Hur hade ni gjort i min situation ang anställning?

Avresto
9 december 2018 · 202 Inlägg

Hej

Jag är i valet och kvalet mellan två anställningar.

Jag är i dag anställd tillsvidare på ett bemanningsbolag men har nu fått möjlighet att börja på ett annat företag med en visstidsanställning i 6 månader som sedan är tänkt att bli en tillsvidaretjänst.

Vilket är klokast att välja?

Jag vill gärna ha trygghet och stabilitet.
Jag är dessutom 30år och har en dotter.

Mycket tacksam för svar smile

KolGruvan
9 december 2018 · 1 450 Inlägg

Om det nya företaget du kollar på innebär att du blir anställd av företaget hade ja valt det.
Man vet ju aldrig vad som kan hända om man är uthyrd till nåt företag

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 december 2018 · 13 674 Inlägg

Försök komma ifrån ett bemanningsföretag så fort som går. 

Min sambo har oxå ett jäkla dilemma med jobb hon har varit på samma ställe i 8år och blivit headhuntad och fått erbjudande om jobb.  Man vet ju vad man har men aldrig vad man får.   Eftersom hon är först in där hon jobbar så är ju en sån anställning jävligt säker.  Enda är löneutvecklingen varit kass..    Får du mer i lön är det ju bara att köra på. Och framför allt komma ifrån en osäker anställning som dessa bemanningföretagen är

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Putteliten
9 december 2018 · 9 068 Inlägg

Alla arbetsgivare kör med 6 månader provanställning. Är det ett jobb du vill ha, och känner att allt runtomkring är rätt så kör. Ser du bara till att vara lite framåt och sköter dig så går allt bra.

Slim
9 december 2018 · 340 Inlägg

Är det allmänn visstid du kommer få på det nya? Den anställningsformen har dålig trygghet(läs ingen), MEN får du räkna av den anställningstiden om du sedan blir tillsvidare slipper du provanställningen om du jobbat 6mån. I det fallet är det väl ok och att se som att du byter arbetsgivare med normala villkor.

Sedan innebär väl tillsvidare på bemanningsbolag att du har en tillsvidareanställning dvs trygghet, men inte kan vara säker på var du jobbar?

Det är viktigt att inte blanda ihop anställningsform och upplevd bild av bemanningsbolag.

Var noga och ta reda på vad som gäller vid de olika anställningarna du tittar på. Det kan skilja från olika kollektivavtal. Det är en risk att byta jobb, men det slutar också ofta med ett bättre jobb med mer lön...

___
10 december 2018 · 588 Inlägg

Allt går att förhandla tongue beror ju helt på vad det är för jobb osv. Tycker det lät märkligt att ha en visstid först för att sen övergå till fast, varför inte en provanställning med en gång?

Senast redigerat av ___ (10 december 2018)

torsen
10 december 2018 · 7 198 Inlägg

Ha i minnet att man kan bli övertalig även om man har en tillsvidareanställning(kallades fast anställning förr).
Gå mera på om företaget/anställningen verkar trevlig och om företaget är stabilt.
Att kolla upp företaget är inte svårt.
Även om jag personligen inte gillar facket, men alltid har varit fackansluten, så tror jag facket kan lämna uppgifter om företaget.
Hög lön är inte det viktigaste, den kan komma om man sköter sig och är lojal.
Viktigast är, tycker jag, en säker anställning i ett företag med gott anseende.

zemet
10 december 2018 · 4 030 Inlägg

Målet måste vara att ta dig bort ifrån bemanningsföretaget.

Men följ torsens tips och kolla upp företaget innan.

Slim
10 december 2018 · 340 Inlägg

___ skrev:
Allt går att förhandla tongue beror ju helt på vad det är för jobb osv. Tycker det lät märkligt att ha en visstid först för att sen övergå till fast, varför inte en provanställning med en gång?

Det kan handla om att tjänsten inte är förhandlad och man vill pröva både person och tjänst innan man tillsätter.
Provanställningen har som jag ser det samma otrygghet(inget krav på motivering vid uppsägning), men med den stora skillnaden att det finns en tillsvidaretjänst klar om ingen avbryter processen. Vid allmän visstid finns inte den kopplingen annat än ett ev muntligt löfte och sådant kan ju förändras...

Allmän visstid är väl egentligen främst tänkt för att vara en tillfällig tjänst vid hög arbetsbelastning.

Jag har själv anställt en hel del och även byggt avdelningar och format tjänster. Utifrån mina erfarenheter skulle jag inte säga att det behöver ligga en hund begraven, men att man bör vara medveten om att situationen kring en allmän visstidsanställning lättare kan förändras än motsvarande tillsvidare med provanställning.

Det skulle vara intressant att veta dels om kollektivavtal finns och sedan arbetsgivarens motivering till varför man väljer allmän visstid framför tillvidare med provanställning.

Har TS jobbat/haft kontakt med företaget tidigare?

Avresto
10 december 2018 · 202 Inlägg

Slim skrev:

___ skrev:
Allt går att förhandla tongue beror ju helt på vad det är för jobb osv. Tycker det lät märkligt att ha en visstid först för att sen övergå till fast, varför inte en provanställning med en gång?

Det kan handla om att tjänsten inte är förhandlad och man vill pröva både person och tjänst innan man tillsätter.
Provanställningen har som jag ser det samma otrygghet(inget krav på motivering vid uppsägning), men med den stora skillnaden att det finns en tillsvidaretjänst klar om ingen avbryter processen. Vid allmän visstid finns inte den kopplingen annat än ett ev muntligt löfte och sådant kan ju förändras...

Allmän visstid är väl egentligen främst tänkt för att vara en tillfällig tjänst vid hög arbetsbelastning.

Jag har själv anställt en hel del och även byggt avdelningar och format tjänster. Utifrån mina erfarenheter skulle jag inte säga att det behöver ligga en hund begraven, men att man bör vara medveten om att situationen kring en allmän visstidsanställning lättare kan förändras än motsvarande tillsvidare med provanställning.

Det skulle vara intressant att veta dels om kollektivavtal finns och sedan arbetsgivarens motivering till varför man väljer allmän visstid framför tillvidare med provanställning.

Har TS jobbat/haft kontakt med företaget tidigare?

Jag har varit på plats och haft intervjun.

Anställningen med Allmän visstid börjar via ett bemanningsbolag men företaget som jag ska börja hos står för kläder osv.

Det är bara jag och en till som kommer börja så det är inte många som det brukar vara på de ställen som jag tidigare arbetat som inhyrd åt.

Är det något stabilt över det hela eller sitter man ändå löst?

spillolja
10 december 2018 · 4 014 Inlägg

Vill en arbetsgivare ha bort någon så finns alltid kryphål, välj i första hand jobb som ni helst vill hålla på med, det finns disskussion om att luckra upp turorningsreglerna i LAS, dock kommer det troligen inte att ske vid själva regeringbildningen utan senare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2018 · 17 380 Inlägg

Var i en liknande situation förra året. Tog chansen. ( jag är 40+ och har tre barn) och ångrar inte detta en sekund. Hade ju full A-kassa så vad tusan...

Fick en visstid på endast en månad! Företaget hade panik och akut personalbrist. Men chans till mer... Det blev flera månader till och nya avtal skrevs varje månad. Sen blev det 3-månaders intervall och efter det fast anställning. Inte någon monsterlön och jag fick verkligen börja i botten. Men: Bara 9 km till jobbet, i en riktning som innebar noll trafik. Bra arbetstider 7-16 och sluta tidigare på fredagar och jag har en fast plats att gå till.

Nu: ett och ett halvt år senare så har jag kommit upp mig rejält och har ett arbete som jag stormtrivs med. Fick lite bättre lön under resans gång dessutom. De ville väl prova mig ordentligt först. Så jag inte var en sån som slet upp mobilen så fort tillfälle gavs. Den kollar jag i på rasterna bara. Sånt gillar arbetsgivare.

Så verkar jobbet bra och du tror att du kan trivas? Tja, chansa eller inte?

Just do it!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 december 2018 · 13 674 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Var i en liknande situation förra året. Tog chansen. ( jag är 40+ och har tre barn) och ångrar inte detta en sekund. Hade ju full A-kassa så vad tusan...

Fick en visstid på endast en månad! Företaget hade panik och akut personalbrist. Men chans till mer... Det blev flera månader till och nya avtal skrevs varje månad. Sen blev det 3-månaders intervall och efter det fast anställning. Inte någon monsterlön och jag fick verkligen börja i botten. Men: Bara 9 km till jobbet, i en riktning som innebar noll trafik. Bra arbetstider 7-16 och sluta tidigare på fredagar och jag har en fast plats att gå till.

Nu: ett och ett halvt år senare så har jag kommit upp mig rejält och har ett arbete som jag stormtrivs med. Fick lite bättre lön under resans gång dessutom. De ville väl prova mig ordentligt först. Så jag inte var en sån som slet upp mobilen så fort tillfälle gavs. Den kollar jag i på rasterna bara. Sånt gillar arbetsgivare.

Så verkar jobbet bra och du tror att du kan trivas? Tja, chansa eller inte?

Just do it!

På mitt jobb får jag nog ihop snitt med 2timmar Youtube varje dag.  På arbetstid. Utan gnäll från chefen..     Men så blir man sittande i timmar utan något att göra rätt ofta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 december 2018 · 4 917 Inlägg

Man lever BARA 1 gång..
Tror jag..
Så vad väntar du på?smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2018 · 17 380 Inlägg

bagatellen skrev:
Man lever BARA 1 gång..
Tror jag..
Så vad väntar du på?smile

Det finns flera alternativ:
1. Skit i det och var fastanställd. Ångra sedan att du inte tog chansen.
2. Ta chansen och inse att du gjort fel. Skitföretag.
3. Ta chansen och inse att du gjort det bästa valet i ditt liv hittills.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang