Volvo 740 kupéfläkten felar

h0lmqvistarN
15 december 2018 · 6 Inlägg

Har en -88 740 med en vanlig värmefläkt (Inte AC) som bara går ibland. Har tidigare bytt säkring, men gjorde ingenting. Ibland när man kör kan den bara hoppa igång av sig själv, men oftast är den död eller väldigt lite värme ut på framrutan i alla fall, vilket kan vara lite kul att ha nu när vi har 30 minusgrader här. Hursomhelst, plockade lös fläkten nu ikväll, och höll den i handen. Startade bilen och vred igång fläkten på 3an och 4an, hände ingenting. Sedan skakade jag på fläkten, och då gick den igång, vet inte om den gick bra eller dåligt, har aldrig gjort så med en som jag vet är frisk smile Tror ni att det skulle hjälpa om jag skulle ta fläkten från en annan 740 och sätta i? Eller är det nått vanligt fel på nått annat jag missat? hmm

jaka54
15 december 2018 · 5 657 Inlägg

Hej!
Kan vara kolen som behöver bytas ...eller kommutatorn som är utsliten.
Pröva med en annan fläkt först!
Men sitter det inte en "grej" bakom handskfacket som styr fläktmotorn?? Var ett tag sedan jag hjälpte brorsan som hade en -87:a 745 med samma typ av fel som du beskriver...

h0lmqvistarN
16 december 2018 · 6 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan vara kolen som behöver bytas ...eller kommutatorn som är utsliten.
Pröva med en annan fläkt först!
Men sitter det inte en "grej" bakom handskfacket som styr fläktmotorn?? Var ett tag sedan jag hjälpte brorsan som hade en -87:a 745 med samma typ av fel som du beskriver...

Ingen aning, ska till garaget imorrn igen och byta stolar och lite sånt, kan lägga upp en bild på hur det ser ut bakom handsfacket! Jo, farsan trodde också att det var kolen som var slut, eftersom att det var typ som att den liksom inte riktigt orkade starta sig själv, men med lite hjälp orkade den snurra i alla fall. Ska kolla lite mer djupgående imorgon! smile

Aronson
16 december 2018 · 912 Inlägg

Felet sitter i fläktmotorn,som sagt troligen kolen som är på sista versen.
Byt fläkt.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang