Opel Manta -72 Gatbil projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är tänkt att SFRO besikta med B230 turbo och annat skoj! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och bankörning :)

WilleG

  • 37 Följare
  • 8 795 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 januari
Cassius Hobbymekaniker
9 januari · 282 Inlägg
#41

Går de inte korta länkaget så spaken hamnar längre fram igen?

WilleG
9 januari · 76 Inlägg
#42

Cassius skrev:
Går de inte korta länkaget så spaken hamnar längre fram igen?

Jo det går nog korta kanske 2-3cm till som max då det redan var kortat på M47 lådan. Och BMW lådan bygger ut ca 6cm till. Men redan tidigare med M47 lådan så låg handbromsspaken under mittkonsolen och den var lös så man kunde lyfta den för att dra handbromsen.

I mitt tycke var det väl en bra "bonn-lösning" men vill gärna ha mittkonsolen fastskruvad. Men i värsta fall måste jag ju köra utan eller bygga en egen.

När vi ändå är inne på det så vill jag undvika att plocka bort allt som satt i bilen, vill som sagt ha kvar baksäte, SR extramätarna osv. för att det ska vara just gatstuket, så det vore tråkigt att behöva ta bort mittkonsolen.
I framtiden kanske det blir bur, men så långt är det inte planerat nåt än.

Cassius Hobbymekaniker
10 januari · 282 Inlägg
#43

Hur till tycker du att handbromsspaken sitter? Det är lite pill med, men den kanske går flytta bakåt en aning utan att de stör funktionen?

Kanske går de använda mittkonsolen från en Kadett C och göra en ny del runt spaken i så fall? Vill minnas att den är lite smäckrare runt just spaken, den har rätt "utseende" för att passa i bilen i övrigt med.

Om BMW lådan har samma spakställ som Getrag 240 som sitter i bl a Manta B så kan du korta axeln in mot lådan så att lederna i princip sitter ihop. Men jag ser inte på bilderna riktigt hur de ser ut.. hmm

WilleG
10 januari · 76 Inlägg
#44

Cassius skrev:
Hur till tycker du att handbromsspaken sitter? Det är lite pill med, men den kanske går flytta bakåt en aning utan att de stör funktionen?

Kanske går de använda mittkonsolen från en Kadett C och göra en ny del runt spaken i så fall? Vill minnas att den är lite smäckrare runt just spaken, den har rätt "utseende" för att passa i bilen i övrigt med.

Om BMW lådan har samma spakställ som Getrag 240 som sitter i bl a Manta B så kan du korta axeln in mot lådan så att lederna i princip sitter ihop. Men jag ser inte på bilderna riktigt hur de ser ut.. hmm

Tror inte det går att flytta bak själva infästningen till handbromsen då den kommer att hamna mitt i stolsinfästningen då, samt att man måste kapa bort halva tunneln för att flytta bak den vilket lät som en pina i röven roll
Om man nu ändå ska ta bort mittkonsolen kan det ju vara lättast att ta handbroms från en Volvo 240 som bakaxeln dessutom är från, då blir ju allt bolt-on.

Fick tyvärr inget spakställ med på köpet av lådan. Letade upp bilder på hur original spakställ ser ut här dock:
https://i.gyazo.com/4a65914192d2966acf1a39e5e5ef5004.png

Men min tanke var att sätta dit M47 spakställ då "förar-leden" (eller hylsan) passar rakt på. Dock skulle nog ett original spakställ kanske funka ännu bättre med kortning? Kändes nästan lättare att leta rätt på ett original ställ då det även ser ut att ta betydligt mindre plats.

Senast redigerat av WilleG (10 januari )

Cassius Hobbymekaniker
11 januari · 282 Inlägg
#45

En annan variant vore ju att ändra riktning på spaken så den pekar lätt uppåt från början, eller höja upp spaken så greppet kommer högre upp kanske? (Tänker då att man svetsar på en förhöjning och har kvar infästning och allt på originalplats)

Kom ihåg att Volvo 240 har längre axelavstånd så vajrarna är förmodligen för långa bara smile

Det spakstället påminner väldigt mycket om de på Getrag 240 lådan, där har axeln mellan låda och spak en gaffel mot spaken istället och går rakt mot hylsan in i lådan med en led där. Så som de där ser ut borde du kunna korta ner så du har spaken bara någon cm bakom ingången till lådan. Om du har lite längre mellan gaffelfästet och kulan skulle du t.o.m kunna ha kulan mer eller mindre ovanför ingången till lådan med axeln mellan kula och gaffelfäste lutande bakåt, sen själva spaken bockad så den står rakt upp eller efterliknar original 4-pet spaken med en krok bakåt.

Sen om de hjälper vet jag inte.. smile

Vad jag däremot vet är att jag, som är lite längre, inte kunde ha en rak spak som kom upp i originalhålet. Då fick jag luta mig frammåt för att växla, och näven touchade stereon vid varje växel frammåt :p Så en "original böjd" kan jag rekomendera smile

WilleG
11 januari · 76 Inlägg
#46

Cassius skrev:
En annan variant vore ju att ändra riktning på spaken så den pekar lätt uppåt från början, eller höja upp spaken så greppet kommer högre upp kanske? (Tänker då att man svetsar på en förhöjning och har kvar infästning och allt på originalplats)

Kom ihåg att Volvo 240 har längre axelavstånd så vajrarna är förmodligen för långa bara smile

Det spakstället påminner väldigt mycket om de på Getrag 240 lådan, där har axeln mellan låda och spak en gaffel mot spaken istället och går rakt mot hylsan in i lådan med en led där. Så som de där ser ut borde du kunna korta ner så du har spaken bara någon cm bakom ingången till lådan. Om du har lite längre mellan gaffelfästet och kulan skulle du t.o.m kunna ha kulan mer eller mindre ovanför ingången till lådan med axeln mellan kula och gaffelfäste lutande bakåt, sen själva spaken bockad så den står rakt upp eller efterliknar original 4-pet spaken med en krok bakåt.

Sen om de hjälper vet jag inte.. smile

Vad jag däremot vet är att jag, som är lite längre, inte kunde ha en rak spak som kom upp i originalhålet. Då fick jag luta mig frammåt för att växla, och näven touchade stereon vid varje växel frammåt :p Så en "original böjd" kan jag rekomendera smile

Det blev svårt att rita upp hur du menade i huvudet, men jag tror det ska gå ordna med det gamla M47 spakstället på nåt vis. Däremot blir placeringen på växelspaken och handbromsen intressant men jag ska börja med att kapa upp tunneln och placera lådan så man ser vad man har å göra med smile

Cassius Hobbymekaniker
14 januari · 282 Inlägg
#47

Tänk dig att du har växelspaken helt lodrät i alla vinklar när du inte har någon växel i. Sen lägger du i 3an t ex som normalt sett är frammåt.

Då är växelspaken lutad frammåt och växelarmen (ut ur lådan) dragen bakåt. Dra hela spakstället frammåt tills du hamnar i neutral igen, bocka om spaken ovanför kulan så den blir lodrät igen.

Kan fungera, kan bli kollisionsproblem smile

WilleG
14 januari · 76 Inlägg
#48

Cassius skrev:
Tänk dig att du har växelspaken helt lodrät i alla vinklar när du inte har någon växel i. Sen lägger du i 3an t ex som normalt sett är frammåt.

Då är växelspaken lutad frammåt och växelarmen (ut ur lådan) dragen bakåt. Dra hela spakstället frammåt tills du hamnar i neutral igen, bocka om spaken ovanför kulan så den blir lodrät igen.

Kan fungera, kan bli kollisionsproblem smile

Får klura på det när jag fått dit lådan, men tusen tack för tipset! smile

WilleG
30 januari · 76 Inlägg
#49

Lite framsteg! Till en början demonterade jag bromsservon med huvudcylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a6a636fe1bdce512c35d61ef18a3d2b9.jpg

Mer rost och smuts! Undra vad som gömmer sig under isoleringsmattan?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2a32ebd0d8c90c9fbe03bd366c9709d7.jpg

En mysig gömma för fukt! Tur nog är inget genomtuggat utan endast ytligt, det kommer slipas ner och neutraliseras med rost-ätare innan lackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-54d8f14962c8399f23ceb53f69056175.jpg

Tyvärr var batterilådan lite ihålig, det skadade hörnet kapades bort och lagades, passade även på att slipa bort det värsta från ytrosten. Fogarna ska snyggas till ytterligare senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8fb94860f0f1e08e7ed34c4baf69efbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c124ef389d1fc987f80e541c5709048e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b5c60b52a969ee8c2486c5bf109142cb.jpg

Fick tag i huvudbromscylinder och bromsservo från en Nissan King Cab som ska ersätta original bromssystem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bdfc4d8462d683650dd5b10e94438bc4.jpg

Original servo till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bc36f64a0e48e042342eadf5fb286bad.jpg

Original huvudcylinder till höger, viktskillnaden är enorm då Nissan cylindern är gjord av aluminium.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b386fd8e2dfefd8e5524631055e48c28.jpg

I samband med bromssystemet så plockades även pedalstället ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c3c2f820439e3d014e15a1519467125f.jpg

Hastighetsmätarvajer och kopplingsvajer är saker jag inte behöver längre så dem åkte ur!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-416afb516f2df8e9b763372b0f6bee9c.jpg

Original bromsfördelningsventil som dessutom läkte, denna kommer ersättas med en justerbar ventil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8f60f568ea1156a818a02f6034e90300.jpg

En huvudkopplingscylinder från BMW 320d införskaffades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bc0e5fc9d487aa74cec6b50968fa363e.jpg

I och med att kopplingspedalen hade en krok för vajer så byttes ändan till ett hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c2540dd841145d25cdf92f22294ba2c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8a11bf6ba7ee05ae7630e7bb9e015191.jpg

Ett fäste byggdes, nu återstår bara att testa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c02f8610fd3ba224226133cdfb7ae55e.jpg

Alla gängor i King Cab servon var på tok för långa jämt emot Mantans, samtliga kortades för att spegla original servon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-94c693855333770843ccfeac9f56a4ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-969c01c0e5069c13b61cc6b4287a032a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-cb010140089d0d59bc6dd74d27ff1977.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7cb10a7c103d6fa3377c81166182cbaf.jpg

Till sist byggdes det brandvägg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1a3d201abc659fbde5a6dc90b7adf613.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0bd3227a3e50e46ee0ba5c5d673c7c68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6b1c7c1a59b03cf45ecfe75e82b5bf71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a8642aa8cbeb50b14bbd00f71e1a04ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3f731e2bce55f81d5bc6b02a9141a0b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e2968c9dfec0d5a4f397dbd6a73f1075.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang