Köpråd: Lämplig dragbil för familj -60k

cyrlex
8 december 2018 · 60 Inlägg

Hejsan allihopa, det är så att jag ska köpa husvagn. Min bil jag har idag är en Toyota corolla verso. Som får dra max 1300kg. Vilket inte fungerar. Vi är tre barn och två vuxna. Bilen borde kunna dra 1500kg samt att man inte ska sitta som ett....i bak. Då är mina funderingar passat, Volvo v70 eller Ford s-max/c-max. Är det någon som har suttit i min sits och hur löste ni det? Budget bil 60000. Med vänlig hälsning




Redigerade rubriken en aning.


Med vänlig hälsning mod

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2018 · 17 466 Inlägg

Vet inte hur Fordarna är men en V70 är en V70...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
cyrlex
8 december 2018 · 60 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vet inte hur Fordarna är men en V70 är en V70...

Jo tänker lite så också. Hur är det med utrymmet i bak? Skulle man få in två barnstolar och en vuxen? Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2018 · 17 466 Inlägg

cyrlex skrev:

Hybrid_ skrev:
Vet inte hur Fordarna är men en V70 är en V70...

Jo tänker lite så också. Hur är det med utrymmet i bak? Skulle man få in två barnstolar och en vuxen? Mvh

Det går. Har själv 3 barn och när de var små så åkte vi V70.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
cyrlex
8 december 2018 · 60 Inlägg

Erfarenheter av mazda 6? Andrahandsvärdet ser ut att vara riktigt kass på mazda. Någon som vet om man får in fem man i en sådan?

granadadr
8 december 2018 · 7 286 Inlägg

mazda är bra bilar,, men bullriga,  volvon eller maxen skulle jag satsa på,, har aldrig åkt en c s-max så kan ej yttra mig där, själv kör jag Mondeo å dem funkar ok å är stora å breda smile v 70 å mondeo är ju nästan samma bil då dem delar chassi,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
cyrlex
8 december 2018 · 60 Inlägg

granadadr skrev:
mazda är bra bilar,, men bullriga,  volvon eller maxen skulle jag satsa på,, har aldrig åkt en c s-max så kan ej yttra mig där, själv kör jag Mondeo å dem funkar ok å är stora å breda smile v 70 å mondeo är ju nästan samma bil då dem delar chassi,,

Har för mig att jag läst om Ford förut. Och att det brukar bli mycket rost på dom?

torsen
9 december 2018 · 7 234 Inlägg

Lada Niva får dra 1490 eller 1500 kg.
Beror på årsmodell.
Finns som "långlimpa" = 5-d.
Kolla på Blocket.
På köpet får du fyrhjulsdrift av bästa slag med lågväxel.
Inte låssas 4x4 som Volvo, AUDI, BMW m fl.
Med Niva´s 4x4 kan du svänga samtidigt som du drar/backar i sväva svängar = när du placerar in husvagn i "ficka" vid vått gräs och lutning.
Lågväxel sparar koppling(och nerver).

torsen
9 december 2018 · 7 234 Inlägg

cyrlex skrev:

granadadr skrev:
mazda är bra bilar,, men bullriga,  volvon eller maxen skulle jag satsa på,, har aldrig åkt en c s-max så kan ej yttra mig där, själv kör jag Mondeo å dem funkar ok å är stora å breda smile v 70 å mondeo är ju nästan samma bil då dem delar chassi,,

Har för mig att jag läst om Ford förut. Och att det brukar bli mycket rost på dom?

Alla bilar rostar - mer eller mindre.
Beror på hur man sköter bilen.

granadadr
9 december 2018 · 7 286 Inlägg

cyrlex skrev:

granadadr skrev:
mazda är bra bilar,, men bullriga,  volvon eller maxen skulle jag satsa på,, har aldrig åkt en c s-max så kan ej yttra mig där, själv kör jag Mondeo å dem funkar ok å är stora å breda smile v 70 å mondeo är ju nästan samma bil då dem delar chassi,,

Har för mig att jag läst om Ford förut. Och att det brukar bli mycket rost på dom?

om man pratar om 90 tals fordar JAAAA alla jag haft har nästan rostat bort,, men min mongo 2010 ser då ok ut,, tror dem skärpt sig lite,, men som Torsen sa alla bilar rostar kolla under alla skydd på en Kia ex,,

xXSammy
9 december 2018 · 6 569 Inlägg

Angående nämnda Fordar och rost så ska du kolla på insidan av motorhuven på S-Max/Galaxy och bakluckan på Mondeo. Samtliga modeller har en tendens att plocka stenskott på bakdörrarnas nerkant och i tråkigaste fall göra lackbubblor.
Dock har jag aldrig stött på en som har faktisk rost på dörrarna, blir ytrost men inte värre -ännu-

C-Max är som en Focus fast högre + du sitter högre upp.

Provsitt ger bäst svar..

De/Dem
cyrlex
16 december 2018 · 60 Inlägg

Så nu har jag stirrat mig in på en annan modell.. Honda 6 sitsig.. Någon som kan säga något om honda? Googlat runt en hel del både i sverige och utlandet. Bara bra feedback till Hondas modeller.. Vad säger ni?

torsen
16 december 2018 · 7 234 Inlägg

Kvalitetsmässigt är nog Honda världens bästa bil.
Men dyr.
Äldre exemplar inte bättre än andra bilar ur rostsynpunkt = beror helt på hur den sköts.
Driftsmässigt oslagbar, kallades förut Japans Mercedes.

viccoA
17 december 2018 · 3 109 Inlägg

Vissa Honda motorer har haft problem med oljeförbrukningen, googla på motortypen innan köp. Skulle jag dra mycket och ofta köp en bil med nivåreglering och gärna 4wd.

jaka54
17 december 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Säger bara en sak! Audi A6 Avant med 3,0lit motorn eller 3,2lit och Rekaro sportstolar! Eller ännu hellre AS6 avant!
Den här till exempel.

https://www.blocket.se/dalarna/Audi_A6_ … 11&w=3

Senast redigerat av jaka54 (17 december 2018)

torsen
17 december 2018 · 7 234 Inlägg

viccoA skrev:
Vissa Honda motorer har haft problem med oljeförbrukningen, googla på motortypen innan köp. Skulle jag dra mycket och ofta köp en bil med nivåreglering och gärna 4wd.

Har aldrig hört talas om att Honda skulle ha problem med motorer.
Världens i särklass största och mest erfarna motortillverkare.

jaka54
17 december 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Håller med Honda är bra, liksom Toyota men deras bilar rostar! Åtminstone var de väldigt rostbenägna tidigare , åttio och nittiotal.

caromania Forummoderator
18 december 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

viccoA skrev:
Vissa Honda motorer har haft problem med oljeförbrukningen, googla på motortypen innan köp. Skulle jag dra mycket och ofta köp en bil med nivåreglering och gärna 4wd.

Har aldrig hört talas om att Honda skulle ha problem med motorer.
Världens i särklass största och mest erfarna motortillverkare.

När vtec slår till så drar de mer olja. Det är helt enkelt för att smörjningen av lager ska vara säker och trygg trots att varvet kommer uppåt 8-9k rpm. Helt normalt alltså och en bidragande anledning till varför det knappt finns några motorhaverier öht. Så om man googlar hittar man en del om det, dvs unga grabbar som frågar om det är ok att deras Civic/CRX-bilar drar olja när de åker runt på WOT dagarna i ända...

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med Honda är bra, liksom Toyota men deras bilar rostar! Åtminstone var de väldigt rostbenägna tidigare , åttio och nittiotal.

Rostskyddet hade en del att önska för 30år sedan. Även min 04 som bara är ca 15år gammal är ganska ytrostig i underredet även om det mest beror på att den stått avställd och parkerad i 6månader på fel ställe. Tack och lov rostar de emellertid inte lika mycket som Mercedes eller Opel gjorde. Även Audi från 95-05 ser ju ganska ofta ut som skit. Min 04a saknar helt rost på karossen trots en 7-8 år gammal plåtskada och trots att jag tvättar den mer sällan än 3ggr per år. Nä, jag skulle med den erfarenheten säga att de rostar betydligt mindre än andra bilar.

Och... Nu är ju frågan om inte 60k räcker till mer än en Honda eller Toyota från 80-90talet? Jag vet att andrahandsvärdet ligger väldigt högt tack vare bilarnas höga kvalitet, men visst borde TS få en nyare Honda/Toyota än en som är så pass gammal? Vad tror du Jaka54?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
18 december 2018 · 4 037 Inlägg

En v70 är en V70 och ett säkert kort. Min kompis säljer just nu sin farfars 2005a med 6000 mil på mätaren inom din budget:)

Men alla dessa bilar är ju kassa dragbilar om du frågar mig. Det går ju knappt ens svänga med en V70.

Och skall du backa en 1500kg boggievagn och det är lite uppförsbacke eller svänga samtidigt och står på grus eller gräs eller snö så tror jag inte du kommer långt.

Men med det sagt så har väll folk klarat dra husvagn bakom sin gamla volvo i alla år så du klarar det nog också, bara aningen sämre än om du gjort det med en bra dragbil:)

Men det finns en ganska kapabel Volvo som borde klara backa husvagn i uppförsbacke inom din budget.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Vol … 15&w=3

Där borde du ha plats för barnen också.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
18 december 2018 · 7 234 Inlägg

zemet skrev:
En v70 är en V70 och ett säkert kort. Min kompis säljer just nu sin farfars 2005a med 6000 mil på mätaren inom din budget:)

Men alla dessa bilar är ju kassa dragbilar om du frågar mig. Det går ju knappt ens svänga med en V70.

Och skall du backa en 1500kg boggievagn och det är lite uppförsbacke eller svänga samtidigt och står på grus eller gräs eller snö så tror jag inte du kommer långt.

Men med det sagt så har väll folk klarat dra husvagn bakom sin gamla volvo i alla år så du klarar det nog också, bara aningen sämre än om du gjort det med en bra dragbil:)

Men det finns en ganska kapabel Volvo som borde klara backa husvagn i uppförsbacke inom din budget.
https://www.blocket.se/vasterbotten/Vol … 15&w=3

Där borde du ha plats för barnen också.

Bilen i annonsen är 2-hjulsdriven. Mindre lämplig som dragbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang