Volvo 744 -88 B230A?

7 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #1

Tjena!

For och köpte mig en vinterpulka en 744 -88. En enda stor problembil som absolut inte var värt priset, men jag beslutade mig att köpa den ändå.

Motorn var utbytt ifrån en B230K till B230A. Har hört mer dåligt om K modellen än om A modellen. Men jag fick höra att det inte fanns några -88:or med A modellen.
Har läst runt lite och det står både det ena och det andra, är det någon som vet vad som gäller angående den frågan?

För om B230A modellen inte gjordes för 88:orna så är det väl omöjligt att få den igenom besiktningen? Men OM dom gjordes med den motorn så är den ju fortfarande utan katalysator vilket också gör den omöjlig/svår att få igenom besiktningen för avgasvärderna? (Har läst lite om avgasintyg)

Sen är det lite mer fel som jag kommer lista nedan, svara och förklara på dom så gott som ni kan. Vore jättesnällt! smile

*Knackar på ventilerna när den blir varm, är det jättedåligt för motorn? Motorn har gått ca.35k

*Ojämn tomgång, när den är kall så vill den inte gå alls på tomgången. När den är varm så är den väldigt ojämn.

*Sen ryker den mycket, ryker lite mindre när den är varm men ryker ändå mycket. Förra ägaren har planat toppen och bytt packning. Men nivån i vattentanken minskar inte, så jag tror inte att den läker i toppen. Min kompis sa att det är en fögge å dom ska ryka lite.

Är någon av dessa fel "vanligt" för B230A motorn?

Mycket text men det vore snällt om nån kunnig kunde skriva en text och förklara/komma med tips för mina fel.

Forum- och sitemoderator · 24 087 Inlägg
Skrivet 19 november #2

Vilken färg på röken undrar jag rent spontant? Vitt eller blått?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
7 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #3

Färgen på röken är vit.

2 309 Inlägg
Skrivet 19 november #4

Somliga köper sig problem! Vitrök=vatten!!

7 Inlägg
Skrivet 19 november · Inlägg av trådskaparen #5

Jo min första tanke var också vatten, men borde det inte försvinna vätska från kylaren då?`Har inte försvunnit en droppe...

9 Inlägg
Skrivet 19 november #6

Sport80 skrev:
Jo min första tanke var också vatten, men borde det inte försvinna vätska från kylaren då?`Har inte försvunnit en droppe...

Kan lika gärna va att den går lite fett, gammal förgasar motor, där säkert inget har blivit justerat eller fixat på 35000mil då blir det problem hehe rycker den mest när den är kall? Nu med nuvarande utetemp så blir de ju en del kondens osv blir ju att de ryker endel då,men brukar försvinna bara allt blivit varmt .

Senast redigerat av Volvo_64 (19 november )

7 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #7

Volvo_64 skrev:

Sport80 skrev:
Jo min första tanke var också vatten, men borde det inte försvinna vätska från kylaren då?`Har inte försvunnit en droppe...

Kan lika gärna va att den går lite fett, gammal förgasar motor, där säkert inget har blivit justerat eller fixat på 35000mil då blir det problem hehe rycker den mest när den är kall? Nu med nuvarande utetemp så blir de ju en del kondens osv blir ju att de ryker endel då,men brukar försvinna bara allt blivit varmt .

Jo den ryker lite mindre när den är kall. Så vad föreslår du att jag gör? smile

7 Inlägg
Skrivet 20 november · Inlägg av trådskaparen #8

Mack skrev:
Vilken färg på röken undrar jag rent spontant? Vitt eller blått?

Färgen på röken är vit.

9 Inlägg
Skrivet 21 november #9

Sport80 skrev:

Volvo_64 skrev:

Sport80 skrev:
Jo min första tanke var också vatten, men borde det inte försvinna vätska från kylaren då?`Har inte försvunnit en droppe...

Kan lika gärna va att den går lite fett, gammal förgasar motor, där säkert inget har blivit justerat eller fixat på 35000mil då blir det problem hehe rycker den mest när den är kall? Nu med nuvarande utetemp så blir de ju en del kondens osv blir ju att de ryker endel då,men brukar försvinna bara allt blivit varmt .

Jo den ryker lite mindre när den är kall. Så vad föreslår du att jag gör? smile

Jag hade börjat med o kolla över insug o alla slangar osv så det inte inte drar tjuvluft nånstans. Kolla även så membranet är helt ,brukar märkas om man lossar plastgrejen högst upp på förgasaren, ska finnas olja där i. Finns ingen kan de spruckit ich runnit in i insuget.åk till någon bilverkstad som har en lambda mätare och justerat in förgasaren. Alternativt om de inte blir bra ändå köpa en renoveringssats till förgasaren ,eller hitta en fräsch begagnad vilket nog är omöjligt . Kan va värt o se över tänddelar när man ändå är igång


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang