Tomgångs problem och motorstopp 945 97

Volvanders
17 december 2018 · 35 Inlägg

Hej
Har en 945 97 27700mil
Det började med att bilen ryckte till imellan åt
Den kunde dö på tomgång ,fellampan har lyst ett tag,kollade upp felkoden på verkstad ”lmm signal felaktig” lamdasonden”  vi nollställde och att jag skulle återkomma om det kom igen, och den tändes igen,koll igen lmm, tips var att byta lmm ,sagt och gjort ,bilen gick inte bra , kollade fördelardosa och rotor och konstaterade att det var hög tid att byta, gjorde det vart inte så mycket bättre,nya stift och tändkablar vart det sen,gamla stiften var svarta,fet blandning nu gick motor bättre men inte alls tillfredställande ,ryckningarna kvar,den verkar gå på chock hela tiden ,den gick sämre och sämre och det luktar koleldad ångbåt när man stannar vid rödljus,
Nu vill den inte starta alls,provade att göra rent stiften men ki start någon tändningsryck bara
Hoppas någon har ett svar på vad som felar

Volvanders
19 december 2018 · 35 Inlägg

Har kollat kamreren och den är ok (nollat).  hittade en vakumslang efter lmm (dumpslang?)som går ner mot starten  samt en tun slang från den till insuget var stenhård och gick av som knäckebröd
Tuna bytt andra provisorisk lagad med silvertejp
Vägrar att starta ändå 😐😡💀

Equium
19 december 2018 · 355 Inlägg

Bytte du till en original bosch lmm med rätt nummer?
Trasig katalysator/igensatt avgassystem?

Senast redigerat av Equium (19 december 2018)

Xebers76
19 december 2018 · 2 265 Inlägg

Låter som den gått fett så dem tändstiften lär inte orka ge gnista, gör rent dem eller byt och fortsätt felsökningen

Volvanders
19 december 2018 · 35 Inlägg

Kan katten vara trasig så att bilen inte vill starta ?
Provade inna bilen la av att stoppa trasa i avgasröret för att kolla läckor,pös ut lite efter katten, men motorn gick i alla fall trots trasan
Nä de vart Biltemas lmm såg bra ut tyckte jag
Fundera om btr som har flödat så att katten har tagit skada,men den borde ju starta för det, tycker man,finns det något sätt att kolla btr ,det var som att åka med chok hela tiden, hittar ingen kallstart spridare så datorn sköter väl det där med spridarna,nån som vet?

Xebers76
20 december 2018 · 2 265 Inlägg

Volvanders skrev:
Kan katten vara trasig så att bilen inte vill starta ?
Provade inna bilen la av att stoppa trasa i avgasröret för att kolla läckor,pös ut lite efter katten, men motorn gick i alla fall trots trasan
Nä de vart Biltemas lmm såg bra ut tyckte jag
Fundera om btr som har flödat så att katten har tagit skada,men den borde ju starta för det, tycker man,finns det något sätt att kolla btr ,det var som att åka med chok hela tiden, hittar ingen kallstart spridare så datorn sköter väl det där med spridarna,nån som vet?

Ingen kallstartventil på dessa. Datorn ökar spridartiderna istället.

Biltema köper man inte motordelar hos, det leder till problem

Har du gjort rent tändstiften som jag sa? Om dem är dränkta i bensin kommer den aldrig att starta. Ta ut dem, bränn bort all soppa på stiften med en tändare, sen skrapar du rent på dem 2 ytor gnistan vandrar över.

Har svårt att tro att katten är så grovt igensatt att det förhindrar att motorn startar. Då måste det vara absolut tvärstopp, men man kan ju kolla endå såklart.

Ang btr så se till att mäta bensinttycket. Btr går sönder på dessa ibland så kan vara den.

zzr94092
20 december 2018 · 4 387 Inlägg

Motortempgivare för motorstyrningen?

Volvanders
20 december 2018 · 35 Inlägg

Tempmätaren på instrumentpanelen visar värde,är den till motorstyrningen åxo? ,har för mej det
Hur som så startar den inte ,lite små ryck och då är den kall

Volvanders
20 december 2018 · 35 Inlägg

Finns den btr att köpa eller är det skroten som gäller ?

zzr94092
21 december 2018 · 4 387 Inlägg

Separat givare till motorstyrmimgen,
Sitter två givare under insuget.en till instrumentet den andra till motorstyrmimgen, vilken som är vilken minns jag inte...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang