Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
  • 160 Följare
  • 250 520 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juli 2019
chris_gson
10 november 2018 · 283 Inlägg

Hej.
Det verkar vara ett härligt utgångsläge i alla fall !
Om det går att lägga ihop lite bilarkeologi så kan man i alla fall hävda att det är en sån. Jag har lite tips o hjälpmedel att identifiera den med....
-Jag är på södra sidan av mälaren. Så det går kanske bra med att träffas !
Du är välkommen !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
26 november 2018 · 283 Inlägg

Det har varit lite tyst från mig under hösten. Behövde samla lite kraft o tankar för att utvärdera allt som hände under säsongen. Det blev ju lite kört till slut... Inte som man hade tänkt sig (när blir det de...) men lite input för att jobba med under vintern. Så efter en hel del funderande har vinterns projekt blivit följande :
- Handbroms byggs om till modern ''mekanisk/hydraulisk'' a la drifting. ( gick inte att få till bra bromskraft)
- Avgasljudet. bilen blev besiktad. Men det bullrar på tok för mycket. går inte att åka med. Så en typ av insats i dämparen skall till.
- Kraftigare fjäder bak. blir genomslag vid rivstart......
- Ny racingstol skall in.
- oljekylning till motor skall kopplas in. (finns installerat. slangar skall köpas o kopplas)
- Oljeläckage från vevaxeltätning måste åtgärdas. Då sätter jag in ett nytt o-tråg med 7l kapacitet.
. Ny bränslepump. Holley elpump krånglade hela året. ny skall in.
- Nya ventilfjädrar.
- Dörrlister skall monteras.
- kofångare skall målas i kromfärg.
- Nya AL-fälgar (17'')
- mini starter.
.
Parallelt med allt det här skall jag påbörja renoveringen av orginalchassit till den här. Jag kommer att sätta upp en separat projekt tråd för det.
.
Det finns/fanns annat att göra. men jag begränsar mig till det här så det finns nån chans att vara färdig till våren.....

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
28 november 2018 · 4 628 Inlägg

Jösses, ja det är ju ändå en lagom gedigen lista att pyssla med... Men vintern är lång i vårt avlånga land!
Tid finns smile
Kul att du fick lägga några mil i bilen i alla fall, efter dessa års slit!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Tumbleweed
6 januari 2019 · 1 711 Inlägg

Hoppas det rullat på lite här, för det är jävligt fin bil du byggt upp! :-)

chris_gson
9 januari 2019 · 283 Inlägg

Tackar för tillropen !
Jo, det är lite ''lågintensiv'' vinter. Förra vintrarnas ''utblåsning'' av energi har kommit ifatt. behöver lite vila till att hitta motivering o energi....
Men jag jobbar vidare med att bugga av olika smådetaljer som inte fungerade under 1.a året. Det mesta som är listat i tidigare inlägg har jag kontroll på. O det mesta börjar bli åtgärdat. Så om inget oförutsett inträffar så skall den vara klar för fight i säsongsinledningen.
Mest tid har lagt på handbroms, ljuddämpar modifiering, bränslesystem. men det är många andra detaljer som även skall bli klara...
Årets aktiviteter är att försöka lägga så många varv på olika banor som möjligt.
Tackar för stödet !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
5 mars 2019 · 283 Inlägg

Då börjar jag med vinterns uppdateringar : Har jobbat med ventilfjädrar. De nya är bra mycket hårdare... Behövde tillverka ett nytt verktyg för att kunna trycka ihop dem. Tog lite tid. o tog mer tid innan man fick upp hastigheten att byta fjädrar på plats....
Gick bra tills den näst sista....
Hitta den här (bild nedan). huhh..... Ren skräck... Att tappa en ventil är bland det sista man vill bli utsatt för... Dyrt, omständigt....
Kunde inte hitta anledningen till att den har gått av. Hade isär det i somras när jag schimsade upp ventilfjädrar. Då var den hel. Brottytan helt rent av. kanske snedbelastning ? Inga misstänkta andra komponenter.  kommentarer !?
Hur som så hade jag nya hemma så det var bara att montera nytt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-49f00e130c4b759a8e8ff1345b7d412e.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Tumbleweed
5 mars 2019 · 1 711 Inlägg

Jag har en bekant som byggde en hej o hå motor med massa värsting prylar, men, den kammen med jättelyft krävde bearbetning i topparna för sänka ventilfjäder, men det visste inte han, så en repa , bottna fjäder, knäckte knaster samt toppen på ventilen. Ventilen åkte raka vägen ner i cylindern o skrota motorn..

Kan oxå suttit på sned vid montering, det är pilligt att få dit.

Cuefa Ain't no place like home...
5 mars 2019 · 4 628 Inlägg

chris_gson skrev:
Då börjar jag med vinterns uppdateringar : Har jobbat med ventilfjädrar. De nya är bra mycket hårdare... Behövde tillverka ett nytt verktyg för att kunna trycka ihop dem. Tog lite tid. o tog mer tid innan man fick upp hastigheten att byta fjädrar på plats....
Gick bra tills den näst sista....
Hitta den här (bild nedan). huhh..... Ren skräck... Att tappa en ventil är bland det sista man vill bli utsatt för... Dyrt, omständigt....
Kunde inte hitta anledningen till att den har gått av. Hade isär det i somras när jag schimsade upp ventilfjädrar. Då var den hel. Brottytan helt rent av. kanske snedbelastning ? Inga misstänkta andra komponenter.  kommentarer !?
Hur som så hade jag nya hemma så det var bara att montera nytt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-49f00e130c4b759a8e8ff1345b7d412e.jpg

Aaaaah! Scary! :-S
Tur du hittade på det där i tid!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
chris_gson
6 mars 2019 · 283 Inlägg

ja, mer tur än otur denna gång....
gissar på att den inte kom rätt i somras. med resultat att det blev punktbelastning o går då direkt av. blir att dubbelkolla installationen av alla nu....
fortsättning följer....

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Tumbleweed
6 mars 2019 · 1 711 Inlägg

chris_gson skrev:
ja, mer tur än otur denna gång....
gissar på att den inte kom rätt i somras. med resultat att det blev punktbelastning o går då direkt av. blir att dubbelkolla installationen av alla nu....
fortsättning följer....

Jepp bättre kolla igen , vi vill inte se något ras/haveri
Jag följer med spänning!

chris_gson
18 mars 2019 · 283 Inlägg

Mer noggrann kontroll av ventil system visade sig att det är för lite ''frispel'' mellan ventillås/knaster o de lash caps som jag har. det ser ut som om läget på låset på ventilerna varierar inom +-0,10. o den marginalen fanns inte mellan lash caps o knaster. så nu blev det att slipa av ca.0,5mm på lash caps för att skapa marginal.
tog en del tid att hitta, leta o justera.....
nu allt tillbaka. o nära uppstart för säsongen....

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
19 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Yikes.... Ja säsongen närmar sig med stormsteg!
Kan tänka att Du kommer hålla lite mer koll på detta ett tag nu då...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
chris_gson
20 mars 2019 · 283 Inlägg

jo....
det finns anledning. gjorde ett antal andra små justeringar samtidigt i ventilsystemet....

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
22 mars 2019 · 283 Inlägg

uppdateringarna börjar komma på plats....
men vilken tid allting tar....
Nytt oljetråg. I AL (men ingen viktbesparing...) men med mer kapacitet (6L) samt mer moderna skvalpplåtar, luckor, ''stänkriktare'', avrinnare......
.
På plats efter en del provmonternade. inte alltför lätt, men gick med att ta ner parallelstag på ena sidan o sen joxa in det...
Men, nu blir det så lågt att jag måste ha dit en ''hasplåt'' under tråget, o när jag ändå gör det får den täcka även avgasrör som jag redan haft markkontakt med....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-45cbca6fbcc3469faf28ee8ca5cc61d2.jpg
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-9ebbb0bfb83f1c93888819c254bb131f.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
22 mars 2019 · 283 Inlägg

''lite'' mickel...... men gick relativt bra att vinkla, joxa, o trixa......

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
22 mars 2019 · 4 628 Inlägg

Hasplåt låter inte som en dum idé, mycket dyra saker som kan ta i på en sportbil smile
Kommer nog bli klockrent!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
15 april 2019 · 283 Inlägg

Då har jag fått lite nya delar till Handbromsen tillverkade. En ny utväxling på hävarmen under bilen + ett nytt hjul med fäste med större diam. så totalt sett borde det bli ökad kraft med ca. 25% ute vid bromsarna....
Hoppas att det skall räcka till för besiktning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c4444b5f1ba372247d043e18f23e6281.jpg

Senast redigerat av chris_gson (15 april 2019)

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
16 april 2019 · 4 628 Inlägg

Ska bli spännande o se resultatet då smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
chris_gson
26 april 2019 · 283 Inlägg

kan rapportera att ändring av geometrier & utväxlingar gjorde susen !
full låsning på handbroms !
Det blir från nu handbroms sladdar a la drifting......

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang