i oturen
Har en hel del bilder och info på det som har skett med bilen sen sista uppdateringen här, får ta och ordna det såfort julmaten har smällt undan