Vad är det för komponent? 940 96 ltt

exoltic
20 november 2018 · 4 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230144/230144-3655181e7775e1c607ee68a524dc4dda.jpg

Tjenare! Som sagt vad är det för komponent som sitter brevid batteriet? Gummikablarna Går in mot insuget o gasspjället vad jag såg i mörkret, anledningen till jag undrar är för mina gummikablar hade lossnat o kört så några mil, vad har den för funktion o vad händer om man kör utan? Ser ut o ha nått med soppa o göra. Mvh

Christian S
20 november 2018 · 4 815 Inlägg

kolfilter

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mack Forum- och sitemoderator
20 november 2018 · 26 111 Inlägg

Det är nog en så kallad kolkanister.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mew
20 november 2018 · 2 152 Inlägg

Det är en kolkanister som sagt, men den sköter även ventilationen i tanken om jag förstått det rätt!

Magnedal
20 november 2018 · 56 Inlägg

Undrat vad det är jag också, på min är det bara en slang stump som pekar rakt ner. Tror mig sett att det kommer vätska ut där ibland, trott det vart någon form av kondensburk till AC’n jag efter som även den är urkopplad/utan rem/defekt på bilen.

Är det farligt att köra med den så? Att en slang bara pekar rakt ner till ingenting (backen?)? Var så när jag köpte bilen, ett par hundra mil sedan. Gissar på att det körts en rejäl bit så innan också.

K4
20 november 2018 · 10 Inlägg

Hej!
Kolkanistern ventilerar och renar bensinångorna, och ventilerar tanken.   
Har du en helt tät tank utan ventilation så kommer bränslepumparna skapa vakuum i tanken tills dom går sönder..  Lyssna efter ett pysande ljud som t.ex. när du öppnar en skakad pet flaska. Om du inte hör något pysand så är det bara att plugga slangen med en bult & slangklämma. mvh K4

Magnedal
20 november 2018 · 56 Inlägg

K4 skrev:
Hej!
Kolkanistern ventilerar och renar bensinångorna, och ventilerar tanken.   
Har du en helt tät tank utan ventilation så kommer bränslepumparna skapa vakuum i tanken tills dom går sönder..  Lyssna efter ett pysande ljud som t.ex. när du öppnar en skakad pet flaska. Om du inte hör något pysand så är det bara att plugga slangen med en bult & slangklämma. mvh K4

Jag tycker mig få ett något pysande ljud ibland, men det kommer framifrån. Låter som kupéfläktarna varierar i hastighet typ. Om man nu kan förklara det så. Bilen har säkerligen körts ett par tusen mil med en öppen slang rakt ner bara?

K4
20 november 2018 · 10 Inlägg

Jag tycker mig få ett något pysande ljud ibland, men det kommer framifrån. Låter som kupéfläktarna varierar i hastighet typ. Om man nu kan förklara det så. Bilen har säkerligen körts ett par tusen mil med en öppen slang rakt ner bara?

Tjena Magnedal! wink
Syftade på ett pysande ljud när man skruvar loss tanklocket. (Kolkanister tråd)
Men värmekranen/ventilerna gör ett pysande ljud när du drar om nyckeln eller skruvar på instrumenten för klimatanläggningen, Inget att oroa sig över. mvh K4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang