Min Saab 93a 2.0T T7 stannar när man närmar sig stopp, då man kopplar. Ibland hinner jag växla och rädda motorn genom att släppa upp kopplingen i växel. om man kopplar och möter upp med gasen för att långsamt sänka varvtalet så klarar den sig. Detta händer mest när motorn är varm. Efter körningen misständer även motorn när den står på tomgång. bilen har gått 21000 mil, och är etanolkonverterad med GDM-performance programvara.
Jag har rengjort spjälhuset från sot. Några idéer?
Tobiasde skrev: Min Saab 93a 2.0T T7 stannar när man närmar sig stopp, då man kopplar. Ibland hinner jag växla och rädda motorn genom att släppa upp kopplingen i växel. om man kopplar och möter upp med gasen för att långsamt sänka varvtalet så klarar den sig. Detta händer mest när motorn är varm. Efter körningen misständer även motorn när den står på tomgång. bilen har gått 21000 mil, och är etanolkonverterad med GDM-performance programvara.
Jag har rengjort spjälhuset från sot. Några idéer?
Jag har nu bytt spjälhuset och problemet kvarstår.
Trodde att SAAB 93 slutade tillverkas när SAAB 96 kom på 60-talet. Eller menar du SAAB 9-3? Och jag kunde inte låta bli SAAB-nörd som jag är Hursomhelst så slänger jag in att det kan även vara dåliga bränsleslangar så lukta bilen bränsle? För det problemet hade jag och upptäckte att slangarna var rena vattenspridarna så hade tur att det inte slog eld. Sen kan det även vara skit i bränsleledningarna alternativt i tanken som täpper till.
Du har inte skruvat på en så kallad "öppen dump" eller liknande? Håller mig själv borta från sånt, men att installera en sådan på en bil med luftmassamätare verkar vara att be om problem men bland annat tomgången.