M46 till m90 byte slavcylinder

Maackaan00
26 november 2018 · 32 Inlägg

Tjena!
Håller på med ett byte på min 740 TIC - 86 som sedan innan har haft en m46 låda men håller nu på att byta till m90. Har fått upp lådan men har problem med att slavcylindern "poppar ur" när den börjar bygga lite tryck och som konsekvens av det så brister gummipackningen innuti den.
Köpte en ny slavcylinder och hade samma problem.

Sett att vissa skriver att man kan förlänga "pinnen" innuti lådan som kopplingsarmen sitter på med ca 3mm, andra som KL racing säger att man måste byta huvudcylinern till en från en bil med m90 orginal.
Försöker helt enkelt få lite klarhet i det här, är det någon som faktiskt gjort det här bytet och kan komma med förslag på lösningar eller vad det är som strullar?
Bilen har enkelmassesvänghjul, 228mm m90 lamell,  förstärk tryckplatta, Stålspunnenslang till slaven, slavcylinder som är den som kommer på m90.

//Markus

Ford Cortina "Cortinis" (1963)
BMW 318i "E30iskt" (1987)
Frankan03
19 mars · 5 Inlägg

Håller på med exakt samma sak och har exakt samma problem, minns du hur du löste det efter 6 år kanske?🤣

Ahonen
20 mars · 350 Inlägg

Frankan03 skrev:
Håller på med exakt samma sak och har exakt samma problem, minns du hur du löste det efter 6 år kanske?🤣

Personen har inte varit inloggad på ett år, så tveksamt att han kommer att svara.

volvoqq Lastbilsmekaniker
20 mars · 5 138 Inlägg

Frankan03 skrev:
Håller på med exakt samma sak och har exakt samma problem, minns du hur du löste det efter 6 år kanske?🤣

Har du shimsat ut kopplingsarmen för att kompensera för svänghjulen som är tunnare än ett dubbemassesvänghjul

Senast redigerat av volvoqq (20 mars )

volvoqq Lastbilsmekaniker
20 mars · 5 138 Inlägg

Ahonen skrev:

Frankan03 skrev:
Håller på med exakt samma sak och har exakt samma problem, minns du hur du löste det efter 6 år kanske?🤣

Personen har inte varit inloggad på ett år, så tveksamt att han kommer att svara.

Kanske så men det kanske finns andra som kan svara när det pluppar upp en fråga igen

zemet
20 mars · 4 040 Inlägg

När jag hade liknande symptom på min 740 så var det kopplingsgaffeln som var sliten så kolven åkte för långt ut.

Sätt en gängad stång med mutter på slavcylindern så du kan ställa spelet och justera med hjälp av en kompis efter behov är mitt tips.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Frankan03
20 mars · 5 Inlägg

Tack så mycket! Det ska jag prova!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang