4 st 6x9 i hatthyllan

Brodix
13 december 2018 · 3 Inlägg

Har inte plats för nån baslåda då man behöver ha slicks, verktyg, öl etc i bagaget när man åker på street week el träffar med raggarbilen så tänkte använda 4 stDLS 960 Classic jag hade istället så man hör lite musik över 700+hk BB motorn. Man vill ju kunna poppa lite på ccw och andra cruisingar efter några öl.


Visade sig att ena paret gjort sitt så köpte impulsivt ett par gas 710 då de bara kostade 498kr hos brl för tillfället. Funderar nu om jag skulle köpt två par gas 710 och skippat Dls helt? Gas högtalarna så ok ut var tunga och hade större magneter än Dls, de ska dessutom parallell kopplas på steget så kanske bättre med 4 lika då?

Kommer det funka ok md 4 st och ingen låda? Och de ger lite tyngd iaf?

Meaganeowner
13 december 2018 · 2 250 Inlägg

Ser kanske fint ut med fyra högtalarelement i bakrutan, om det nu är viktigt. Kan väl gömma undan riktiga högtalare som får stå för ljudet.

Vill du ha ljud, för pengarna du investerar, så får du nog bygga en eller flera lådor.
Nu är det också som så att lådornas volym och utförande har stor betydelse. Vissa element går sönder om de inte spelar mot en låda.

Och inkopplingen är viktig, annars gör du över med slutsteg. Parallell-  och seriekoppla, tjohej. Vad tänker du med det?
Hur blir det med fasningen? Spelar det nån roll?

Orkade inte hålla på och bygga på plats, så jag slängde i typ större hemmahögtalare en gång i tiden. Tror det var Yamaha.

Så det är tyngden, som är viktigt, vid val av högtalare?

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2018)

Meaganeowner
13 december 2018 · 2 250 Inlägg

En gång i tiden, sågade vi till en hatthylla av tjock spånskiva. Byggde en helt tät skuff, bl a med en skiva bakom ryggstödet. Inga fladdrande plaststycken i bagagens sidor. Tätade med fogmassa och formskivor ut mot innerkärm o hjulhus.

Spelade fint, med två större nedsänkta och med fogmassa monterade element.

Fram blev det två element i hjulhusens övre kant. Automatiskt tätt utåt.

Brodix
14 december 2018 · 3 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ser kanske fint ut med fyra högtalarelement i bakrutan, om det nu är viktigt. Kan väl gömma undan riktiga högtalare som får stå för ljudet.

Vill du ha ljud, för pengarna du investerar, så får du nog bygga en eller flera lådor.
Nu är det också som så att lådornas volym och utförande har stor betydelse. Vissa element går sönder om de inte spelar mot en låda.

Och inkopplingen är viktig, annars gör du över med slutsteg. Parallell-  och seriekoppla, tjohej. Vad tänker du med det?
Hur blir det med fasningen? Spelar det nån roll?

Orkade inte hålla på och bygga på plats, så jag slängde i typ större hemmahögtalare en gång i tiden. Tror det var Yamaha.

Så det är tyngden, som är viktigt, vid val av högtalare?

Som sagt ingen plats för nån låda som jag skrev. Kommer montera dem under hatthyllan i en skiva och ha tyg över så de syns inte. Ja då steget är 2 ohm stabilt så parallellkopplar jag dem direkt ifrån steget finns tom beskrivet i stegets instruktions bok, du vet skillnaden mellan parallel och serie?
Fasningen på högtalarna? Givetvis kopplar jag dem likaväl parallell koppling.

Var inte din Yamaha på 8 ohm. Bara en? Då blev det väll inte stereo?

Tung brukar vara lika med stor magnet el magnet med stor tyngd vilken brukar kunna tyda på att högtalaren är bra och kan spela ok, sedan spelar väll andra komponenter viktig roll med.

Meaganeowner skrev:
En gång i tiden, sågade vi till en hatthylla av tjock spånskiva. Byggde en helt tät skuff, bl a med en skiva bakom ryggstödet. Inga fladdrande plaststycken i bagagens sidor. Tätade med fogmassa och formskivor ut mot innerkärm o hjulhus.

Spelade fint, med två större nedsänkta och med fogmassa monterade element.

Fram blev det två element i hjulhusens övre kant. Automatiskt tätt utåt.

Bra tips tror du det funkar med koffert fylld med slicks och delar? som sagt är en raggar/racer bil som är byggd för street week och lite cruising. Har inte plats mer än i hatthyllan och ville få lite ljud ur den iaf.

Bassiehof
14 december 2018 · 1 777 Inlägg

Problemet när alla högtalare delar samma "låda" (skuffen) blir ljudet enkelt uttryckt kasst. Då är det bästa om det är samma märke och modell annars får du problem med ojämn frekvensgång m m. Det finns färdiga lådor till 6x9 också. Med fas menar han förmodligen att du kopplar alla + till + och alla - till -.

En stor magnet har bättre kontroll över  konrörelser, men det beror i hög grad på konens vikt. Lätt bil, stor motor = cool

Senast redigerat av Bassiehof (14 december 2018)

Brodix
14 december 2018 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Problemet när alla högtalare delar samma "låda" (skuffen) blir ljudet enkelt uttryckt kasst. Då är det bästa om det är samma märke och modell annars får du problem med ojämn frekvensgång m m. Det finns färdiga lådor till 6x9 också. Med fas menar han förmodligen att du kopplar alla + till + och alla - till -.

Ja precis var så jag tänkte att det kanske vore bättre med 4 lika. Kanske lika bra att köpa ett par gas till då? Är rätt rejäl skuff på raggarbilen så även om det mesta är fyllt med delar blir det rätt mkt luft över dem iaf.
Ja men var ska jag sätta lådorna? Finns inte plats i skuff och inte på hatthyllan heller mot rutan.

Ja givetvis alla + till + och - till - annars lär det definitivt inte låta bra och de jobbar ju emot varandra då. Trodde han prata om nått annat kanske?

Meaganeowner
14 december 2018 · 2 250 Inlägg

Fasning... Konerna rör sig lika.

Typ alla ut samtidigt o s v.
Lätt att kontrollera med ett 9 V batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang