Ratten skakar trots hjulinställning - Saab 900 2,0T 1998

Audin86
10 december 2018 · 19 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem som jag inte blir klok på. Frågat runt och ingen vet riktigt vad det beror på..
Är inte så jättepepp på att lämna in kärran och betala för att folk ska gissa sig fram att det kanske kan bli bättre.

Så hoppas jag kan bli lite klokare med hjälp av er. och förhoppningsvis någon som vet vad det kan
vara för fel.

Är en Saab 900 2,0t årsmodell 1998.

Kan börja berätta att ratten känns sned. När jag ska köra rakt fram så måste jag vrida ratten lite till vänster.
Ratten skakar och vrider sig fram och tillbaka när jag kör på låga hastigheter (20-50km/h) när jag satte på vinterdäcken med dubb.
Vid högre hastigheter så slutar det då och då.
Förut när sommardäcken satt på så skakade ratten runt 90km/h och uppåt.

Ska tilläggas att däcken är köpta billigt på blocket och var några år gamla, men helt okej mönster kvar.

Lämnade in bilen för en hjulinställning samt balansering för en vecka sedan. Men problemet kvarstår.
Dom sa att det inte var något fel på bromsskivorna.
På bilbesiktningen sa dom ingenting. Allt såg helt okej ut.

Kan det vara nya däck som man ska köpa för att få det att sluta?
Vad kan det bero på att ratten är sned?




Redigerade rubriken en aning.

Med vänlig hälsning mod

zzr94092
10 december 2018 · 4 385 Inlägg

Kolla så du inte har cordsläpp på något framdäck.

Mrsaab99turbo
10 december 2018 · 103 Inlägg

Prova att skifta vänster bak med vänster fram. Provkör och se om det hjälper. Om inte skifta höger bak med höger fram. Provkör på nytt.
Sedan kolla så det inte är glapp i styrleder eller länkarmar dock borde detta provats om du har gjort en hjulinställning.

zzr94092
10 december 2018 · 4 385 Inlägg

Är ju bes.  Kan ju knappt vara glappet i lederna då.

Audin86
10 december 2018 · 19 Inlägg

Tack för svaren!

Besiktad för mindre än 2 veckor sedan.
Började dra och skaka i ratten mycket mer efter hjulinställningen och balanseringen.
Ska börja med att kolla det där med cordsläpp imorgon när det är ljust.  smile

Steff240
11 december 2018 · 1 016 Inlägg

Fick du fälgar med till däcken du köpte? Skulle ju eventuellt kunna vara skeva eller något...
Det kanske behövs navringar också för att centrera fälgen ordentligt på navet, många som missar det hmm

torsen
11 december 2018 · 7 233 Inlägg

Saaben86
skrev:

Kan det vara nya däck som man ska köpa för att få det att sluta? Förmodligen - JA.
Vad kan det bero på att ratten är sned? Förmodligen styrarmar olika/fel justerade efter framvagnsinställningen = åk tillbaka till gummigubben/verkstaden och klaga. I en hjulinställning, eller fyrhjulskontroll med justering som det heter, ska kontroll och justering rattläge ingå.

[/i]

Audin86
11 december 2018 · 19 Inlägg

Ska bara meddela att problemet är löst.

Åkte till en renodlad däckfirma som fick kika på felet.
Det visade sig att ett däck var lite slitet och killen på tidigare bilverkstad som balanserat däcken hade satt tre tyngder på bak- och tre på framsidan om jag förstod det rätt.
Dom sa i alla fall att det såg ut som en praktikant hade försökt sig på att balansera utan handledning. smile

Man tycker ju att dom borde sagt något om däcket när man hämtade ut bilen, men men..nu har det slutat skaka och vibrera i ratten.

Tack för era svar!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 december 2018 · 4 917 Inlägg

Då får du balansera om sommardäcken till våren eftersom dina vinterdäck går bra nu..

Senast redigerat av bagatellen (11 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang