Xebers76
15 december 2018
· 2 265 Inlägg
Nu har vi kommit förbi 60000 visningar på denna tråden! Stort tack alla! även ni som följer i tystnad
Så, här kommer ett inlägg med 61 bilder!
Krängningshämmaren nyper i alla bussningar så den ligger inte helt rätt här
Syns i verkligheten men inte på bilden. K-staget lutar bakåt, så krängningshämmaren ska framåt, hur löser man det?
Spännband!
Nu kunde jag mäta ut var allt kommer att hamna!
Borrade hål i plåten
Svetsade muttrarna på insidan, dessa var nylock muttrar, notera att dem VAR det
Satte i en skruv och låste den med en mutter för att kunna ha något att sätta jorden i.
Sen kom mamma och började tvätta innerskärmen, man tackar
Svetsarna blev starka men verkligen inte fagra, svårt att komma åt med rätt vinkel, och ligga där under på rygg är inte bekvämt alls
Ligga där under med vinkelslipen var inte heller så betryggande men det gick fint
Målade med sprayburk, gick ganska bra med tanke på temperaturen som råder. Ställde en lampa under som jag fick för mig skulle värma upp färgen och plåten lite grann men det var nog mer att jag hoppades det skulle hjälpa Blev en häftig bild iaf
Svetsade anslutningarna på oljeavskiljaren, även inre delen av locket svetsades på plats
Hade faktiskt från början tänkt sätta den på plats med buntband, men det kändes inte helt bra, så gjorde riktiga fästen till den!
Nu ser fästet till krängningshämmaren helt förskräcklig ut
Vakuumförstärkaren satt tidigare på innerskärmen på förarsidan, men ska ha annat där nu, så den behövde en ny plats. När man endå är igång med att sätta saker i vägen för kylaren så varför inte fortsätta? Han har ju trots allt problem med att få upp temperaturen Gjorde ett ganska fult fäste i nederkant, men det blev riktigt stabilt! I ovankant blev den en skruv och plåtmutter igenom en plastkanal.
Ett skoställ från IKEA. Men det ska få donera metall för saker roligare än skor (i min värld iaf) xP
Det blev denna delen efter lite kapande, bockande och borrande.
Här ska PWM-modulen och tillhörande relä och säkring sitta
Till säkringen ingick kabelskor av denna typen. Jag hade inte verktyg till den så Biltema räddade dagen!
Man skalar kabeln så att kopparn sticker fram lika långt som kabelskon är djup i hålet, sedan klämmer man på mitten.
Andra ändan på denna kabeln ska till relät, och där sitter en annan typ av kabelsko. Dessa har man ett annat verktyg till, noga också att man skalar kabeln rätt.
Stiften böjer sig nästan alltid, så här har man bra tillfälle att böja tillbaks.
Suddig bild tyvärr men man ser endå. Kabelskon klämmer på två ställen, längst ut klämmer den endast i kopparn och längst in klämmer den på kabelhöljet. Gör man såhär blir det som starkast.
Jag tejpar alltid in kablarna för både säkerhet och utseende.
Här ser man också varför det är viktigt att ha något som täcker kabelskon. Den på reläet befinner sig väldigt nära plåten allt sitter i, jag har endå böjt ut fästet till reläet något lite grann. Men det räcker att man meckar med annat i motorrummet och råkar trycka till reläet så stiftet tar i plåten, då blir det kortslutning och då går säkringen Viktigt sånt här!
Nästa kabel skulle gå till batteriet, men såg att det ärgat väldigt mycket, så allt slipades rent och smörjdes in i polfett. Ser inte vackert ut även efter det vart fixat, den batteripolen har haft ett tufft liv antagligen
gröpt väck gammalt material med en mejsel, det går att hyvla bort material faktiskt
Polen slipad och inkletad
Mamma fixade skruven med en kniv och stålborste
På plats igen men ser bra sletet ut endå
Och med det gjort fick jag nästa kabel färdig
Godnatt bilen!
Men en sak till!
Mamma ville diska expansionkärlet.
Vet inte vad hon använt men det var något starkt iaf! Nu får den stå över natten med -vad det nu är som är i den- så får vi se om den blir snyggare
Här står det:
94 10 17
-40
Och det var inte igår, jag var bara några månader gammal den dagen