Volvo 740 GLE -87 INGEN GNISTA

Railmoose
13 december 2018 · 5 Inlägg

Hej alla bilkunniga!

Jag har en Volvo 740 GLE -87 med B230E motor som inte ger någon gnista och således inte startar.

Jag har också en fungerande 740 GLT -90 med B230F som jag använt i min felsökning. Jag prövade att ta tändspolen från min defekta GLE och satte in i min fungerande GLT, och det visade sig att tändspolen var hel i alla fall. Sedan prövade jag med 2 olika tändmoduler och skulle testa gnistan, men jag fick ingen gnista ändå. Jag har även mätt ström på tändspolen, så uppenbarligen får jag ström dit i alla fall. Jag har även tagit bort styrboxen/styrenheten under instrumentpanelen och tittat lite på den. Jag har inte felsökt den pga bristande kunskap, men vid första anblick så ser styrboxen hel och ren ut. Jag tog också lös fördelarlocket och skrapade bort all skit på de där polerna inuti locket. Jag rengjorde även kontaktytan till rotorn, men det fungerande ändå inte. Jag tog även fördelarlocket från min fungerande GLT och prövade starta, men jag fick fortfarande ingen gnista.

När jag vrider på nyckeln och ska försöka starta bilen, så går startmotorn men varvräknaren rör sig inte. Detta får mig att tro att hall-givaren är trasig. Jag kollade upp hur man felsökte en hall-givare på nätet, och sen gjorde jag följande:

Jag tog en tunn kabel och fäste i mittersta polen på kontakten till hall-givaren (det sitter 3 poler i kontakten) och sen mätte jag spänning mellan min temporärt ditsatta kabel och valfri jordpunkt i motorn, samtidigt som jag med hjälp av spärrskaft snurrade på vevaxeln så motorn gick runt. Enligt guiden på nätet så ska multimetern visa 0 - 0.7 volt (tror jag det var) vid två stycken lägen och 1.8 - 8 volt (om jag minns rätt) vid de 2 andra lägena. Jag snurrade på vevaxlen och mätte samtidigt spänningen som vid två lägen visade 0.6 och de andra två lägena visade den 5.6 eller något liknande. Det var i alla fall inom ramarna för vad guiden sade.

Efter denna felsökning av hall-givaren så trodde jag ju såklart att den var hel, så jag fortsatte att felsöka på andra saker såsom tändspolen och det andra jag räknade upp, men problemet kvarstår fortfarande. Kan det vara så att trots min felsökning så fungerar hall-givaren ändå inte? Varvräknaren rör sig inte och jag kan heller inte höra att bensinpumparna går igång. Vad tror ni om det här?

Mvh
Railmoose

Mew
13 december 2018 · 2 152 Inlägg

Testa med hallgivaren från din andra. Tar inte många minuter att ta loss. smile

Railmoose
13 december 2018 · 5 Inlägg

Mew skrev:
Testa med hallgivaren från din andra. Tar inte många minuter att ta loss. smile

Tack så mycket för svar! Dessvärre har min andra ingen hall-givare. Den har LH2.4 har jag läst.

jaka54
14 december 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du varvtalsgivare och tändlägesgivare?

Railmoose
14 december 2018 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du varvtalsgivare och tändlägesgivare?

Jag vet inte. Hur tar jag reda på det?

Aronson
14 december 2018 · 912 Inlägg

B230e har hallgivare i fördelaren ,,medans B230f 1988B och senare har LH2,4 med impulsgivare vid svänghjulet.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Railmoose
14 december 2018 · 5 Inlägg

Jag gick över till grannen och köpte hans hallgivare. Nu startar bilen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang