Olja till 700 låda. Swedols atf olja

2 671 Inlägg
Skrivet 26 november #21

Low skrev:

spillolja skrev:
Ska man inte kunna spola en automatväxellåda, dvs. man tömmer ut, fyller på ny olja, lossa på en slang till tex. oljekylaren och köra tills ny ren olja kommer ur

Jo om jag förstått rätt.men enklare byta ett par gånger hehe till tkr jag:-)

Då jag bytt automalådeolja på Jeep TJ har jag lossat slangen vid oljekylarens högra sida = utloppet från oljekylaren.
Låtit motorn gå på tomgång och, med foten på bromspedalen, "kört igenom" alla växlar för att sluta på "P".
Monterat slangen på oljekylaren när det inte kommer mer olja.
Fyllt på olja (med Biltema´s elektriska oljebytare ur oljedunken) och kört igenom hela programmet några gånger tills oljan blir vackert röd.
Jag vet att jag borde lossat tråget och bytt filtret, men det gjorde jag aldrig.

2 182 Inlägg
Skrivet 26 november · Inlägg av trådskaparen #22

torsen skrev:

Low skrev:

spillolja skrev:
Ska man inte kunna spola en automatväxellåda, dvs. man tömmer ut, fyller på ny olja, lossa på en slang till tex. oljekylaren och köra tills ny ren olja kommer ur

Jo om jag förstått rätt.men enklare byta ett par gånger hehe till tkr jag:-)

Då jag bytt automalådeolja på Jeep TJ har jag lossat slangen vid oljekylarens högra sida = utloppet från oljekylaren.
Låtit motorn gå på tomgång och, med foten på bromspedalen, "kört igenom" alla växlar för att sluta på "P".
Monterat slangen på oljekylaren när det inte kommer mer olja.
Fyllt på olja (med Biltema´s elektriska oljebytare ur oljedunken) och kört igenom hela programmet några gånger tills oljan blir vackert röd.
Jag vet att jag borde lossat tråget och bytt filtret, men det gjorde jag aldrig.

Tack för tipset!

2 310 Inlägg
Skrivet 26 november #23

Tänkte detsamma, men du bör ju ha bort tråget åxxå för att byta filtret.
Jag kan säga att det går fort att tömma lådan via slangen till oljekylaren , jag hade bort kylarna på Camaro skulle flytta bilen lite, blev en sjö på golvet.

Sponsrade tjänster