Köpråd 100-150K

Elmquist
9 december 2018 · 28 Inlägg

Hej!

Väldigt kluven gällande köp av ny bil. Från början var jag inne på 2010 Passat R-Line DSG 2.0 TDI. Men nu har jag fastnat för F31 318/320D eller V60. Helst automat och 140+ hk, kombi/halvkombi.

Till en start är jag osäker på om diesel är rätt, pendlar ej men kommer ändå upp i 1500-2000mil per år, både kortare resor (enkel 2-3mil) men även längre resor regelbundet. Utbudet är ju så mycket större på diesel.

Kör manuellt just nu och hade varit skönt att gå över till automatare, men det känns som man bör köpa en bil där maskinskada fortfarande gäller då, och då faller passaten bort. Är även medveten om problemen kring VAG/DSG och vet inte om det är klokt att ge sig in på det. Vad tycker ni? Med denna ungefärliga budget är det värt att köpa bil med maskinskade eller finns det bra exempel på bilar kring 100k som fortfarande är driftsäkra och kanske till och med automat?

Frågan är om diesel är rätt eller fel för mig, om det är värt att ge 50-60k extra för en F31 som har något år kvar på maskinskade. Eller om jag borde avfärda diesel och gå på bensin istället?

Om man tittar på bensin har jag fått upp ögonen för V60 T3/T4, dock hittar jag nästan bara manuell.

Två exempel;

https://mobil.blocket.se/annons/skane/v … n/81576956 V60 bensin manuell 139tkr

https://mobil.blocket.se/annons/soderma … a/80584135 318D automat

Har ni några andra förslag? Helst kombi/halv och lite ös i.

Tacksam för svar!

amazinjoey
10 december 2018 · 1 138 Inlägg
Jokabsson
10 december 2018 · 1 172 Inlägg

Spana in Kia Cee'd!
Du har 6 års nybilsgaranti kvar på en kärra från 2017. Ska du ändå lägga uppåt 150 000kr för något driftsäkert, så är det väl en god idé att köpa något så nytt som möjligt med garanti kvar.

Exempel:
https://www.blocket.se/kristianstad/Kia … 21&w=2

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
jaka54
10 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad vill du ha ut av bilen? Tyst! Komfortabel? Bensinsnål? Prestige?

Elmquist
10 december 2018 · 28 Inlägg

Tack för alla svar! Bra exempel, så diesel verkar inte uteslutet för min del eller? Prestige, jovisst men till en gräns. Kör en Ford focus som snittar 0,85 och hade väldigt gärna ha något snålare men med mer effekt. Gärna en tystare och mer komfortabel bil också. Tack på förhand

Elmquist
10 december 2018 · 28 Inlägg

Finns det annars några säkra alternativ närmre 100K?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 december 2018 · 17 380 Inlägg

Kia ceed som nämnts innan. Med dieseln och automat är den en trevlig bekantskap. Men dessa är mycket populära och säljs fort. Så tillgången är begränsad och betänketiden lika så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Elmquist
10 december 2018 · 28 Inlägg

Okej, om man vill ha något ”lite roligare” hur hade ni resonerat då?

Utmarks-Loke
10 december 2018 · 5 813 Inlägg

Elmquist skrev:
Okej, om man vill ha något ”lite roligare” hur hade ni resonerat då?

Då är det inte mycket annat än BMW:n av de nämnda bilarna att välja mellan. De övriga är i princip enbart för A-till-B-förflyttning.

Elmquist
10 december 2018 · 28 Inlägg

Okej, och det är lite det jag vill ifrån. Vill ha praktisk körglädje, men är en f31 318d/320d 8-10K mil ett bra köp, med tanke på min körstil?

jaka54
10 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Eftersom jag gillar Audi så säger jag Audi A4 avant (både diesel och bensin)! Tyst! Kvalitet och körglad.

Elmquist
10 december 2018 · 28 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Eftersom jag gillar Audi så säger jag Audi A4 avant (både diesel och bensin)! Tyst! Kvalitet och körglad.

Bensinmotorerna har jag hört inte ska vara något vidare? Diesel har jag dock inte hört något om och automatlådorna i dem delar inte problematiken från DSG då?

Jokabsson
10 december 2018 · 1 172 Inlägg

Elmquist skrev:
Okej, och det är lite det jag vill ifrån. Vill ha praktisk körglädje, men är en f31 318d/320d 8-10K mil ett bra köp, med tanke på min körstil?

Rekommenderar i så fall 320d långt före 318d!
318d må vara marginellt billigare i inköp, men den har identiska driftskostnader med 320d men den senare nämnda är oändligt roligare att köra. 320d är en "perfekt" blandning av körglädje och ekonomi. Finns många välutrustade M-sport till bra pris dessutom, pga den rådande diesel-skräcken smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Elmquist
11 december 2018 · 28 Inlägg

Cracksoup skrev:

Elmquist skrev:
Okej, och det är lite det jag vill ifrån. Vill ha praktisk körglädje, men är en f31 318d/320d 8-10K mil ett bra köp, med tanke på min körstil?

Rekommenderar i så fall 320d långt före 318d!
318d må vara marginellt billigare i inköp, men den har identiska driftskostnader med 320d men den senare nämnda är oändligt roligare att köra. 320d är en "perfekt" blandning av körglädje och ekonomi. Finns många välutrustade M-sport till bra pris dessutom, pga den rådande diesel-skräcken smile

Ja, det känns som det! Dock har jag aldrig hottat någon M-sport till dem budgeten utan ”Sportline” som är snygga i sig smile Men då tolkar jag det som att diesel ändå inte är så dumt trots min körstil? smile

Jokabsson
11 december 2018 · 1 172 Inlägg

Elmquist skrev:

Cracksoup skrev:

Elmquist skrev:
Okej, och det är lite det jag vill ifrån. Vill ha praktisk körglädje, men är en f31 318d/320d 8-10K mil ett bra köp, med tanke på min körstil?

Rekommenderar i så fall 320d långt före 318d!
318d må vara marginellt billigare i inköp, men den har identiska driftskostnader med 320d men den senare nämnda är oändligt roligare att köra. 320d är en "perfekt" blandning av körglädje och ekonomi. Finns många välutrustade M-sport till bra pris dessutom, pga den rådande diesel-skräcken smile

Ja, det känns som det! Dock har jag aldrig hottat någon M-sport till dem budgeten utan ”Sportline” som är snygga i sig smile Men då tolkar jag det som att diesel ändå inte är så dumt trots min körstil? smile

Ett modernt partikelfilter kräver att man kör ca 30 minuter på lands/motorväg, dvs ca 5 mil för att starta regenereringen. 2-3 mil duger alltså inte för att få bilen genomvarm. Det går att köra mestadels kortare rundor med en dieselbil, så länge man  någon gång ibland tar ut den på längre resor så att partikelfiltret får en chans att sota ur.

Om en dieselbil passar för dig beror på hur mycket du planerar att köra de längre rundorna och hur mycket du kommer köra bilen utan att få den riktigt genomvarm. Det finns inget facit för hur länge bilen kommer klara korta rundor, men det blir bökigt dagen då partikelfiltret sätter igen.

Var medveten om riskerna och gör ditt val därefter! Förr var diesel mycket dyrare att köpa, men nu har det vänt totalt, så det behöver inte alls vara dumt att köpa en diesel.

Senast redigerat av Cracksoup (11 december 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Elmquist
11 december 2018 · 28 Inlägg

Cracksoup skrev:

Elmquist skrev:

Cracksoup skrev:

Rekommenderar i så fall 320d långt före 318d!
318d må vara marginellt billigare i inköp, men den har identiska driftskostnader med 320d men den senare nämnda är oändligt roligare att köra. 320d är en "perfekt" blandning av körglädje och ekonomi. Finns många välutrustade M-sport till bra pris dessutom, pga den rådande diesel-skräcken smile

Ja, det känns som det! Dock har jag aldrig hottat någon M-sport till dem budgeten utan ”Sportline” som är snygga i sig smile Men då tolkar jag det som att diesel ändå inte är så dumt trots min körstil? smile

Ett modernt partikelfilter kräver att man kör ca 30 minuter på lands/motorväg, dvs ca 5 mil för att starta regenereringen. 2-3 mil duger alltså inte för att få bilen genomvarm. Det går att köra mestadels kortare rundor med en dieselbil, så länge man  någon gång ibland tar ut den på längre resor så att partikelfiltret får en chans att sota ur.

Om en dieselbil passar för dig beror på hur mycket du planerar att köra de längre rundorna och hur mycket du kommer köra bilen utan att få den riktigt genomvarm. Det finns inget facit för hur länge bilen kommer klara korta rundor, men det blir bökigt dagen då partikelfiltret sätter igen.

Var medveten om riskerna och gör ditt val därefter! Förr var diesel mycket dyrare att köpa, men nu har det vänt totalt, så det behöver inte alls vara dumt att köpa en diesel.

Förstår! smile Den dag det sätter igen, kan man inte ta bort filtret då eller det är inte godkänt? Finns det sätt att kringgå det ifall det skulle sätta igen?

amazinjoey
11 december 2018 · 1 138 Inlägg

Elmquist skrev:

Cracksoup skrev:

Elmquist skrev:

Ja, det känns som det! Dock har jag aldrig hottat någon M-sport till dem budgeten utan ”Sportline” som är snygga i sig smile Men då tolkar jag det som att diesel ändå inte är så dumt trots min körstil? smile

Ett modernt partikelfilter kräver att man kör ca 30 minuter på lands/motorväg, dvs ca 5 mil för att starta regenereringen. 2-3 mil duger alltså inte för att få bilen genomvarm. Det går att köra mestadels kortare rundor med en dieselbil, så länge man  någon gång ibland tar ut den på längre resor så att partikelfiltret får en chans att sota ur.

Om en dieselbil passar för dig beror på hur mycket du planerar att köra de längre rundorna och hur mycket du kommer köra bilen utan att få den riktigt genomvarm. Det finns inget facit för hur länge bilen kommer klara korta rundor, men det blir bökigt dagen då partikelfiltret sätter igen.

Var medveten om riskerna och gör ditt val därefter! Förr var diesel mycket dyrare att köpa, men nu har det vänt totalt, så det behöver inte alls vara dumt att köpa en diesel.

Förstår! smile Den dag det sätter igen, kan man inte ta bort filtret då eller det är inte godkänt? Finns det sätt att kringgå det ifall det skulle sätta igen?

Inte med nya besiktningsreglerna...

Elmquist
13 december 2018 · 28 Inlägg

Blir en del smårundor så vettifasen med diesel ändå, svååårt. Vilken tror ni av dessa hade varit smartast rent ekonomisk?

https://mobil.blocket.se/annons/vastman … g/81814934

https://mobil.blocket.se/annons/skane/v … n/81576956

Om man tänkt ha bilen ett par år.

amazinjoey
14 december 2018 · 1 138 Inlägg

Elmquist skrev:
Blir en del smårundor så vettifasen med diesel ändå, svååårt. Vilken tror ni av dessa hade varit smartast rent ekonomisk?

https://mobil.blocket.se/annons/vastman … g/81814934

https://mobil.blocket.se/annons/skane/v … n/81576956

Om man tänkt ha bilen ett par år.

En hybrid som Auris...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang