Volvo Amazon Leadsled Kustom

Jag har fått äran att fortsätta med bygget som påbörjades av Simon. Tanken är ett projekt som kommer få ta den tid jag behöver. Strävar efter ett utställningsskick, eller nära på. Skulle jag ens få den körbar är jag dock nöjd till en början.
  • 45 Följare
  • 17 037 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 mars 2019
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
28 november 2018 · 183 Inlägg

Pontiac_firebird72 skrev:
Förstår att du behöver en donator kaross med dom svetsarna. Men idén är fin bara att mäta noga och göra om. 😀

Ja, vet inte om det går att rädda de som är på bilen nu, genom att svetsa om och förstärka, eller om man rent av ska skrota skiten och göra om allt?

Det är ju SÅ VIKTIGT att ett sånt här jobb blir utfört ordentligt! Vet ju inte ens om de är rakt just nu. Bilen kanske går på tvären när jag är klar om jag låter de vara som det är?

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Cassius Hobbymekaniker
29 november 2018 · 470 Inlägg

Jag hade nog kapat bort från det gamla kapsnittet och bakåt ner under golvet. Mätt in framvagnen så den sitter rätt.

Gjort mallar och kapat ut 4 delar till en ny balk och "handbyggt" ramsnoken från golvet upp till framvagns infästningen.
Svetsat in ett par 3mm plattor inuti den gamla balken för att få en förstärkning av skarven så de inte bara är kant-i-kant svetsat.

Själva höjningen i sig ser okej gjort ut, den sida som är "klar" ser vettigt tänkt ut vid framvagnsinfästningen, men den ser riktigt klen ut längre ner under golvet.. där hade jag velat ha balken högre, där kommer de bli brytkrafter och då vill man ha mer höjd på den.

Att byta hela framänden tror jag är mer jobb egentligen än att bara kapa bort och göra nya rambalks anslutningar från scratch. Inga stora skillnader, men de är rätt pilligt att få till ett front byte med smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Pontiac_firebird72
29 november 2018 · 1 158 Inlägg

Marqzter skrev:

Pontiac_firebird72 skrev:
Förstår att du behöver en donator kaross med dom svetsarna. Men idén är fin bara att mäta noga och göra om. 😀

Ja, vet inte om det går att rädda de som är på bilen nu, genom att svetsa om och förstärka, eller om man rent av ska skrota skiten och göra om allt?

Det är ju SÅ VIKTIGT att ett sånt här jobb blir utfört ordentligt! Vet ju inte ens om de är rakt just nu. Bilen kanske går på tvären när jag är klar om jag låter de vara som det är?

Tycker det är konstigt att jobbet med sänkning Av framvagn är så dåligt utfört när resten an bilen ser helt okej ut taksänkning mm

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
29 november 2018 · 183 Inlägg

Cassius skrev:
Jag hade nog kapat bort från det gamla kapsnittet och bakåt ner under golvet. Mätt in framvagnen så den sitter rätt.

Gjort mallar och kapat ut 4 delar till en ny balk och "handbyggt" ramsnoken från golvet upp till framvagns infästningen.
Svetsat in ett par 3mm plattor inuti den gamla balken för att få en förstärkning av skarven så de inte bara är kant-i-kant svetsat.

Själva höjningen i sig ser okej gjort ut, den sida som är "klar" ser vettigt tänkt ut vid framvagnsinfästningen, men den ser riktigt klen ut längre ner under golvet.. där hade jag velat ha balken högre, där kommer de bli brytkrafter och då vill man ha mer höjd på den.

Att byta hela framänden tror jag är mer jobb egentligen än att bara kapa bort och göra nya rambalks anslutningar från scratch. Inga stora skillnader, men de är rätt pilligt att få till ett front byte med smile

Trör jag är med på vad du menar ändå. Just nu tror jag allt är svetsat kant i kant, utan förstärkningar på både insida och utsida. Är alltså bara en dålig svetsfog som håller ihop balkarna. 

Att den ”färdiga” sidan är för klen nere vid golvet kan jag hålla med om, känns som jag behöver lägga dit en bit på nå vis för att stabilisera och göra balken tjockare.


Just precis över framvagnen och där balken möter innerskärmen tycker jag också det ser ok ut. Det är mot torpedplåten/golver jag är bekymrad. Även längst fram mot kylarbalken är det ju lite knepigt.


En annan sak är ju de att motorn och växellådan hamnar högre upp nu. Funderar på om man kan kapa ur en bit ur framvagnen (om man ens får göra de) så att motorn hamnar ungefär där den ska vara orginal. Då behöver jag inte höja kardantunneln lika mkt, även om jag troligtvis höjer mer än vad jag behöver för att ha ordentligt med plats ifall det blir luftfjädring på bilen sen.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
29 november 2018 · 183 Inlägg

Pontiac_firebird72 skrev:

Marqzter skrev:

Pontiac_firebird72 skrev:
Förstår att du behöver en donator kaross med dom svetsarna. Men idén är fin bara att mäta noga och göra om. 😀

Ja, vet inte om det går att rädda de som är på bilen nu, genom att svetsa om och förstärka, eller om man rent av ska skrota skiten och göra om allt?

Det är ju SÅ VIKTIGT att ett sånt här jobb blir utfört ordentligt! Vet ju inte ens om de är rakt just nu. Bilen kanske går på tvären när jag är klar om jag låter de vara som det är?

Tycker det är konstigt att jobbet med sänkning Av framvagn är så dåligt utfört när resten an bilen ser helt okej ut taksänkning mm

Ja, det håller hag med om. Allt på bilen är så väl genomtänkt och verkar ordentligt gjort, även om vissa svetsar på karossen är lite sådär, så förstår jag inte riktigt vad som ”blev fel”  när framvagnen höjdes i ramen. det var NÄRA jag lät bilen stå kvar när jag såg hur illa det var svetsat i en så viktig del av bilen. Insåg att det kommer bli SJUKT MKT JOBB att få ordning på allt runt omkring. Måste ju bygga nya motorfästen, bygga om växellådsbalken så den stämmer överens med motorns nya placering. Kardanstång och bakaxel får en annan brytvinkel, får höja kardantunnel osv osv

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Cassius Hobbymekaniker
30 november 2018 · 470 Inlägg

Googla runt lite så hittar du säkert fort lite info om att jacka ur amazon/pv framvagnar. Jag vet att de gjorts tidigare. Sen hade nog jag försökt undvika de så långt de går men.. smile Hur är frigången mellan tråg och vev på dom gamla B motorerna? Kanske går spara någon cm på att platta till tråget?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
30 november 2018 · 183 Inlägg

Cassius skrev:
Googla runt lite så hittar du säkert fort lite info om att jacka ur amazon/pv framvagnar. Jag vet att de gjorts tidigare. Sen hade nog jag försökt undvika de så långt de går men.. smile Hur är frigången mellan tråg och vev på dom gamla B motorerna? Kanske går spara någon cm på att platta till tråget?

Platta till tråget hade inte vart nå problem så länge man inte har en oljepump, för den har inte mkt kvar innan det tar i.

Skulle nästan prata med en sfro-kille som kan kolla och se till att man gör allt rätt från början och slipper göra om nå senare.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
23 december 2018 · 183 Inlägg

Nu är det äntligen lite ledigt från jobbet! Då får energin jag har spenderas på amazonen nere i geraget. Skjuter upp arbetet med balkarna och golv ett tag och fokuserar på karossen lite. Finns ju så mkt att göra, så kan göra de jag tycker är kul när man ändå har möjligheten. Blir ju tyvärr inte mkt energi kvar för min del efter jobbet. Kvällarna går till att vila upp sig för att orka jobba nästa dag. Denna mörka årstid är slitsam för mig, så det tar emot rejält att gå ner i garaget även om jag får ”ångest” över att inte gå ner.


Igår var jag iaf ner och svetsade igen blinkersen. Hittade en fin ”doftis” från en bil, rekonden hade plockat ur på jobbet. Tyckte den kunde hänga i min backspegel istället. Kommer nog alltid hänga kvar där. Haha



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-a8aa8a9eb1579c86b14687138dff97e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-8fc283be90edafac4ce01088fdd0d63d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-3e77c62770966198a75a2fd9f070faa2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-0be70275682299468b65c835a9967e52.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
23 december 2018 · 183 Inlägg

Fått lite gjort nu under eftermiddagen. Fick för mig att frencha in bakljusen med hjälp av orginal bakljus-sargen. Återstår ganska mkt finputs och tennspackling innan det blir bra, men nu får man en inblick av hur det kommer bli senare. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-ee85ad48363adb5ff8f9cd2dd6b4c314.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-359a6d14cd2573670ac09fcb198b7615.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-2f205a182b94f10aa6e158866288c2f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-76a6ae624bb907e1f26f7a9a815fbad2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-a995f7dae8d27c58b9da1753f57a6553.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-cc43bbe5fbc6af1406a8dae66d7f8f44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-14d57d43a8341f223ba42e50139f9bfc.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
DieLuftWaffe
24 december 2018 · 645 Inlägg

Ser väldigt bra ut! smile Vet hur det själv är, ibland har man inte ork att skruva. Men det är roligt att det går lite framåt här smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
25 december 2018 · 183 Inlägg

När hela sverige satt bänkade och kollade på kalle anka var jag nere och svetsade på bakskärmarna. Tyckte formen runt bakljusen var för avvikande från bakluckan så fick klutta dit en plåtbit för att fylla upp ”vecket” mellan lyset och lyckan. Har även lagt en plåt under bakljusen för att få bättre flyt ner mot kofångaren.


Imorn blir det att fortsätta jobbet på andra sidan och ev helsvetsa allt.

För den som eventuellt tycker att svetsarna ser ut knepiga ut.. ja.. det går nog att göra snyggare, på ett annorlunda sätt osv.. men jag är inte så erfaren när det kommer till att varken svetsa, eller knacka plåt.. så det blir som det blir. Lär mig under tiden och är öppen för alla tips! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-366c2222ca31add1efd7c6be09dd7828.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-f3a91284df93e54b72445f35c14a97c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-af590352eb9ce0dea3b5649ff8f959c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-e1248a7cbb5678e649891f9ed0036646.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-dc23cc39c689233ed1d50ff3e0c27d7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-29b6af29a181d07e8da6dee7c3e77431.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-ff75af00f3dd463831ad95d2b269aab5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-61f9c2196e835b8440371d57c7da77ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-0df22f33f8c51b823e1dfa4aecd3d107.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
2 januari 2019 · 183 Inlägg

Fått tag på en grill som jag tror kommer bli riktigt bra på den här bilen!

Kommer från en Vauxhall velox 53

Nu är frågan hur jag ska ha den också.

Har några idéer om hur den kan bli

Snabbt ditklämd på bilen ser den ut såhär. Helt orginal
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-eaff09ce11653fbbfdd5cb55153460a7.jpg

Kortad, med mittribba skulle bli ungefär såhär

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-165446a2cbf935f2ac47971cdc54cc21.jpg


Orginal längd, utan mittribba
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-cf1c9b7d70cca2eb65282ffb5aaa58fd.jpg


Kortad, utan mittribba
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-b9fdf94712f53010401f0e56ac46c3c4.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
2 januari 2019 · 183 Inlägg

Provade lite snabbt i Paint. Tror det kan bli såhär ändå.


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-7dc84b3ad06ab1b7498c0be6420ad552.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
DieLuftWaffe
2 januari 2019 · 645 Inlägg

Tycker att den grillen Sticker ut/skiljer sig för mycket ifrån bilen smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Giuseppe
3 januari 2019 · 363 Inlägg

Marqzter skrev:
Provade lite snabbt i Paint. Tror det kan bli såhär ändå.


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-7dc84b3ad06ab1b7498c0be6420ad552.jpg

Asgrymt

Razor8
4 januari 2019 · 62 Inlägg

Tror att den kortade o utan mittribba skulle se bättre ut, MEN in slutändan är du som bestämmer....

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Stadsbonnen
4 januari 2019 · 19 Inlägg

Tycker utan ser bättre ut, den passar inte in när resten av bilen är mer clean i formerna

Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
5 januari 2019 · 183 Inlägg

Har kommit fram till en lösning på hur jag ska bygga om fronten. Kommer inte alls bli som på bilderna, men kommer använda delarna från den grillen för att bygga de som jag vill ha. Kommer bli skitsnyggt!

Blir den långa mittribban som kommer vara i fokus, något kortare däremot.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
9 januari 2019 · 183 Inlägg

Kom fram till att vauxhallgrillen inte passar så bra på bilen ändå, då den bryter av för mkt mot resten.

Kommer däremot använda delar av den för att få till fronten!

Svetsade dit delarna jag kapat bort och skruvade isär vauxhallgrillen.

Med mittribban LITE kortare och längre in i fronten tror jag det kommer bli riktigt bra!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-ea49957d22648ebb32b3555b3358b1a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-297a3eae7f31acda3986334b8e888033.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-babb88245e97f830db340f47a9ab4895.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-0fbdfacf67eef3d3954d46faf0ee077b.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
17 januari 2019 · 183 Inlägg

Inte mkt till uppdatering.. men har fått hem allt jag behöver ha för att rädda den upphöjda framvagnen och jobbet med balkarna! STOR motivationshöjare för detta projekt måste jag säga!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-35d45d867b08b2bc17e8970541a273ea.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang