Oljetrycksvarning går på ibland.

2 Inlägg
Skrivet 5 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej  Är det någon som har förslag på hur jag kan gå vidare för att hitta felet.
Bildata:
Seat Ibiza 1.2 TSI Style        Biltyp 6J Årsmodell 2010  Ca 5 000 mil

Problem
Oljetrycksvarning går på en kort stund under färd. Till en början verkade det vara slumpartat, men när jag körde med. högre varvtal, dvs på 4an i stället för 5an, då kom inga varningar. Jag brukar köra enligt lågvarvs-filosofin och då får jag varning strax efter en ner-saktning.

Jag har givetvis försäkrat mig om att det finns olja och att det pumpar. Jag har ännu inte mätt trycket. Det är inte så lätt att komma åt att göra det.
Det känns verkligen otrevligt att köra med oljetrycksvarning som går på och slocknar under körning.

Jag har kontrollera OBD2-koderna.Det jag har funnit verkar inte ha något med oljetrycket att göra.
Den felkod jag har fått (P334A) fick jag  redan före problemet med oljetrycksvarningen, men man kan ju inte vara helt säker då man har gjort varningarna så beroende av varandra.

Det är många som har fått felkod (P334A) men det finns inget i den officiella listan.
Det finns synpunkter att så länge det inte visar (P334B), så är det ingen fara.

Länkar:
https://www.briskoda.net/forums/topic/4 … epc-fault/
https://www.youtube.com/watch?v=1ZKdZU9Xwks
https://ibiza-forum.de/index.php/Thread … cksteller/

OBD-listan
VAG     VAG     OBD     OBD
dec            hex            hex           dec
                               P334A     13130           Nothing known yet
                       P334B      13131          Charge Pressure Control actuator: Mechanical Malfunction; upper
                                                                     limit exceeded
Allt i mellan P3343 till P3349    Handlar om olika fel på styrmodulen för turbon.
Allt i mellan P3340 till P334F    Handlar om supercharging och intercooler.

Tacksam för förslag till lösning
Techmate

1 761 Inlägg
Skrivet 5 januari #2

Hade liknande på en Megane MK1.

Till verkstaden.

- Har du kört länge med felet, kollat oljenivå?
- Ja.
- Då lär inte motorn skadas om du jordar anslutningen vid oljetryckskontanten. Kör sedan som vanligt. Blinkar det fortfarande, så är det kabelfel - kortslutning mot jord.
Ta bort kortslutningen vid kontakten och leta.

- Och det var det, synligt vid motorn. Vickade på kablaget, medans en kollade lampan.

Du skriver själv att det är beroende av belastning, olika växlar. Motor och annat ändras vid ökad belastning.

Oljetryckskontakten var av jordande typ vid för lågt eller inget tryck (avstängd motor)
Hade bara en kabel.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 januari )

3 757 Inlägg
Skrivet 5 januari #3

Röd eller gul oljelampa som tänds för dig?
Gul oljekanna = oljenivåvarning
Röd oljekanna= oljetryckvarning.

P334A har inget med oljelampan att göra utan tänder då isf EPC eller motorlampa då det är en felkod på laddtrycksregleringen.

2 Inlägg
Skrivet 5 januari · Inlägg av trådskaparen #4

tack för alla svar och tankar
Svar till simlar:
Röd oljekanna.
P334A har inget med oljelampan att gör. Tack då bekräftar du det jag antagit.
Svar till Meaganeowner
Bra ide att börja prova vid oljetrycksvakten.
Det får bli mitt nästa steg.
Bara att dra bort kabeln till oljetrycksvakten bör ge en indikation om det är rätt spår eller ej

6 871 Inlägg
Skrivet 5 januari #5

Eftersom att den enbart lyser vid riktigt låga varv så misstänker jag att den fungerar och att du har dåligt oljetryck.

Hur ofta byter du olja?

Annars bör inte en ny givare kosta så mycket då det bara är en vanlig tryckgivare.

1 761 Inlägg
Skrivet 5 januari #6

Visst kan det vara givarfel.
Eller för lågt oljetryck, på en motor som knappt är inkörd?

Men blinkar det när du lossat givarens kabel, då är det förmodligen kortis som jag skrev.

Fortfarande tror jag att det har samband med det du skriver, nämligen att det lyser mer när du segdrar och belastar motorn. Motor mm ändrar då läge i motorkuddarma o s v... vilket då förmodligen gör att en kabel med skavd isolering jordas.

Att oljetrycket skulle förändras p g a att du belastar motorn mer, vid normala varvtal, tror jag inte på.
Varför skulle det göra det?

För du kör väl inte omkring på varvtal som motsvarar tomgång, eller lägre och bilen stannar då och då?

Forum- och sitemoderator · 11 377 Inlägg
Skrivet 5 januari #7

Dessa motorer brukar ha problem med sträckt kamkedja men har inte hört att oljelampan kan tändas, brukar vara motorlampan.

Är bilen nyligen servad? Har de hällt i korrekt mängd? Har du kollat oljan enligt instruktionerna?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
1 761 Inlägg
Skrivet 5 januari #8

Jaha.... lördag kväll... Dryyyygt.

Har du lossat kabeln till oljetryckskontakten än?

Övriga ideer och förslag haglar ju in.

Snart är det väl nån som föreslår Filimasardioden.

.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt