Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett monster utan dess like.

Magistern

  • 413 Följare
  • 377 508 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december
Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet 16 november · Inlägg av trådskaparen #621

Hej!

En del har ju hänt sedan jag skrev sist för hela 2 år sedan. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men jag håller mig till några större grejer som hänt på vägen.


Under mappningen 2017 hade jag en jäkla massa problem. Först hade jag problem med oljetrycket i flera omgångar där jag fick riva ur maskin och försöka få oljeröret från pumpen att stanna i rätt läge. Efter mycket om och men och flera vändor lyckades jag till sist och hade då oljetryck. Väl på mappningarna hade jag istället problem med att generatorremmen hoppade. Så jag byggde om till multirem. Problemet med detta var dock att det inte passade så bra som det skulle enligt KL. Det var verkligen inte Bult on och bemötandet från KL var katastrofalt dåligt och otrevligt, utan att gå in i detalj.

Hur som helst så löste jag även problemen med hoppande rem och allt var frid och fröjd (trodde jag). Istället bestämde sig nu min växellåda för att ge upp i livesändning på facebook. Den sprack helt enkelt, vilket resulterade i att både svänghjul och den nya kopplingen pajjade. Jag bytte då låda, svänghjul och koppling och mappade klart, då med 746whp 799 Nm bromsade. Turbon i botten.https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-df189b7110097e501aa58e61872bcadb.jpg



Första vändan till strippen den 21 maj 2017 så slirade kopplingen (sachs 765  med 4p sinter) så jävligt att den sprängdes och tog med sig växellåda, kardantunnel, downpipe, triggerfäste + givare och kunde  ha klippt tårna på mig. Se bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-c38750e828cb93a753c38f55d6b7efbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-5fb1b893d213a9c2ac18c51f5ff72bc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0ec2aa54a1d0b79ba1fdc48052287ae2.jpg

Eftersom golvet ändå pajade och jag var tvungen att göra om en del bestämde jag mig för att bygga ny kardantunnel, avgastunnel, ny bur för 8.50 tagg. Se bilder. Svetsade och byggde allt själv med några goda vänner till stöd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-47ef031c2b2991863dd6d419eeb5e868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-62276198f6e267a316e69191bbb38869.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1f4781bfd988f63532deac0bc42b41ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-6988852acc84af84e90bd57d83bb7408.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f81630e82170e87327a6501de6526aa5.jpg

Byggde även dit en "liten" vinge för bättre aero i höga farter. + för högre badassfaktor
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-18613d3ef6f91d9cf1220efdbe6a41d3.jpg




Jag satsade också på plastrutor, aluminiumdörrsidor och att ta bort massa annat skit och vägde. Bilen är numer helt rensad på inredning, inget värmepaket eller nåt. Byggde nyt elsystem med en enkel härva och minimalt med funktioner. Endast det viktigaste blev kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-95bad7d751d4dee04270e59208cd8997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bac5b885fab3ce3fd72495c3b8741ea2.jpg

Jag flyttade också bak förarplatsen ca 25cm så jag monterade ett stående pedalställ från OBP, inhandlat på L-M-R.se. Detta innebar också att jag fick tillverka ett dubbelspakställ och flytta bak det tillsammans med handbromskonsoll. Jag gjorde i samma veva i ordning nya coilovers fram med ställbara dämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-1e6336c7031acc9f2a920e0ec0f0bdcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3965bb146d5b1b5aef0d87616d2f69e8.jpg


En ny koppling inhandlades också. En Sachs 200mm dubbelskivig med 6p sinter. Den ska klara 1665Nm. Svänghjulet är i Crmo och  från Tenaci Motorsport  - Bakaxeldelar.se.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-29ce7fc51248e856d3110a88517b5b03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-75eb76bb291b752e323c5a919eba9e69.jpg


Såhär ser bilen ut idag. Planen är att i vinter jobba på karossen. Den blir breddad bak så att jag kan sänka ned den lite mer över slicksen. Den står rätt hög när den är i "ride-height". Finns en hel del att justera på och förmodligen sitter 9an 2019. Men det återstår att se.

https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/194478-3905533.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/archive/139/138548/194478/194478-3905534.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e175d1fcd097eb3d8540137b492a2387.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-82077e5ac47f05c6be664c176d026d65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b8a2d025fff043d9382fc6c0580e78c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7cf7739495d1aa27a6433481c056698d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-2fddffda35b37cf7fdee8eb11f0856da.jpg

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
143 Inlägg
Skrivet 17 november #622

Coolt! Har följt detta på instagram men kul att få lite mer text igen!

Senast redigerat av jompazx (17 november )

330 Inlägg
Skrivet 17 november #623

Fan va rååå!!! big_smile

777 Inlägg
Skrivet 18 november #624

Efterlängtad uppdatering på Sveriges hårigaste 944! big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
55 Inlägg
Skrivet 19 november #625

Riktigt kul att se att den är igång än.

499 Inlägg
Skrivet 19 november #626

Kul att det är liv i tråden igen. Mera vill vi ha!

9 816 Inlägg
Skrivet 19 november #627

Grymt å se lite nytt i tråden smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet måndag 23:29 · Inlägg av trådskaparen #628

Hej, alla glada följare!

Jag kommer vara med i några avsnitt av programmet/youtubekanalen "Motornörd". Avsnitten kommer inom kort upp på kanalen men gå in redan nu och kika där. Det finns massa kul att kolla på!

https://www.youtube.com/channel/UC9DoR7 … v4l99b0uIQ


Mvh / M

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
143 Inlägg
Skrivet tisdag 17:23 #629

Magistern skrev:
Hej, alla glada följare!

Jag kommer vara med i några avsnitt av programmet/youtubekanalen "Motornörd". Avsnitten kommer inom kort upp på kanalen men gå in redan nu och kika där. Det finns massa kul att kolla på!

https://www.youtube.com/channel/UC9DoR7 … v4l99b0uIQ


Mvh / M

roligt för hela familjen!

766 Inlägg
Skrivet tisdag 19:36 #630

Måste ju va roligt att bli kändis nu big_smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Industritekniker · 432 Inlägg
Skrivet torsdag 21:56 · Inlägg av trådskaparen #631

Tampongpunkarn skrev:
Måste ju va roligt att bli kändis nu big_smile

Haha nu ska vi inte ta i! Däremot är det kul att inspirera andra till byggen! smile

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang