Opel Rekord V8 - ett rekordförsök! Uppstart/ljud sida 13

Bilen är tänk att gå på strippen, i sidled, på några av Sveriges racebanor och flertalet repor till lokala glasskiosken.

LittlelandRacing

  • 54 Följare
  • 31 201 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 09:21
Hobbymekaniker · 234 Inlägg
Skrivet 11 januari #341

LittlelandRacing skrev:
Najs info! 15/17tum  kan ju vara riktigt najs, ska kolla upp!  Hmm... börjar luta åt att byta bakaxeln. Men fram. Förlänga bärarmarna och så känns ok men Hur Blir det med lutningen på fjäderbenet? Leder inte det till mycket negativ cambervinkel?

Har du fjäderben fram!? 240 framvagn också då eller? Original är ju dubbla a-armar, mycke lättare att bredda smile

Med fjäderben behöver du flytta ut topplagringen maximalt, sen ha ett fjäderben som helst är delat nere vid spindeln så du kan vinkla om spindeln för normal camber. Lutningen på själva benet kan bli kraftig dock så kan bli lite speciellt.. beror mycke på hur mycke du breddar också. Fram kanske de inte behövs så mycke mer än 7-10cm om du ska ha de super fläskigt? De bör du nästan få till med 240 ben och fälgar med lågt ET. Försök hålla scrubben under 70 i alla fall så blir de inte så jävligt med styrningen. Gärna under 50 men under 70 bör funka rätt OK med smile

268 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #342

Cassius skrev:

LittlelandRacing skrev:
Najs info! 15/17tum  kan ju vara riktigt najs, ska kolla upp!  Hmm... börjar luta åt att byta bakaxeln. Men fram. Förlänga bärarmarna och så känns ok men Hur Blir det med lutningen på fjäderbenet? Leder inte det till mycket negativ cambervinkel?

Har du fjäderben fram!? 240 framvagn också då eller? Original är ju dubbla a-armar, mycke lättare att bredda smile

Med fjäderben behöver du flytta ut topplagringen maximalt, sen ha ett fjäderben som helst är delat nere vid spindeln så du kan vinkla om spindeln för normal camber. Lutningen på själva benet kan bli kraftig dock så kan bli lite speciellt.. beror mycke på hur mycke du breddar också. Fram kanske de inte behövs så mycke mer än 7-10cm om du ska ha de super fläskigt? De bör du nästan få till med 240 ben och fälgar med lågt ET. Försök hålla scrubben under 70 i alla fall så blir de inte så jävligt med styrningen. Gärna under 50 men under 70 bör funka rätt OK med smile

Hela framvagnen är ifrån en Opel Omega 3000 A (senator delar typ). Så fjäderben som ska ersättas med coils etc.

Så tänkte förlänga bärarmarna, styrstag, coilovers och få till vinkeln rätt vid spindeln. Hmm, blir väll 100mm fram på vardera sida och ca 150mm bak på vardera sida smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7b464e1f2d542481a1a61c8ce2facfda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-0589b0497de779e41e8c83ea38c15e77.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (11 januari )

268 Inlägg
Skrivet 11 januari · Inlägg av trådskaparen #343

Punktade upp andra stolen idag och funderade lite på huvscoopen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7f6788cdfc560fd9cbb3c7449d1f1b7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-ad444ccc8e9d335d0fa1ab3bbe3412ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-20adfb57d5f442f7acd70c16490d5475.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7e9005d998b04475e4044e02e4ce19f3.jpg

1 406 Inlägg
1 406 Inlägg
268 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #346

Tumbleweed skrev:
Breddat z28 scoop hade kunnat bli asbra!

Precis! Funderar på att köpa eller göra egen scoop i glasfiber. Men tid, energi och så får avgöra smile

268 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #347

Sitter som på nålar att Bring ska komma idag och lämna svetsgastuben, men kvällen är ung smile dom har ju leverans på lördagar och så.

Så blev småpill idag! Modda pedalstället till två istället och provmontera lite. Väntar med att svetsa dom tills jag fått gasen. Innan kände "okej då, duger med gaslöst om jag bara svetsar som en tok" men nu när jag har en riktig svets så väntar jag hellre smile sen så målade jag rutorna och kanten som ska gå runt rutan. Annars så väntar jag väll på gasen och buren, båda två är ju under leverans så nästa vecka lär bli annat tempo. Men har faktiskt vilat och tagit det lite lugnt nu i veckan så jag pallar med nästa period av mycket svetsande och sånt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-348e7cc0d77ff9fab982ecdc4d336555.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-9124958b7627fa2e11dd55b202487867.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-516bdeca1954d41ee7cbf59b79381777.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-18eb5feaffaa494fae2654beaa01707a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-de45e7ddc39dbd4146d8b4799bee5598.jpg
Dagens tips! Garant hummus från Willys kostar typ 12kr och smakar helt otroligt. Haha, guilty pleasure!

268 Inlägg
Skrivet 12 januari · Inlägg av trådskaparen #348

Förresten! Vilken bakaxel har jag? 1030 eller 1031?
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-6b81896808b4f522dc8f54e9548a61da.jpg Ps. Gammal bild.

Senast redigerat av LittlelandRacing (12 januari )

1 406 Inlägg
Skrivet 12 januari #349

Detta börjar bli lite pinsamt, du har snart byggt en racerbil  och jag har pillat med min dragster i snart 10år.. :-)
Bara gratulera till glöden o farten du har! Bur är både ballt och skitbra !
Bakaxeln har jag dålig koll på, det är väl 1031 med dom feta drivaxlarna va?

268 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #350

Tumbleweed skrev:
Detta börjar bli lite pinsamt, du har snart byggt en racerbil  och jag har pillat med min dragster i snart 10år.. :-)
Bara gratulera till glöden o farten du har! Bur är både ballt och skitbra !
Bakaxeln har jag dålig koll på, det är väl 1031 med dom feta drivaxlarna va?

Hehe, sista veckan har jag bara varit otålig! Jag tycker att jag inte gjort något typ :o bara väntar på bursatsen och svetsgasen... men nu till veckan!! Gasen är i Malmö kan jag se på Brings lager så kommer väll imorgon. Buren så finess att dom skickade i fredags. Så kanske tisdag och framåt!

268 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #351

Väntar otåligt på svetsgasen och buren så gick bli ännu en dag av småpyssel! Pillade med rutorna, kittade dörrarna och målade lykthusen. Allt ser skitigt ut men bilen är ju ett projekt, jag lovar, kommer bli grymt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-878a39589833dc27d5a70de85180804f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c0884ac89016f1c2e3327dc5af56b5ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f7aba2942926ca952bac82c681d812e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-1ee7250e1ae34e0a4bc38eef89f4bfb9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-d23713b6370a75f8ed23b7b39ecaa6f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-3a93e28f0c7836acb3147b8fb5091131.jpg

268 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #352

Funderar på att köpa en sån här och pulverlacka fälgar, stag och allt möjligt! Små saker får plats i ugnen och stora saker... ja detta är ett hemligt bonnetrick som faktiskt funkar... värma ytan med värmepistol i 20-30min(eller tills man är nöjd). Men detta kan ju göras fördelaktigt med skyddsmask!
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e9a7f3246f592786bf3192a992f670fa.jpg

Senast redigerat av LittlelandRacing (13 januari )

1 406 Inlägg
Skrivet 13 januari #353

LittlelandRacing skrev:
Funderar på att köpa en sån här och pulverlacka fälgar, stag och allt möjligt! Små saker får plats i ugnen och stora saker... ja detta är ett hemligt bonnetrick som faktiskt funkar... värma ytan med värmepistol i 20-30min(eller tills man är nöjd). Men detta kan ju göras fördelaktigt med skyddsmask!
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-e9a7f3246f592786bf3192a992f670fa.jpg

Rätt ballt! Pulver lack är kanon , det lacka jag mitt en hotrod chassi i, tåligt blir det!

268 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #354

Hmm, sån här stil är jag ute efter. Men jag vet ärligt inte hur väghållningen påverkas. 295/50-15 på 15x10 fälgar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-bb154ac80057fb1c42ab51ba7a685dd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-948a1610f5681e24819e9e9df17d720b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-10f6d19f4430d7d886253a6cf3430c09.jpg
Bilen lär ju vara lite framtung och understyrd befarar jag så 295 kanske inte är det bäst just fram. Med 235 fram och 295 bak känns mer rimligt!

Angående coilovers så kommer jag bygga egna med kit från Rallyshop. Fjädrar... Hmm. Om bilen är understyrd så är väll något mjukare fjädrar (samt lågt däckstryck) att föredra fram?

2 204 Inlägg
Skrivet 13 januari #355

Riktigt koolt stuk, like nascar:-D! gummi ska de vara

2 204 Inlägg
Skrivet 13 januari #356

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 1&p=79
gå till näst sista sidan av tråden :-)

Hobbymekaniker · 234 Inlägg
Skrivet 14 januari #357

Omega 3000 har spindeln delad från fjäderbenet, så de går bygga om för annan vinkel. Ska du ut 100m per sida så försök flytta ut övre lagringen maximalt oavsett (de kan ju ge dig mer utrymme i motorrummet med) och sen justera till camber vinkeln smile

268 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #358

Low skrev:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148371&p=79
gå till näst sista sidan av tråden :-)

Riktigt fet bil! Jag vill minst ha 235 fram och 295 bak smile

268 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #359

Cassius skrev:
Omega 3000 har spindeln delad från fjäderbenet, så de går bygga om för annan vinkel. Ska du ut 100m per sida så försök flytta ut övre lagringen maximalt oavsett (de kan ju ge dig mer utrymme i motorrummet med) och sen justera till camber vinkeln smile

Åh najs! Har inte bestämt mig än, men antingen går jag balls out och kör på group 5 stuk. Då behöver jag en Ford 9 tum/10 bults GM bakaxel och breddade armar fram etc etc:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f5c121e3a59e52897c17030e0c74d089.jpg
Eller kör jag med grupp 2 stuk med Universalskärmar och egengjord front. Då måste jag inte byta bakaxel och fixa med breddning fram:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-14f2c173b226fa32f304711ba9dcf5ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-a84da01fe43f2d3bd5c3c64adfd41ee5.jpg

För har beslutat mig nu för att det ska bli en banbil mot alla odds. Framtung, feta däck och ojämnviktfördelning skall åtgärdas. Framtung korrigeras med betongvikter i bagaget tills bilen inte helt agerar plog i kurvorna. Feta däck fram och bak är endast för egot samt att det ser ballt ut. Ska laborera med fjädringen fram för att minska understyrningen. Kanske 235 fram/295 bak är bättre rent väghållningsmässigt. Annars så blir det nya skivor/belägg runt om, Volvo turbo/kombi stötdämpare baktill, nya omega 3000 stötdämpare med Rallyshop fjädrar fram samt aircups/luftbälgar så jag inte gör smulor av splittern vid minsta farthinder.

Men om jag kan undvika att behöva stoppa i vikt baktill så självklart! Jag har inga problem med en överstyrd bil så länge den inte beteer sig som en orolig 911. Understyr och ibland överstyrda i form av cp-kasst som skickar bilen in i närmsta däckstrave...

Kungen av dagspendlande. · 1 196 Inlägg
Skrivet 14 januari #360

LittlelandRacing skrev:

Cassius skrev:
Omega 3000 har spindeln delad från fjäderbenet, så de går bygga om för annan vinkel. Ska du ut 100m per sida så försök flytta ut övre lagringen maximalt oavsett (de kan ju ge dig mer utrymme i motorrummet med) och sen justera till camber vinkeln smile

Åh najs! Har inte bestämt mig än, men antingen går jag balls out och kör på group 5 stuk. Då behöver jag en Ford 9 tum/10 bults GM bakaxel och breddade armar fram etc etc:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f5c121e3a59e52897c17030e0c74d089.jpg
Eller kör jag med grupp 2 stuk med Universalskärmar och egengjord front. Då måste jag inte byta bakaxel och fixa med breddning fram:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-14f2c173b226fa32f304711ba9dcf5ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-a84da01fe43f2d3bd5c3c64adfd41ee5.jpg

För har beslutat mig nu för att det ska bli en banbil mot alla odds. Framtung, feta däck och ojämnviktfördelning skall åtgärdas. Framtung korrigeras med betongvikter i bagaget tills bilen inte helt agerar plog i kurvorna. Feta däck fram och bak är endast för egot samt att det ser ballt ut. Ska laborera med fjädringen fram för att minska understyrningen. Kanske 235 fram/295 bak är bättre rent väghållningsmässigt. Annars så blir det nya skivor/belägg runt om, Volvo turbo/kombi stötdämpare baktill, nya omega 3000 stötdämpare med Rallyshop fjädrar fram samt aircups/luftbälgar så jag inte gör smulor av splittern vid minsta farthinder.

Men om jag kan undvika att behöva stoppa i vikt baktill så självklart! Jag har inga problem med en överstyrd bil så länge den inte beteer sig som en orolig 911. Understyr och ibland överstyrda i form av cp-kasst som skickar bilen in i närmsta däckstrave...

Ett bra sätt att motverka understyrning är en riktigt grov krängningshämmare på bakaxeln smile
I kombination med annat också såklart, men om du kan tvinga vikten på framhjulen hjälper det en hel del!
Bytte till RS4 krängningshämmare bak på min A4 quattro, det gjorde en SJUK skillnad! Kändes från första kurvan att det hade hänt något. Rätt häftig upplevelse smile

The drive...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang