Köpråd Passat

MikaelAng
19 november 2018 · 11 Inlägg

Hej!

Funderar på att byta in min V70-13 mot denna bil då jag behöver 4WD, kommer såklart få en slant i samband med bytet.

Men behöver köpråd på passaten,  har den gått ”för långt”? Överpris? Vanliga fel eller stora +? Alla tips är välkomna!!

https://www.blocket.se/vi/82269513.htm

Mvh Mikael

Volvo 240 (1992)
Presidento Of World
19 november 2018 · 3 324 Inlägg

Rost, mer rost och lite mer rost. Och dsg annars ok.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MikaelAng
19 november 2018 · 11 Inlägg

Presidento skrev:
Rost, mer rost och lite mer rost. Och dsg annars ok.

Rost vart? Underredet eller lacken? Sen är de den 6 växlade lådan på bilen, det är väll den 7 växlade som strulat?

Volvo 240 (1992)
Presidento Of World
20 november 2018 · 3 324 Inlägg

MikaelAng skrev:

Presidento skrev:
Rost, mer rost och lite mer rost. Och dsg annars ok.

Rost vart? Underredet eller lacken? Sen är de den 6 växlade lådan på bilen, det är väll den 7 växlade som strulat?

Karossen, spec bakluckan fy satan vad min r-line var rostig där. Samt dörrar fram.

Hade jag varit i din sits så hade jag försökt sälja volvon privat och köpt en AWD. Om det är för fyrhjulsdriftens skull du vill byta förstås.

Alla dsg hade problem men just den 6växlade sägs vara "bättre" på min r-line var den bytt 2 gånger. Men samtidigt hade jag en passat som gått 40 000 med endast mechatronicen utbytt iövrigt inget vid lådan. :p olika de där.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
saab_sonett Handledare
20 november 2018 · 1 481 Inlägg

A och O är att oljeservice är utfört rätt tid på DSG-lådan och Haldexkopplingen. Köpte en likadan själv för ett par år sedan. Fick leta rätt bra för att hitta en med full servicebok och som var rostfri. Baklucka och skärmkanter måste kollas noga. Annars en trevlig bil.

Cuefa Ain't no place like home...
20 november 2018 · 4 628 Inlägg

MikaelAng skrev:
Hej!

Funderar på att byta in min V70-13 mot denna bil då jag behöver 4WD, kommer såklart få en slant i samband med bytet.

Men behöver köpråd på passaten,  har den gått ”för långt”? Överpris? Vanliga fel eller stora +? Alla tips är välkomna!!

https://www.blocket.se/vi/82269513.htm

Mvh Mikael

Den ser väl fin ut men jag skulle inte vilja byta ner mig i årsmodell, en -10ans Passat känns rätt gammalmodig mot en -13 V70.
Är det ekonomin som sätter gränsen för vad bilen får kosta?
Om 80kkr är taket skulle jag nog titta på något annat än en Passat.
Som sagts, rost är ett problem på äldre Passat 3C.
De tidigare 6-stegade DSG-lådorna är rätt tåliga men långt ifrån perfekta.
De är specade för ett maximalt kontinuerligt vrid på 350nm, dvs precis där maxvridet ligger på 170hk dieseln.
Finns inte så värst mycket marginal med andra ord.

Jag skulle nog kanske hellre satsa på en nyare Passat, om 4wd är ett måste skulle jag hellre satsa på en manuellt växlad bil. Miltalet är inte så noga så länge bilen är väl omhändertagen och servad enligt plan.

Kanske denna kunde vara ett alternativ?
Något sämre utrustning (inte Xenon t.ex, men helljuset på dem är uselt ändå...) men annars verkar den vara i gott skick.
https://www.blocket.se/dalarna/Volkswag … 11&w=3

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Bennybira
20 november 2018 · 480 Inlägg

köp en 4-5 år nyare Oktavia 4x4 istället. borde vara iaf nära med budgeten.

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang