BMW E46 går i kok

192 Inlägg
Skrivet 12 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #1

Lite små problem med bilen, Köpte den nyligen, Efter 3 dagar började kylaren läcka. köpte hem en ny kylare och bytte den.
Nu efter ca 5km körning går bilen i kok.
tempmätaren visar bra i mitten. kylsystemet är luftat och rätt nivå, Elfläkten tvekar jag på om den fungerar,
Men tempmätaren visar ju som sagt ändå bra, så borde inte spela någon roll..
Oljan är inte grädde så topplockspackningen är fortfarande hel

Någon som vet vad det kan vara?

https://www1.garaget.org/archive/180/179300/414973/414973-3907628.jpg

370 Inlägg
Skrivet 12 december 2018 #2

Envis luftficka som ligger kvar i systemet

1 492 Inlägg
Skrivet 13 december 2018 #3

Ja, nästan garanterat mer luftning som behövs.

192 Inlägg
Skrivet 13 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #4

Okej bara gå ut o testa igen, återkommer om problemet kvarstår smile

1 774 Inlägg
Skrivet 13 december 2018 #5

Kylsystemet är inte tätt! Blir inget tryck i detta när motorn blir varm, och då kokar den.

Trycket regleras oftast av en av de två ventiler som sitter i expansionskärlets lock.
Kan vara en kompinerad ventil. Där det även är en typ backventil, som släpper in luft när kylvätskan svalnar. Annars sugs slangar mm ihop.

Givetvis kan det även vara sprickor i expansionskärlet o s v, som släpper ut trycket.

Alla verkstäder har utrustning för provtryckning av kylsystem.

Men byt lock först... om det är där ventilerna sitter. Köp på t ex Skruvat.se

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2018)

192 Inlägg
Skrivet 14 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #6

Är jag bara jättenojjig eller kan topplockspackningen ha gått?

Har luftat systemet ordentligt, bilen håller stabila 90 grader allt är frid o fröjd

men öppnade huven o kände på kylarslangen och den är relativt hård.  lite smått med grädde på oljelocket också, visst det är kallt och fuktigt ute men jag är alldeles för nojjig när det gäller bilar smile

1 492 Inlägg
Skrivet 14 december 2018 #7

Förstår det, när BMW:s sexor börjar krångla med kylvattnet kan vem som helst börja svettas big_smile

192 Inlägg
Skrivet 14 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #8

Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Forum- och sitemoderator · 11 386 Inlägg
Skrivet 14 december 2018 #9

ttefwes skrev:
Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Vi tar det från början: Hur har du luftat bilen?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
192 Inlägg
Skrivet 14 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #10

Hybrid_ skrev:

ttefwes skrev:
Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Vi tar det från början: Hur har du luftat bilen?

yes den är luftad

Forum- och sitemoderator · 24 154 Inlägg
Skrivet 14 december 2018 #11

ttefwes skrev:

Hybrid_ skrev:

ttefwes skrev:
Sitter bara en 4cyl N42b20 i denna, men blir ändå nojig när det blir lite grädde på oljelocket och kylarslangen är hård.. faan har ingen direkt tillgång till att kolla om det finns avgaser i kylarsystemet.

Men om kylarnivån är den samma som den var när jag hade luftat klart, borde egentligen inte vara någon fara?

Vi tar det från början: Hur har du luftat bilen?

yes den är luftad

Frågan var inte om utan hur.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Moderator och nattkreatur
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang