Får besiktningstekniker slå hål på rostig plåt?

Slash Saabifierad
14 december 2018 · 2 023 Inlägg

Besiktigade precis min bil och besiktningsteknikern stod och hamrade i säkert en halv minut i ena hjulhuset för att sedan vinka dit mig och konstatera att det är rost i hjulhuset, då har han slagit hål i plåten.
Min fråga är: Är detta verkligen okej? man hör ju om det är rost utan att behöva slå hål på plåten?
Detta känns ungefär som om man skulle ha ett bakljus som sitter lite löst så skruvar besiktningsteknikerna loss bakljuset så att det verkligen sitter löst för att "konstatera" att bakljuset just sitter löst.

Så vad tror/tycker ni? är detta helt korrekt eller är det helt felaktigt?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
14 december 2018 · 901 Inlägg

det beror på hur ska du det det. I vilket fall som helst ta bort rost för din egen skull

Senast redigerat av gps18 (14 december 2018)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 december 2018 · 4 917 Inlägg

Jag darrar i knäna varje gång besiktarn tar fram hammaren. .sad
Men jag tror nog att det beror på att jag är lite gammal och rädd om min riskokare från -98.smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
14 december 2018 · 9 296 Inlägg

Förr var det standard att hammarn gick igenom både här och där. Det var ungefär lika reaktion på bilägarn som om en lampa hade varit trasig.
”Fan, nu måste jag byta lampa - igen”
”Fan, nu måste jag svetsa - igen”

Så ja, inget konstigt i det. Däremot har jag varit med om en kille som klippte upp 50cm på tröskeln på min rostiga Passat en gång. Domen blev en etta. Hur i helvete tänkte han där..?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
14 december 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Ser han/hon rost så är det väl logiskt att de kollar/hamrar och känner efter hur mycket rost det finns! -Bara bita i det sura äpplet och börja byta ut plåt och svetsa!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 december 2018 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ser han/hon rost så är det väl logiskt att de kollar/hamrar och känner efter hur mycket rost det finns! -Bara bita i det sura äpplet och börja byta ut plåt och svetsa!

SVETSA !?
Jag kör med glasfiber nu..
För den rostar väl inte..
Men hammaren avslöjar mig..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
15 december 2018 · 901 Inlägg

bagatellen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ser han/hon rost så är det väl logiskt att de kollar/hamrar och känner efter hur mycket rost det finns! -Bara bita i det sura äpplet och börja byta ut plåt och svetsa!

SVETSA !?
Jag kör med glasfiber nu..
För den rostar väl inte..
Men hammaren avslöjar mig..smile

större och-eller väsentliga bitar ska man svetsa o sen behandla med rostskydd
glasfiber är för små ytor att fylla

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
caromania Forummoderator
15 december 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ser han/hon rost så är det väl logiskt att de kollar/hamrar och känner efter hur mycket rost det finns! -Bara bita i det sura äpplet och börja byta ut plåt och svetsa!

Om du refererar till mitt inlägg så nej, det var inte försvarbart eftersom jag bara fick en ”etta” som det hette då, dvs att bilen godkändes och jag fick köra vidare. I det läget duger det alltså att laga med silvertejp. Självklart var det ok att hammaren gick igenom. Så kan man testa en bit bort.

”-Oj, där gick den också igenom. Du behöver laga dina trösklar här, men det blir ingen tvåa.”

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
15 december 2018 · 7 189 Inlägg

Misstänker man som besiktningstekniker att det finns rost på bärande delar så knackar man försiktigt till att börja med.
Hör man att det låter misstänkt = rostigt - så fortsätter man med lite kraftigare knackande.
Att man skulle klippa upp håller jag för osannolikt - inget man lär ut på ASB:s besiktningsskola.
Hur de utländska profitörerna, som inte skattar i Sverige, gör är för mig obekant.
Många nya bilbesiktningsföretag tar in arbetslösa med "bilintresse" för att hålla kostnaderna nere.
I vissa fall, när man misstänker omfattande rostangrepp i sidobalkar/"trösklar", och det finns stora skador, kan man tvingas bryta upp något för att konstatera om även säkerhetsbältenas infästning är angripna av rost.
Men klippa upp, det lärdes  alla fall inte ut på besiktningsskolan i Västerås på min tid.

caromania Forummoderator
15 december 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Misstänker man som besiktningstekniker att det finns rost på bärande delar så knackar man försiktigt till att börja med.
Hör man att det låter misstänkt = rostigt - så fortsätter man med lite kraftigare knackande.
Att man skulle klippa upp håller jag för osannolikt - inget man lär ut på ASB:s besiktningsskola.
Hur de utländska profitörerna, som inte skattar i Sverige, gör är för mig obekant.
Många nya bilbesiktningsföretag tar in arbetslösa med "bilintresse" för att hålla kostnaderna nere.
I vissa fall, när man misstänker omfattande rostangrepp i sidobalkar/"trösklar", och det finns stora skador, kan man tvingas bryta upp något för att konstatera om även säkerhetsbältenas infästning är angripna av rost.
Men klippa upp, det lärdes  alla fall inte ut på besiktningsskolan i Västerås på min tid.

Och det här var nog på ”din tid” för det skedde 1992-93. Jag reagerade av behandlingen men tolkade det som att det var en solklar tvåa, därav det överdrivna hamrandet. Men så var tydligen inte fallet. När jag väl fick pappret så ifrågasatte jag varför i h-e han gjort så om det ”bara blir en etta” men jag minns inte vad han sa då. Då hade jag ju svets och plåt hemma så det blev inget jätteprojekt, men om det hade varit tant Agda så hade hon ju kört runt med ett enormt hål rakt in i fackverket vilket hade dödat bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2018 · 13 644 Inlägg

bagatellen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ser han/hon rost så är det väl logiskt att de kollar/hamrar och känner efter hur mycket rost det finns! -Bara bita i det sura äpplet och börja byta ut plåt och svetsa!

SVETSA !?
Jag kör med glasfiber nu..
För den rostar väl inte..
Men hammaren avslöjar mig..smile

Det är för att du gör fel..     Klipp en plåt som täcker hålet ta sen glasfiberspackel fyll rost hålet och sen trycker du dit plåten..  Vips så låter det rätt..  Sen på med underedsmassa.  Av bara fan alltså riktigt ordenkligt  där du inte fått fusklaga. Sen lite tunnare på stället du fuskat.  När sen bes tittar så ser dom en jävla masa underedsmassa och dom tänker ååå här var det lagat och undersöker med hammaren men där är det ju bra där.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 december 2018 · 4 917 Inlägg

Det knepet känner nog besiktarn till..
Det är därför dom knackar med den vassa sidan på hammaren och inte den platta. .smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 december 2018 · 13 644 Inlägg

bagatellen skrev:
Det knepet känner nog besiktarn till..
Det är därför dom knackar med den vassa sidan på hammaren och inte den platta. .smile

Fixa ett hål i fästet på min gamla vento så.. Så det fungerade. Dom knacka på fel sida hela tiden..  Men det hade kvittst plåten var 1mm tjock så det svarade bra på knqckningar och 2bes efter min klarade den...   Så jävla dålig bil var det..  Hela bilen var upprostad

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
15 december 2018 · 9 296 Inlägg

bagatellen skrev:
Det knepet känner nog besiktarn till..
Det är därför dom knackar med den vassa sidan på hammaren och inte den platta. .smile

Jodå det funkar. Däremot får man skäll för att man lagt på ett tjockt lager underredsmassa men det får man ju ta. Då ber man om ursäkt och säger att ”när grannen hjälpte mig att svetsa så bad jag honom rostskydda ordentligt. Jag kan inget om bilar.”

Men på ett mer seriöst plan så är det självklart förkastligt att fuska oavsett hur.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
15 december 2018 · 10 157 Inlägg

1 gång har dom tagit fram hammare. Sade till honom rör du mitt fjäderben med den där så äre du som rostskyddsmålare och underredsbehandlar, för det finns ingen rost på denna bil han tog platta sidan nudda lite lätt och gick snopet vidare.

Ingen ska hamra på mina bilar så enkelt är det, är bilen så rostig köper jag den inte eller så rostlagar jag upp den.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
-jimmy
15 december 2018 · 377 Inlägg

Bra att di knacker så upprostade skitbilar upptäcks.

Knugcab
15 december 2018 · 5 111 Inlägg

Ja att det knackas är ju bra, men däremot tycker jag personligen att det är tillräckligt att det konstateras ATT det är rostigt. Att fortsätta knacka när det ändå är en solklar anmärkning vinner ingen på, det försvårar bara för mig att veta hur plåten sett ut från början om det knackas sönder totalt. Nu är det här min personliga ÅSIKT, skall tilläggas, innan någon kör upp 25 paragrafer i ansiktet på mig.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 december 2018 · 13 644 Inlägg
Kod:

caromania skrev:

bagatellen skrev:
Det knepet känner nog besiktarn till..
Det är därför dom knackar med den vassa sidan på hammaren och inte den platta. .smile

Jodå det funkar. Däremot får man skäll för att man lagt på ett tjockt lager underredsmassa men det får man ju ta. Då ber man om ursäkt och säger att ”när grannen hjälpte mig att svetsa så bad jag honom rostskydda ordentligt. Jag kan inget om bilar.”

Men på ett mer seriöst plan så är det självklart förkastligt att fuska oavsett hur.

Det är just derför man lägger tjockt där det är bra.. Då dras hammaren dit dom en magnet. Men jsg håller med man ska inte fuska. Och jag hade inte gjort det om jag inte blivit så trött efter en hel dag i garaget och svetsat den där äckliga skit bilen och vi missar ett hål..    Då fick det bli fusk.  Den skulle dock bara gå några månader men sen råka brorsan köra sönder någon äcklig saab eller nått så han fick bilen.   Motvilligt men sen råkade den gå igenom 2gånger till med samma fusk. Men var nog endå rätt seriös för att fuska. Jag hade iallfall en plåt satt där inte bara spackel och hönsnät

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
16 december 2018 · 7 189 Inlägg

Av vissa inlägg får jag den uppfattningen att man inte förstår varför bilprovningen finns till?
Den är ju till för att skydda dig själv så att krockzoner är intakta, att säkerhetsbälten har säkra infästningar och för övrigt fungerar, att kulleder i framhjulsupphängningar inte delar sig m m.
Kort sagt: "För din egen säkerhet - inte för att djävlas med dig".
Var tacksam för att vi har besiktning av rulltrappor, hissar, billyftar mm samt sist men inte minst - våra bilar.

caromania Forummoderator
16 december 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Av vissa inlägg får jag den uppfattningen att man inte förstår varför bilprovningen finns till?
Den är ju till för att skydda dig själv så att krockzoner är intakta, att säkerhetsbälten har säkra infästningar och för övrigt fungerar, att kulleder i framhjulsupphängningar inte delar sig m m.
Kort sagt: "För din egen säkerhet - inte för att djävlas med dig".
Var tacksam för att vi har besiktning av rulltrappor, hissar, billyftar mm samt sist men inte minst - våra bilar.

Jag tror alla är överens med dig där. Att många sedan har fuskat vid olika tillfällen behöver inte betyda motsatsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang