Hyundai i30 diesel lägger av vid gaspådrag

DiskBengt Inte Feltema
2 december 2018 · 156 Inlägg

Tjena!

Sökt runt men hittar inget kring just detta. Har problem med tjejens i30 CRDi -10, gått knappt 12k, som motorn dör på vid lite "förhöjd arbetsbörda". Den fungerar och går som den ska vid "normal" och lugn körning, men gasar man på över typ 2/3, oavsett hastighet och växel, så det blir lite tryck och man känner turbon arbeta så lägger den av efter ett par sekunder. Det går inte att starta rullande på växeln eller direkt på nyckeln, men vrider man av helt och startar så går den igång direkt och går precis som vanligt igen (ända till gaspådrag).

I övrigt inga konstigheter. Inga lampor, inga symptom, synliga fel eller ljud. Att torgasa går nästan helt bra, upp till 3000 varv inga problem, kommer man över så tvekar den till lite när den kommer ner på tomgången innan den stabiliseras.

Alla tips och idéer mottages tacksamt. smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
CrazyBone
3 december 2018 · 128 Inlägg

Byt bränslefiltret, så ska du se att den kommer gå fint.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
DiskBengt Inte Feltema
6 december 2018 · 156 Inlägg

CrazyBone skrev:
Byt bränslefiltret, så ska du se att den kommer gå fint.

Tror du att det kan vara så enkelt? Inget partikelfilter eller dylikt?

Har i alla fall stoppat i STP Complete System Cleaner-grej och kört 15-tal mil utan någon effekt.

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Snurriis
6 december 2018 · 761 Inlägg

Alger i bränslet troligt vis å vid belastning av bilen så går den i fail safe

zemet
6 december 2018 · 4 030 Inlägg

Vatten i bränslefiltret gissar jag på. Byt bränslefilter så funkar den nog. Min diesel var precis likadan när jag hade vatten i filtret.

Vissa filter har en plugg i botten så man kan tappa av vattnet själv utan att byta filter, det är värt att kolla på.

CrazyBone
6 december 2018 · 128 Inlägg

Det är samma motor som sitter i kia ceed.
Jag hade exakt samma symptom,  bytte bränslefiltret.  Då gick bilen som vanligt igen.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Meaganeowner
7 december 2018 · 2 250 Inlägg

Å så lossar man filteradaptern ( med anslutna slangar) eller slangarna först, i övre änden på filtret, innan man öppnar dräneringspluggen i botten av filtret. Annars sugs vattnet i filtret ned i tanken igen.
Vilket inte är meningen, för då får du samma problem igen.
Tanken är ju att tömma filtret på vatten först. Detta oavsett om man ska byta filter eller bara tappa ur vatten.

DiskBengt Inte Feltema
15 februari 2019 · 156 Inlägg

Tack för alla svar! Det var som de flesta trodde, bränslefiltret smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang