Restauration av VW:s KR motor. 139 HK 16V

Ja så då har man släpat in en till hög metalskrot i garaget och tänkte att denna gång kan de ju kanske va kul att fånga allt i text och bild åt andra att beskåda! Tanken med detta monster till kraftpaket är att den ska hamna i min mk1a som förtillfället dras runt av en standard 1.6 fögge motor på 75 starka. Bilen i fråga: http://www.garaget.org/?car=401667 Följ gärna!
  • 7 Följare
  • 6 245 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 december 2018
Jierexx
11 februari 2017 · 28 Inlägg

Ja så då har man släpat in en till hög metalskrot i garaget och tänkte att denna gång kan de ju kanske va kul att fånga allt i text och bild åt andra att beskåda!

Tanken med detta monster till kraftpaket är att den ska hamna i min mk1a som förtillfället dras runt av en standard 1.6 fögge motor på 75 starka.

Förhoppningsvis är jag också lika duktig på att uppdatera för er genom hela projektet som jag är på att skruva på projektet i garaget!

Så här såg de iaf ut med en livlös klump på golvet i garaget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-c4fadd2a05703cec0250ce87a73a2f90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-9bf0c9f07265fa9df569fbcafc1e9d41.jpg


Så först o främst blir de ner med allt i beståndsdelar, rengöra, rengöra o rengöra...
Sen se över allt och bygga ihop med nya fina lager och packningar osv. Kanske blir de lite "uppgraderingar" av vissa delar också men sånt märker man längs med projektets gång!

Senast redigerat av Jierexx (12 februari 2017)

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
Jierexx
11 februari 2017 · 28 Inlägg

Som allt annat gammalt o använt så börjar de ju alltid med den "roligaste" delen, isär plockning av genom skitiga delar i förhoppningar om att nått i alla fall ser bra ut.

Bort med diverse grejer som sprut o insug för att få en lite lättare klump att ha sig med, dock tog inte "kameramannen kort för förens jag redan fått isär lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-602464241347ebd1b7b12e3aa2b46863.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-51863691e79db4dd0bf370b7bd0b9853.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-cd5a0b0b50cc2ae5f7823571b491c3fc.jpg

Efter att en brusten fjäder på kopplingen stuckit mig i ögat så gick arbetet vidare med att få bort svänghjul osv för att kunna sätta upp motor i stativet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-1f5ac888ae6adf523716b0830e82d7fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-4e561b0937388cc09a3e952d474f8306.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-ad4c04d8332788529c805b526de816f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-7adcd40fa837c829fca6194409f9fe03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-d919c2ba85c474b0bdcef7d57dd703f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-6bae3129bb988a701287669599c1656b.jpg

Med grejerna borta så skruvades motorstativet på plats och tillslut va motorn luftburen och genast mycket behändigare att arbeta på!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-2efceb55add5897ded34cb843caf98a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-84baf419091e8740509e39288a70da9a.jpg

Med motorn i luften och även vridbar så kändes de inte som de kunde bli mer lämpligare än nu att tömma den på "blodet" och ta bort generatorn vilket också resultera i att gängen fått nog och även den ville bort från motorn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-002741069b6967bf9e514bcd1c538923.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-4ce79826e0c1d531828ff46547a3f263.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-ab9a6907a4a4e930064da658446d0071.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-11c945b54423b83707502be9d5e9e176.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-85857888a348f324771578e080ba647e.jpg

Och med lite smygreklam får jag avsluta detta inlägg och återkommer med största sannolikhet inom kort med mer bilder på skitiga motordelar för er med den fetish:en! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-6f3c78554da3f8c4d27c9b8e2110a6b1.jpg

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
Jierexx
13 februari 2017 · 28 Inlägg

Arbetet går vidare med och få bort alla delar som sitter skruvade på motorn. Och många skruvar som aldrig blivit rörda sen motorn var ny vilket brukar kunna sluta i jobbiga skruvar/bultar som dras runt eller går av....

Arbetet tas vidare vid vattenpumpen och remhjulen. Insex gröps ur för o få bättre fäste med nyckeln, för vem hatar inte rund dragna insex...
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-c0d81d87c622f429c7a749a8ee3b23c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-3142e96c7efe6c1524ee6fb9f3075de8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-5b11ada95030ace4152685bbe275a2f2.jpg

Efter tur med att få bort muttrarna som håller generatorfästet (den ena med en fastslagen 12mm istället för 13mm) så kunde vattenpumpen avlägsnas efter ett lätt slag underifrån för att få den att släppa från motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-e8efa4829938d340061bb64ccdb68dfb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-a5808f4c4ecfda2040fc1db9f319069d.jpg

Och vips fick man också bort nedre kamremskåpa efter att några 10mm muttrar släppts.

Med pumpen borta så skruvas plasthuset för termostat bort som är i bra skick o kan tvättas av o användas på nya pumphuset, den gamla åker rätt ner i metallskroten efter att remhjulet våldats bort med gummihammare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-535a1781e2d4587c860bc66ff7c676e7.jpg

Sedan blire oljefilterhållarens tur att lämna blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-969dd19522b90539e2c2bc0d0a8d8a72.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-2adcfe178a30facd15cfd89fd56ed56b.jpg

Även vevhus ventilationen släpper hyfsat lätt efter ett o annat väl riktat slag!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-e9afad51fc917c2bad2d3cdc17cd9121.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-7b2d62bd56820ea6c00e8b8e72f776c7.jpg

Sist men inte minst sparades denna som sitter med 3st små insex skruv, förra motorn drogs 1 runt och 1 gick av men efter lite tålamod så vann jag ännu en gång och kunde få bort allt utan svordomar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-e6a2258d379e6f83a2c2e4269cd5d58c.jpg

Passa på att lossa bulten till kammarna medans rem satt på så säkrar man lite att inga ventiler skulle slå i kolvarna om man mot all förmodan slinter och skulle dra runt kammen! Sedan lossar spännaren och remmen åker av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-1e3b612cff8f264eb3e32de53a9121a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-23d396e505d8c6aa3b58db354b77bef1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-8bfcd5a563b5ae9bfcfe14b2db96f4be.jpg

Sist för dagens arbete blir ventilkåpan av och lossning av topplocksbultarna innan mat och andra sysslor tog över resterande tid av söndagen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-4199e919dee03eb4d4da01d27c16abe6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-d8630e59bc824e6963c7641f6ad64212.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-992cbd66be4acdcedb2d34a3b0bbc552.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-04c6e15e2377fd5240b2b8c54a4614ff.jpg
Engångsmuggar, alla skruvars bästa vän!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-78938017bea95c51f7ca306ccf087d7c.jpg

Så till nästa gång åker toppen av och läggs för arbete för sig själv på arbetsbänken.
Blocket ska även börjas rensas på dess innehåll och sedan grovrengöras och förhoppningsvis blir som ny igen!

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
kallecan
13 februari 2017 · 5 Inlägg

Detaljerat och begripligt! Keep up the good work! smile

Jierexx
18 februari 2017 · 28 Inlägg

kallecan skrev:
Detaljerat och begripligt! Keep up the good work! smile

Kul att de uppskattas! Håller på med en ny uppdatering precis nu! smile

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
Jierexx
18 februari 2017 · 28 Inlägg

Då va de återigen helg och fredagen kunde lite tid läggas till att slutföra isärplockningen av blocket.
De mesta gick smidigt och inge större överraskningar fick man heller. Nedan fortsätter "bildspelet" ihop med lite kommentarer.

Så toppen är nu borta och skymten av en smått sliten topplockspackning med igentäppta kanaler va väl lite o vänta av en så gammal motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-f853a162ff8b99620ecc9a8c6d127024.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-e7eab469342210bc5ed121971c8183da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-88264eb173d17796684c31eb53dc3f79.jpg

Toppen läggs åt sidan så länge och får lite stöd av en hylsa så ventilerna som är nedtryckta inte ligger under ständig press mot bordet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-f4e4133acf5d9058273b2359658d1ae9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-9f7087f09d5662e408463ff06e417570.jpg

Sedan fortsätts det med blocket. Oljetåget åker av efter att alla tusentals små skruvar är släppta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-89828fa865846cc4d83f12d2417ea347.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-66063b86a5ca7cab8b9d98078ca9d7df.jpg

Och undertill får man en "glimpse" av hjärtat av maskineriet och även oljepumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-3d89f8e73c0dd81b2f2ad1e7c37837cf.jpg

Oljepumpen skruvas lätt bort genom de två 13mm skruvarna och lyfts sedan rakt ut och läggs åt sidan för senare inspektion och rengöring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-80199d212b01d51f0f62a4878e6bc370.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-57d5907d864d310039c6f1cc9940545b.jpg

Sedan börjar arbetet med att få ur drivningen av pumpen, alltså aggregataxeln, med sina klassiska lager problem.
Först tas drevet bort som lättast släpps på liknande sätt som jag släppte kamdrevet, alltså med hjälp av en planmejsel som man låser mot blocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-d4364ccd7008992a68dd84fe59ca560d.jpg
Sedan tas de båda 13mm skruvarna bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-75cfe5f14b94d362061277dc322dbe86.jpg
Och med hjälp av en lite mindre mejsel så kan man vicka ur "packningshållaren" och lägga den åt sidan. Notera att de även sitter en större o-ring som bör bytas ihop med packboxen och inte får glömmas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-97200c664159c0c57c7b6f604dd21959.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-1fc4bf7c0a587cbb23443472041903de.jpg
Sedan jobbar vi vidare vid täcklocket som håller drevet som oljepumpen suttit i på plats, detta är drevet som aggregataxeln möter upp vid och för vidare kraften ner till oljepumpen.
Släpp på skruven som håller fast låsningen för täcklocket, som sedan lyftas rakt uppåt. Under kommer det sedan finnas ett löst drev som man med lite fingertoppskänsla får lufta upp med tång eller liknande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-3e1fa4f4a4a039a11640923419f82961.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-ce42ae66c3c72379d5036810b6aafe34.jpg
Allt är då bortplockat förutom själva aggregataxeln vilket nu kan med ett svagare ryck dras ut, detta görs lättast genom att åter montera remhjulet och sedan dra rakt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-5d1269f4132f3a85947e2e5fa3b6c014.jpg
Och här är axeln ute ur blocket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-8d36b0f74c0c7a765a61ba8201b0683f.jpg
Och som väntat möts man av ett lager i bitar, får man kalla det klassiker om det hänt 2 av 2 gånger? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-2fe5d646d05c104f9618efe171019f55.jpg

Sedan vänds motorn igen och alla kolvar plockas ut, detta genom att släppa på överfallen och sedan trycka ur dem uppifrån. Lägg märke till hur överfallen är monterade och även åt vilket håll kolvarna sitter! Lägg de gärna i en bra låda med allt i rätt ordning gärna med lagrena även om de ska bytas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-d5ab07d39a2daccb2c946065d06debd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-cf1368f147c2393ccb2110494ebe84a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-9406f2bf4fa33037a3a7d5a71a7e25f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-8a8fe0df235fa8bc6647b6056746c422.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-6c9c408515ec4ec1c0df08b129047d30.jpg

Kolvarna ute! Detta betyder att de ända som är kvar är veven. Detta påbörjas med att få bort bulten som är dragen som bara den från fabrik. Jag pratar om bulten som håller vev-remhjulet på plats och denna släpper ofta inte förens man eldat på ordentligt vilket också var fallet denna gång.
Testa först med mutterknacken, går de inte så fram med gasolen och värm som bara den, på med knacken och om och om igen om de behövs! Till slut släpper det och remhjul och bult borta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-42560a82b07841950c9b77988443c339.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-264a573ad89007b04512ae2235467804.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-48df52ff484fe7c9827c75c3d64755d7.jpg

Arbetet fortsätter för min del på golvet då motorstativet är ivägen för att ta bort ena "kåpan" som håller packboxen på växellådssidan för veven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-e0020f623d2cdbfd866e0f37a7bd9afa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-e1e7dce534c671715158d2a51dbac1c1.jpg
Alla överfall släpps och med tålamod så får man också tillslut ut dem ur blocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-f39c02504bdc43be5c17cef6333f8227.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-256d92d2908c2f49cf3f12c311242656.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-9dfdb6b24758901f729d52de6b4a099e.jpg

Veven ute och då Kr är en riktigt räser motor så är den såklart försedd med oljekylda kolvar wink
Dessa sitter med loctite så är lite sega och skruva ut men de kommer tillslut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-1877814708bc70a4f94e4c76ac6de868.jpg

Och här ligger även alla viktiga delar ordnade i ordning och väntar på nya delar och ett rent o fint block att åter bosätta sig i!

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-acef6d5cd48370f520832f9d233a96ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-bde0e88e76fbe341d9d4bc2d6d6c1c6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-1750f11037fa4616ee6cee591b7b0105.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141939/141939-3e58bdbb9c3cc4cb5ddc4a29892cd2f0.jpg

Så vete fan om de är så intressant och se tvättning men blir kanske nån bild, sen återkommer de med ihop plock, äntligen! smile

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
kallecan
11 mars 2017 · 5 Inlägg

Fan verkar gå bra för dig!
Lagrena på bilden (veven) är dem slitna? Ser ganska blankt ut, som jag skulle tippa tyder på att dem är bra? Rätta mig om jag har fel.

Detaljerat som vanligt, kanon! big_smile

Jierexx
23 mars 2017 · 28 Inlägg

kallecan skrev:
Fan verkar gå bra för dig!
Lagrena på bilden (veven) är dem slitna? Ser ganska blankt ut, som jag skulle tippa tyder på att dem är bra? Rätta mig om jag har fel.

Detaljerat som vanligt, kanon! big_smile

Jo de gick i bra takt tills de som jag nämnt blev lite omtänk kring hur jag skulle göra med "ombyggt fordon" osv och det har förtillfället gått över till letande av PL grejer för att kunna köra kat. Därför har inget investeras i nya saker innan jag vet att motorn kommer komma till användning!

Tycker motorn överlag sett riktigt bra ut, inga större slitage förutom aggregataxeln då som varit som kex i alla dessa motorer som jag plockat isär. Veven är blank och fin, inga repor eller annat otrevligt så den åker i som den är igen. Dock kommer nya lager till både vev och stakar köpas hem nu när motorn ändå är isär!

Här är en påbörjad inköpslista som ligger o väntar på besked om motorn blir använd eller inte:

Block    Antal    Pris    Totalt
Skruv, överfall ramlager    10    17,95 kr    179,50 kr
Mutter, överfall vevstake    8    8,95 kr    71,60 kr
Vevstakslagersats    1    402,95 kr    402,95 kr
Ramlagersats    1    421,95 kr    421,95 kr
Vevstaksbult    8    49,95 kr    399,60 kr
Packningssats    1    867,95 kr    867,95 kr
Kolvringsats     4    162,95 kr    651,80 kr
Frostplugg aggregataxel    1    8,95 kr    8,95 kr
Bricka oljeplugg    2    2,95 kr    5,90 kr
Termostat    1    81,95 kr    81,95 kr
Vattenpump    1    290,95 kr    290,95 kr
Oljefilter    2    59,95 kr    119,90 kr
Summa            3 503,00 kr
Topp           
Kamremsats    1    393,95 kr    393,95 kr
Tändstift (NGK BCP7ET)    4    54,95 kr    219,80 kr
Summa                                                          613 kr

Utöver det så blir de lite kostnader för honing och utraljudstvätt för allt. Beroende om hur ventilsäten osv ser ut så kan de bli lite jobb med dessa också vilket jag lämnar in vilket blir några kronor till smile

Ett litet hum om kostnader för den som går samma väg som mig.

Är väldigt sugen på att renovera upp motorn ändå men känns rätt värdelöst och bara ha en ny renoverad motor ligga och svårt att sälja den så man går plus-minus-noll på delar och jobb.

Hur går det för dig? big_smile

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
kallecan
21 april 2017 · 5 Inlägg

Jierexx skrev:
Hur går det för dig? big_smile

Tjenare!

inte varit inne o kollat på ett tag.
Nä de står still just nu, pga att jag lagt allt fokus på min sommarbil smile
När sommaren har dagit igång så kommer jag nog börja gräva djupare i KR:n.

När jag väl tar isär motorn kommer detta vara min största källa för info wink

Funderar om man ska leta mer klös i maskinen, sett på någon tysk sida som säljer kammar för runt 3k, man undrar hur mycket det kan ge...
Man kanske behöver mer "trim" för att få en märkbar skillnad. neutral

kallecan
1 maj 2018 · 5 Inlägg

Tjenare! Hur gårre för han?
Är fortfarande inne o läser ska du veta big_smile

Jierexx
18 december 2018 · 28 Inlägg

kallecan skrev:
Tjenare! Hur gårre för han?
Är fortfarande inne o läser ska du veta big_smile

Ja, inte varit inne på ett tag. Blev helt andra planer för att få det lättare att regga och lite roligare maskin. Så håller på att sätta i en 20VT 1.8t motor nu. Hur gick det för din del? smile

Volkswagen Golf mk1 1.8 T "Gammelsmurf" (1983)
kallecan
2 februari 2019 · 5 Inlägg

Joda de går, mycket annat o göra, rostlaga karros osv smile Räknar med att vara klar nästa år, utan stress wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang