Köpråd Golf 5 1.4TSI

MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

Hej, finns en Golf 5 TSI 2007 till salu. Bilen har rullat 20000 mil och har en DSG låda. Kambodja och spännande (kamkedja och spännaren?) byttes 2018 på den inklusive turbo samt wastegateventil.
Annat har också bytts, såsom AC kompressor och bilbatteri.

Har inte kollat upp serviceintervallen, men nu när kedjan är bytt så....



Söker råd och tips kring om det är värt att slå till eller inte.



Jag äger en Golf 5 idag, dock en 2.0TDI så jag vet vilka fel den modellen har egentligen, utanför motorrummet. Otroligt nöjd med den.

Tror jag fick till rätt ord?
Mvh Mod

CC72
19 november 2018 · 1 661 Inlägg

Svårt att veta om vi inte har ett pris att förhålla oss till.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 november 2018 · 4 917 Inlägg

Med tanke på vad som bytts så är det ju inte otroligt att en yngre förmåga hanterat bilen lite extremt.
Är den då hårt körd så kan man förvänta sig obehagliga överrasknlngar..
Och som vanligt kan man fråga sig varför man säljer en bil som en hel del är bytt på..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, finns en Golf 5 TSI 2007 till salu. Bilen har rullat 20000 mil och har en DSG låda. Kambodja och spännande (kamkedja och spännaren?) byttes 2018 på den inklusive turbo samt wastegateventil.
Annat har också bytts, såsom AC kompressor och bilbatteri.

Har inte kollat upp serviceintervallen, men nu när kedjan är bytt så....



Söker råd och tips kring om det är värt att slå till eller inte.



Jag äger en Golf 5 idag, dock en 2.0TDI så jag vet vilka fel den modellen har egentligen, utanför motorrummet. Otroligt nöjd med den.

Tror jag fick till rätt ord?
Mvh Mod

Haha, skyller på måndag och autokorrekt. Ja, naturligtvis menar jag kamkedja och spännare.

MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

bagatellen skrev:
Med tanke på vad som bytts så är det ju inte otroligt att en yngre förmåga hanterat bilen lite extremt.
Är den då hårt körd så kan man förvänta sig obehagliga överrasknlngar..
Och som vanligt kan man fråga sig varför man säljer en bil som en hel del är bytt på..

Japp, det är det jag funderar på nu. Det positiva är att alla byten gjordes i juli och augusti 2018, med kvitto. Lite säkerhet finns, men man vill ändå inte råka ut för ngt allvarligt.

MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

CC72 skrev:
Svårt att veta om vi inte har ett pris att förhålla oss till.

Den ligger ute för 46000kr.

spillolja
19 november 2018 · 4 009 Inlägg

Det enda som talar emot är DSG, annars bör det finnas en hel del att ta ur den innan det är dags att begrava den

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
19 november 2018 · 5 508 Inlägg

Ett tips är att googla på VW 1,4TSI  och VW DSG7 innan du bestämmer dig.

Varför vill du byta till en likadan bil som du har fast med bensinmotor?
Både 2.0TDI PD och 2.0TDI CR är väldigt bra och driftsäkra motorer med riktigt trevlig motorkaraktär.

Senast redigerat av simlar (19 november 2018)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

simlar skrev:
Ett tips är att googla på VW 1,4TSI  och VW DSG7 innan du bestämmer dig.

Varför vill du byta till en likadan bil som du har fast med bensinmotor?
Både 2.0TDI PD och 2.0TDI CR är väldigt bra och driftsäkra motorer med riktigt trevlig motorkaraktär.

Hej, jag känner till DSG7 då jag har en VW Jetta hybrid med den lådan, dock nyare årsmodell, 2013. Är väldigt nöjd med den, snart rullat 10k. Jag har inga planer på att sälja min Golf 2.0TDI, den är för skön att köra haha. Jag är sugen på en andra Golf, en bensinare. Men är lite klyven gällande motorn men även DSG:n i detta fall.

MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

spillolja skrev:
Det enda som talar emot är DSG, annars bör det finnas en hel del att ta ur den innan det är dags att begrava den

smile

Så har jag också resonerat. Kedjan och spännaren är nya, men DSG lådan blir en chansning, man får helt enkelt känna efter hur den beter sig vid körning, kall och varmstart.  Har den servats korrekt så är det en viss säkerhet, men man vet aldrig. Saker kan pajja när man väl har bilen i sin ägo.

spillolja
19 november 2018 · 4 009 Inlägg

DSG i denna är av våtlammeller, ska vara robustare än den med torrlammeller men dyrare om det strular, oljebyte och Filter motor varje <15.000km är att föredra, använd  40-olja  tex. 5W-40 Fusksyntet

oljan i DSG med våtlameller ska vara en 52182-sort  och bytas varje 6000mil

Senast redigerat av spillolja (19 november 2018)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2018 · 17 345 Inlägg

spillolja skrev:
DSG i denna är av våtlammeller, ska vara robustare än den med torrlammeller men dyrare om det strular, oljebyte och Filter motor varje <15.000km är att föredra, använd  40-olja  tex. 5W-40 Fusksyntet

oljan i DSG med våtlameller ska vara en 52182-sort  och bytas varje 6000mil

Är du helt hundra på att den har den nyare lådan med våtlamell? Vad heter den lådan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 november 2018 · 4 009 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är du helt hundra på att den har den nyare lådan med våtlamell? Vad heter den lådan?

Den med Våtlammer var dom som kom först, bla. i den nämda modellen  runt 2005/2006, den med torrlameller kom först 2007  avsedd för motorsvagare modeller bla. Tdi105 och Tsi122

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2018 · 17 345 Inlägg

spillolja skrev:

Hybrid_ skrev:
Är du helt hundra på att den har den nyare lådan med våtlamell? Vad heter den lådan?

Den med Våtlammer var dom som kom först, bla. i den nämda modellen  runt 2005/2006, den med torrlameller kom först 2007  avsedd för motorsvagare modeller bla. Tdi105 och Tsi122

smile

TS tilltänkta bil har 7 växlar. Det är detta som stör mig. Jag tror Golfen i detta fall har en DQ200... Under förutsättning att det stämmer med 7 växlar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 november 2018 · 4 009 Inlägg

Det är 6 växlar på den

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2018 · 17 345 Inlägg

spillolja skrev:
Det är 6 växlar på den

i så fall är det en DQ250 och visst håller dessa relativt bra men 20k mil på en sådan hade fått mig att tveka i alla fall. Det är upp till TS nu: 6 eller 7 växlar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Det är 6 växlar på den

i så fall är det en DQ250 och visst håller dessa relativt bra men 20k mil på en sådan hade fått mig att tveka i alla fall. Det är upp till TS nu: 6 eller 7 växlar?

Bilen är 6-växlad, dvs den har DG250 lådan.  Köper inte en Golf som har den 7-stegade lådan från de åren då de strula en del, dock mest i taxibilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2018 · 17 345 Inlägg

MasterCar skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Det är 6 växlar på den

i så fall är det en DQ250 och visst håller dessa relativt bra men 20k mil på en sådan hade fått mig att tveka i alla fall. Det är upp till TS nu: 6 eller 7 växlar?

Bilen är 6-växlad, dvs den har DG250 lådan.  Köper inte en Golf som har den 7-stegade lådan från de åren då de strula en del, dock mest i taxibilar.

Då är det bara att köpa. Fast 20k mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
19 november 2018 · 4 009 Inlägg

Jag ser att det är 170Hk versionen, fick i min tanke att det var en 140 Hk, det man kan göra så den år lite svalare är att byta termostaten  den till nedre kylkretsen som är på 95C+  till en på 87C+  https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MasterCar
19 november 2018 · 390 Inlägg

spillolja skrev:
Jag ser att det är 170Hk versionen, fick i min tanke att det var en 140 Hk, det man kan göra så den år lite svalare är att byta termostaten  den till nedre kylkretsen som är på 95C+  till en på 87C+  https://www.bildelaronline24.se/gates/1238640

Okej, är detta något man ska göra med dessa motorer för bättre hållbarhet?  Eller är det ngt speciellt du tänker på ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang