Knäpper i plåten

felix99
16 december 2018 · 25 Inlägg

Hej det är så att det har börjat knäppa ifrån plåten (tror jag) på min 740 sen det blev kallare och som värst är det när jag börjar köra på landsväg och den har stått kall.
Låter typ som att nån kastar gruskorn på bilen medans man kör.
Då är min fråga alltså är det här dåligt eller normalt har inte upplevt det i någon annan bil tidigare.

jaka54
16 december 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Helt normalt! -Det kallas för en köldknäpp... drabbar oss alla vid den här årstiden.
Skämt å sido...En del gamla bilar är dåligt ihopsatta (plåtskruvar direkt i plåten utan plastpluggar till exempel) då rör sig plåten och det kan knäppa.  Men att det låter som att kasta gruskorn...nej!
-Kör du på grusväg? Då är det helt naturligt att sten kastas upp i ljulhusen men kör du på asfalt ska det inte låta som du beskriver.

felix99
17 december 2018 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Helt normalt! -Det kallas för en köldknäpp... drabbar oss alla vid den här årstiden.
Skämt å sido...En del gamla bilar är dåligt ihopsatta (plåtskruvar direkt i plåten utan plastpluggar till exempel) då rör sig plåten och det kan knäppa.  Men att det låter som att kasta gruskorn...nej!
-Kör du på grusväg? Då är det helt naturligt att sten kastas upp i ljulhusen men kör du på asfalt ska det inte låta som du beskriver.

Ljudet försvinner för det mesta när man kört en stund och motorn blivit varm och kommer då bara någon gång ibland om det har någon betydelse. Och ja vet inte riktigt hur det låter men det låter som att något träffar plåten men det kommer från olika ställen hela tiden tex fram höger, vänster bak osv.
Tror också att det började låta när jag kopplade in slutsteget men det var i samma svep som det blev kallt såå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang