Sträv yta i cylinderlopp Audi 2.7t

Gustavssn
13 december 2018 · 19 Inlägg

Köpte en audi a6 2.7t som jag skulle byta topplockspackningar på. När jag fick ur motorpaketet och skruvade av topparna upptäckte jag en sträv yta i ett av cylinderloppen (se bild).

Vad kan detta bero på,  är det något att bry sig om?

Obs. Motorn har stått med vatten i loppen därav missfärgningar/korrosion wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219269/219269-3d28ed1d45ccf8d0fab2ca4be0e72c30.jpg

simlar
13 december 2018 · 5 516 Inlägg

Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.

Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.

Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Gustavssn
13 december 2018 · 19 Inlägg

simlar skrev:
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.

Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.

Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.

Tack för svar!
Måste faktiskt säga att jag inte håller med där riktigt. Detta är ett gjutjärnsblock. Såvitt jag vet användes Alusil enbart till aluminiumblocken. smile

zzr94092
13 december 2018 · 4 378 Inlägg

Prova att vattenslipa lite, tycker att det ser ut som rost.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2018 · 17 380 Inlägg

Audi... Byt packning och kör. Skaffa en bra försäkring. Den rasar väl snart igen och då blir den inlöst. Problemet löst. Köp en riktig bil sen big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
clabbe14
13 december 2018 · 76 Inlägg

Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

zzr94092
13 december 2018 · 4 378 Inlägg

FB  löser väl inte in en gammal bil pga.motorras?!

Senast redigerat av zzr94092 (13 december 2018)

candyweiss
13 december 2018 · 863 Inlägg

clabbe14 skrev:
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet sad
Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
lekman
14 december 2018 · 148 Inlägg

Att hona lite lätt med ett sånt där enkelt fjädrande honingsverktyg med kolven i lägsta läget, kan väl vara ett alternativ?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2018 · 13 673 Inlägg

candyweiss skrev:

clabbe14 skrev:
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet sad
Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.

Det är för dom bara tillverkar skräp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
14 december 2018 · 5 813 Inlägg

Gustavssn skrev:

simlar skrev:
Tycker skadan påminner om hur det ser ut i en snöskotercylinder där nikasilet släppt.

Googlat lite snabbt och verkar som att Audi använt Alusil på sina 2,7T vilket är likt nikasil vad jag förstått.

Så finns risk att din cylinder är skrot. Jag har dock inga egna erfarenheter av dessa motorer.

Tack för svar!
Måste faktiskt säga att jag inte håller med där riktigt. Detta är ett gjutjärnsblock. Såvitt jag vet användes Alusil enbart till aluminiumblocken. smile

Även om det där verkligen är gjutjärn ser det ut som något har släppt från ytan på cylinderloppet närmast topplocket. Man kan också se att metallen är helt ren där, till skillnad från resten av cylinderloppet. Frågan är mycket av ytan som släppt, om det går att hona bort eller om blocket ändå är skrot. Om det är gjutjärn går det nog att borra, men frågan är vad det skulle kosta inklusive kolvar med överdimension. För det räcker nog inte att bara borra en cylinder, man måste nog borra alla för att få balans?

jaka54
14 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Var är vändkanten? Om det är lite rost ovanför vändkanten gör ju inte det någonting!

candyweiss
14 december 2018 · 863 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

clabbe14 skrev:
Kul när en moderator kommer med konstruktiva lösningar...Suck.
/ Hälsningar Claes

Håller med, det är det som verkligen höjer nivån på forumet sad
Det bästa är att alla dessa fantastiska inlägg alltid är riktade mot allt som kommer från VAG.

Det är för dom bara tillverkar skräp

Men ni få som tycker det på detta i övrigt fantastiska forum, håll det för er själv.
Det är bara ett jävla tjatande om hur kasst allt är bara någon nämner VAG.
Vi är många fler som tycker tvärtemot, men vi tjatar inte konstant om det.
Enligt mig och flera släktingar, vänner och mängder av arbetskollegor är VAG
fantaska och de flesta håller sig till VAG eller återkommer efter något år med något
annat märke.
Så snälla lägg ner, ni förstör bara forumet.

Onödigt tillägg redigerat av moderator. Vi förstår din poäng. Sänk inte ribban därifrån.
Tack!
Mvh Caromania.

Senast redigerat av candyweiss (14 december 2018)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
caromania Forummoderator
14 december 2018 · 9 296 Inlägg

Så så, nu släpper vi TVn och återgår till ämnet. Och bara för att alla ska känna sig nöjda så skriver jag då att det gäller just alla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang