Original dieselvärmare på en saab 9-3 1.9 tid 2006 startar ej

jontewtf
19 december 2018 · 8 Inlägg

Dieselvärmaren som sitter som original på min saab 9-3 1.9 tid vill ej gå igång, vare sig när jag startar den manuellt eller med tidur, det som händer är att kupefläktarna börjar blåsa och lampan för motorvärmaren lyser på instrumentpanelen i cirka 5 sekunder för att sedan slockna och då står det att värmaren är av.

Det jag kommit fram till är att det kan möjligtvis vara att det blivit för många startförsök så jag måste ta bort felkoden i minnet då den går in i säkerhetsläge, går det att göra utan att behöva åka till verkstaden och betala för att ta bort felkod med en tech 2?

jag hör inget konkret ljud från värmaren heller, det surrar lite likt ljudet från en pump men inget "jet ljud" som en värmare ska ge ifrån sig

någon som är kunnig?

Senast redigerat av jontewtf (19 december 2018)

Volvo s40 "Första bilen" (2001)
Znixer
19 december 2018 · 145 Inlägg

Vågar nästan garantera att det är styrdonet som är trasigt, oerhört vanligt. Finns massor av trådar om detta, både här och på andra sidor.

jontewtf
19 december 2018 · 8 Inlägg

jontewtf skrev:
Dieselvärmaren som sitter som original på min saab 9-3 1.9 tid vill ej gå igång, vare sig när jag startar den manuellt eller med tidur, det som händer är att kupefläktarna börjar blåsa och lampan för motorvärmaren lyser på instrumentpanelen i cirka 5 sekunder för att sedan slockna och då står det att värmaren är av.

Det jag kommit fram till är att det kan möjligtvis vara att det blivit för många startförsök så jag måste ta bort felkoden i minnet då den går in i säkerhetsläge, går det att göra utan att behöva åka till verkstaden och betala för att ta bort felkod med en tech 2?

jag hör inget konkret ljud från värmaren heller, det surrar lite likt ljudet från en pump men inget "jet ljud" som en värmare ska ge ifrån sig

någon som är kunnig?

Verkar vara ganska vanligt fel... Hittade en kille som lödit om dåliga lödningar själv, ska försöka mig på det enligt  "http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/140934-Dieselv%C3%A4rmare-D5WS"

Volvo s40 "Första bilen" (2001)
Znixer
19 december 2018 · 145 Inlägg

Jodå, ett tillverkarfel, vågar påstå att det händer alla styrdon till dieselvärmarna i Saabarna förr eller senare. Är en kallödning till fläkten gör att den ger felkod på fläkten i värmaren.

Här lött om två styrdon själv med framgång, är lite pyssel däremot.

Znixer
19 december 2018 · 145 Inlägg

Znixer skrev:
Jodå, ett tillverkarfel, vågar påstå att det händer alla styrdon till dieselvärmarna i Saabarna förr eller senare. Är en kallödning till fläkten som gör att den ger felkod på fläkten i värmaren.

Här lött om två styrdon själv med framgång, är lite pyssel däremot.

jontewtf
19 december 2018 · 8 Inlägg

Znixer skrev:

Znixer skrev:
Jodå, ett tillverkarfel, vågar påstå att det händer alla styrdon till dieselvärmarna i Saabarna förr eller senare. Är en kallödning till fläkten som gör att den ger felkod på fläkten i värmaren.

Här lött om två styrdon själv med framgång, är lite pyssel däremot.

Har det bara fungerat efteråt, eller måste man ta bort felkod med en tech 2? neutral

Volvo s40 "Första bilen" (2001)
Znixer
19 december 2018 · 145 Inlägg

Det fungerar utan att släcka felkoderna. Däremot kan styrdonet låsa sig om det har ett antal misslyckade startförsök men har aldrig råkat ut för det och försöker den vid varje start av bilen(som förutsätter att alla andra kriterier är uppfyllda: det finns bränsle, batteri och är under 8°C) så är det inte låst. Är det däremot fallet så behövs Tech2, men enligt min erfarenhet behöver du med all sannolikhet inte Tech2.

Senast redigerat av Znixer (19 december 2018)

torsen
20 december 2018 · 7 238 Inlägg

Förr misstänkte man alltid i första hand glödstiftet, när en bränsledriven värmare, typ Webasto eller Eberspächer, inte ville starta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang