Mitsubishi 3000GT Twin Turbo projekt

Ett rullande projekt på min 3000GT. Bilen ska bli roligare och bättre att köra på trackdays. Så väghållnings o effekt förbättringar står på listan.

SimonGT

  • 15 Följare
  • 3 861 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 januari
70 Inlägg
Skrivet 3 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #21

Byggde om strömmatningen till bränslepumpen oxå. Orginal så har den hög o låg volts styrning beroende på last. Men på hög volten har man inte ens batterispäningen bak vid pumpen.
Så kastade ut orginal relät som växlar o ett motstånd o satte i en bygel i relähållaren


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-3a4b3b23bcec2ed4249f847822f79d14.jpg

Tog sen ström till ett nytt relä bak vid tankarmaturen o drog en 6mm2 kabel som blev under 1m lång ifrån batteriet nu
Så ser det ut vid armaturen och nya hotwire relät nu


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1b9c6c5107de3c555103354d0d2c4770.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a9c3b954be4aff80e5a488a562d77c0b.jpg

70 Inlägg
Skrivet 3 november 2018 · Inlägg av trådskaparen #22

Även  monterat en givare till bränsletrycket som sitter på bränslefiltret. ja kan nu se bränsketrycket på min lilla display i bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d41ce58d96f4db4d4e639ac284eca8e7.jpg

Fick borra upp hålet i den nya banjon då det var mindre än hålet i den gamla


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-233dc57c1cef092f7617a8de76e0e88d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-fc0dae3ffd917aaf98caf48b52b8e26e.jpg

Senast redigerat av SimonGT (3 november 2018)

70 Inlägg
Skrivet 2 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #23

Såhär ser bränsletrycksgivaren ut på displayen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8478ed2af43d3e18f5a221cc077187bb.jpg

Nu börjar batterilådan bli så gott som klar också. Skruvade isär den o tätade alla skarvar med silikon, satte list som ska täta runt luckan o gjort ett fäste för batteriet så det sitter stadigt i lådan. Bara en liten avluftning kvar


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-f804f009b3d442306313e1e9b6ffbe0a.jpg

70 Inlägg
Skrivet 3 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #24

Påbörjat montering av metanol sprutet.
Monterat tank o pump i en låda vid reservhjulet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-194f22f75a31527ead99fae37d23227c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-66537eae9e790c8ea1ed2d4cfa3284d9.jpg

Som det ser ut nu så är tanken att alla grejer till metanolen ska sitta i lådan o sen en skarv på slangen o en kontakt på elkablarna in. Så det går att montera ut allt smidigt om man någon gång skulle få för sej att göra det

Så här ser placeringen ut i bilen nu under uppbyggnaden


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-7b6b783b84b08f05f03660e66171f83e.jpg

Har även lött in en kabel på min lcdbc (den lilla displayen jag har) en kabel så den datorn kommer få styra metanolsprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d90fc3c757bf54aebaaacfff1ef9bd09.jpg

70 Inlägg
Skrivet 11 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #25

Har fått hem lite paket. En oljekylare av fabrikat Setrab med måtten 283x193x50mm. Och några passande adaptrar o lite an8 stålomspunnen slang.

Så hoppas det kan bli lite flera sammanhängande varv på banan nästa sommar och att oljetemperaturen håller sej skaplig


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a10c9ca1e4aedb16dabc3b192e94de57.jpg

Även fått nippeln till metanolmunstycket fastsvetsat på tryckröret. Passade då också på att flytta nippeln till laddtryckssolenoiden så den inte sitter efter metanolmunstycket. Så solenoiden ska slippa få vatten/metanol dimman i sej


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-427178c01048f6cbbdc055d1b907bc9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-3d6df67bb095abdcf0118149d68303dd.jpg

Ska putsa över svetsarna med lite autosol sen med

Fortsättning följer..

Senast redigerat av SimonGT (11 december 2018)

70 Inlägg
Skrivet 19 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #26

Har fått oljekylaren bytt på bilen. Här är gamla kylaren brevid den nya


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-69ed06f84bdc821f1fac2103fb6ffae2.jpg

SidMonterad ungefär där originalet sitter o med lite plåtar runt om så luften måste passera igenom kylaren


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5e4285d9226aaa03e78d970fc893e1ea.jpg

Fick även en oljetrycksgivare monterad i sandwichadaptern på oljefiltret när jag var där o skruvade som ja haft liggande. Ska kopplas in i lcdbc:n


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-f8229ad873eef65d188001f28977a924.jpg

Nu ska ja kunna klara mej längre ute på banan innan oljetempen blir för hög

340 Inlägg
Skrivet 19 december 2018 #27

Snyggt som vanligt smile

905 Inlägg
Skrivet 19 december 2018 #28

Ser riktigt bra ut smile

70 Inlägg
Skrivet 19 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #29

Bennybira skrev:
Snyggt som vanligt smile

andreas_1996 skrev:
Ser riktigt bra ut smile

Tackar! Kul att höra smile

70 Inlägg
Skrivet 31 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #30

Mellandagarna har inneburit garage tid big_smile
Så har dragit slang för metanolen under bilen parallet med bränsleledningarna. Den ligger även skyddad i en flexslang.
Fick tyvärr inte plats med den slangen i tunneln bränsleledningarna går i, så den klamrades tight emot


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-03ecb23a756a0c3b5c27891e1cc85030.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-615af32525cbd75dfaba6ab975652280.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-342f21e39338f3dd5d1d64920652b363.jpg

Fick lite hjälp av en kompis i 3000gt klubben att rita upp ett elschema för hur ja ska dra strömmen till det. Så de blev ett extra relä o lite. Ström kablar bak vid batteriet o kablar för styrning och övervakning fram mot lcdbcn ja har under instrumentpanelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-f30c6c81698e2643206429ea393436e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a1491970e098b72f15b444799cb685fd.jpg

Bytte sedan programvaran i lcdbcn till en som har stöd för att styra metanolsprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8775d8d9d309cf213cfb9db6271d742c.jpg

Blev sedan lite provkörning o se så pumpen pumpade fram som den skulle. O ändrade hastighet efter laddtryck. Så riggade upp en anordning med cykelpump o simulerade laddtryck


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-bea404a75e882063108089854d91cce7.jpg

Funkade bra i början. Sen strulade det lite o en grej i styrningen för pumpen brann. Så den är skickad på obduktion

557 Inlägg
Skrivet 2 januari #31

Spännande att följa. Gillar displayen, det var en snygg lösning.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
70 Inlägg
Skrivet 3 januari · Inlägg av trådskaparen #32

Har nu oxå tagit mej tid att fästa upp maf-translatorn. Som legat löst lite nu sen i höstas då jag bytte luftmassemätare

Sågade ut en plastbit i en tunnare sån skiva som jag byggde batterilådan i


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-08f9c3dde902ccc9abd422c307c53e9a.jpg

Monterade sedan den nere där spolarvätsketanken/batterihyllan nedre fäste satt


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-7c769a1d42ec00a680687c706a9ecae2.jpg

Även monterat bort bakre stöten för att bygga om krockbalken o försöka få den några kilo lättare
Passade då på att putsa upp slutrören på avgasröret lite


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-ac2f7f223dfae0f68c86355d3ea6a84d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-9ce61bec773b7a108ed0d62a2bb28f61.jpg

O så blev det att torka bort allt gammalt damm på bakpartiet när jag ändå höll på där. fräschaste upp fästena för krockbalken med


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-5ff4858ed013b79eb6a0b83fef41e63c.jpg

Har även fått hem en ny dump. En synapse syncronic DV.
En dump med dubbla kolvar för snabbare respons och samtidigt kunna hålla högre laddtryck


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-8d178c8cf5a5ea8627cfb477a4a8f285.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-cfd0c7a698e8f5f454ca947b43692e84.jpg

70 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #33

Har byggt en egen bakre krockbalk likt en tubular variant som säljs i usa.
Använde orginalbalken som jigg


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a517ffca460b088a51f3da6fbb26836a.jpg

Så här blev den färdig brevid originalet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c1720a409305c76e184795beb49c4fc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-b3eba003b425087c0216fb20dfe8aaa7.jpg

Så sitter den på bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1d09ccd66cc25cf557eaac716fe84f72.jpg

Sparar ungefär 7-8 kilo i vikt på den

557 Inlägg
Skrivet 14 januari #34

SimonGT skrev:
Har byggt en egen bakre krockbalk likt en tubular variant som säljs i usa.
Använde orginalbalken som jigg


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-a517ffca460b088a51f3da6fbb26836a.jpg

Så här blev den färdig brevid originalet


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-c1720a409305c76e184795beb49c4fc7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-b3eba003b425087c0216fb20dfe8aaa7.jpg

Så sitter den på bilen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-1d09ccd66cc25cf557eaac716fe84f72.jpg

Sparar ungefär 7-8 kilo i vikt på den

Vilket material byggde du i? Blev riktigt bra.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
70 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #35

professorWinther skrev:
Vilket material byggde du i? Blev riktigt bra.

Vanligt järnrör 34x27. Är nog ett vanligt gammaldags vattenledningsrör, lite 3mm plattjärn som fästplatta och förstärkningar till distansrören. Och ett mindre 2mm plattjärn som förstärkning på röret stående på insidan smile

905 Inlägg
70 Inlägg
Skrivet 22 januari · Inlägg av trådskaparen #37

Har svetsat om anslutningen för dumpen på tryckröret då den lutade mot luftmassemätaren förut. Köpt hem nån silikonslang o en liten rörstump


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-9a44f67e68edf927adfca4678407d21b.jpg

Bytte fjäder i dumpen till den mjukare som var med


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-e6e11f347d76798531641729512fcdf2.jpg


Såhär blev den på plats sen


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-d26e155a0321faee7f3850b818d617c6.jpg

Har oxå monterat tillbaka bakstöten. Innan inredning o allt sattes ihop så passade jag på att plocka bort styrenheten till active aero. Eftersom ja varken har kvar vingen eller luftdammen på bilen längre
Bakstöten passade riktigt bra även med min hemmabyggda krockbalk

O så har jag fått hem lite grejer till metanolinsprutningen, så kunde fortsätta med den. Monterade en kontakt


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141813/141813-6a50be79193a669ea569658c535cd0d4.jpg

Sen blev det lite provkörning och felsökning av det. Hade haft problem med lite krypströmmar och störningar. Men har nog hittat vad dom berott på o kunnat åtgärda dom
Så nu fungerar det som det ska o varierar flödet efter laddtrycket smile

468 Inlägg
Skrivet måndag 14:43 #38

Trevligt projekt! Följer smile


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang